lørdag den 28. maj 2011

Rum til kaos


Lørdag morgen. Jeg har allerede været oppe et godt stykke tid. Selvom jeg tænkte, at jeg kunne sove forevigt, for længe, formå at bare putte mig væk i dyner og puder, så vågnede jeg tidligt. Brat. Pludselig tog tankerne over, indtryk fra ugen der gik rumsterede, poppede op, stemmer, følelser. Min morgenkupé lå badet i lys og søvnen forduftede. Jeg mærkede det straks. Jeg er stadig på. Stadig fuld af alt det, der er blevet puttet i mig den sidste uges tid, og alt det, jeg har reflekteret over. Værdier. Styrker. Positiv psykologi. Mindfulness. Værktøjer til coaching. Samtalen. Styringen. Intuitionen. Dansen i øjeblikket. Så jeg så søvnen danse kinddans med morgenen og selvom jeg blev liggende et godt stykke tid, kom den ikke tilbage.

Hold da op! Jeg føler mig både uendelig træt og mat og samtidig utrolig vågen og energisk. Jeg er tændt og har på samme tid brug for bare at slukke. Men det er ikke nu. Tomrummet må komme senere i form af løbetur. Energien skal forplante sig til praktiske gøremål. Dagen i dag. Nuet. Nærvær. Jeg tænker lige nu, at det muligvis ville være en god ide at holde helt fri i dag, for så i morgen at være flittig student igen. Senere i dag skal vi besøge min mor i sommerhuset. En køretur. Et skift i landskabet. Køre langs fjorden og lufte hundene på stranden. Lufte mig på stranden. Jeg har brug for vandet. Den ro, der ligger som linjen i horisonten, himlen, skyerne.

Sikke en uge! Jeg har taget så mange gode skridt på min rejse, sprunget fra sten til sten over floden, og alligevel er jeg næsten tilbage til udgangspunktet. Og dog? Jeg kan ikke rigtig genkende omgivelserne. De er fuldstændig som før og alligevel helt forandrede. Kender du det? Man vender hjem efter at have været ude og så er der sket noget? Er der flyttet om på møblerne? Har nogen fjernet dele af inventaret eller sat noget andet ind? Man ser på en genstand, som tilsyneladende er som den altid har været og alligevel ser den helt anderledes ny ud. Man går rundt og prøver at identificere forandringen i det ydre, men må konstatere at det faktisk er som før. Men øjnene der ser er nye. Forandrede. Man føler sig i vildrede og en smule hvileløs. Hjemløs. Bor jeg her? Er det mig? Og hvem er jeg, som ser med nye øjne? Kan jeg virkelig tage det skridt fra den, jeg var, til den jeg er nu med alt, hvad det indebærer?

Jeg tror jeg kan. Jeg kan mærke det. Trods træthed og forvirring. Klarhed midt i kaos. Min største udfordring lige nu er at rumme det kaos. Rumme kaos. Kaos i mit rum.

God weekend! ;)

11 kommentarer:

  1. Det er altså bare så fantastisk, hvad én uge kan gøre- forandre !
    Ses snart :-)

    SvarSlet
  2. Lyder bare så dejligt trods træthed, tanker og forandringer er det en fantastisk oplevelse at være på udviklingens rejse...
    God weekend til dig og dine :-)
    Knus Tina

    SvarSlet
  3. måske er det sådan at man bliver forvirret fordi inntrykkene er for mange.. man klarer ikke å absorbere all kunnskapen.. man skal finne de rette skuffer til å lagre kunnskapen i.. sortere hva der er viktig og hva der skal smides ud..

    jeg pleier å si at mitt hovede er som en kommode.. full av skuffer.. de lukkes og åbnes.. nogle ganger er de så fulle at jeg må sortere.. nogle ganger finder jeg slet ikke det jeg skal bruke.. men det pleier å dukke opp i en anden skuff.. som jeg ikke visste jeg hadde : )

    du skal nok bare ha litt ro så kommer sorteringen av seg selv : )

    ha en deilig dag : )

    SvarSlet
  4. Jeg er så begejstret over at læse om din rejse Lene, jeg kan sagtens nikke genkendende til meget at det du beskriver, alle de vidunderlige indtryk vi bliver fodret med på diverse skønne kurser, det vanskeligeste er lige af holde styr på dem, det kan godt give den træthedsfornemmelse som du sad med i går, men pludselig giver det mening og selvom verden ikke har forandret sig spor, ser den bare anderledes ud alligevel, igennem vores opfattelse af den.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  5. Spændende og udviklende med alle de nye kundskaber og indtryk. Jo tak, jeg kender godt det dér med at se på det hele med nye øjne. Jeg tror, at det er sundt en gang imellem... ;-)

    Go' weekend til dig også

    SvarSlet
  6. Jeg ved godt hvad du mener. Og det minder mig om et gammelt yndlingscitat fra bandet The The: "If you can't change the world, change yourself." Håber, du finder dig tilrette i dit kaos. Det er som regel fra kaos orden kommer.

    SvarSlet
  7. Jeg tror du får rimelig god kaoskontroll etterhvert, og spenningen ligger jo i det som man ikke kjenner så godt, men som har god tro på;)
    Nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. God tur til strand og sommerhus, Lene - og rigtig god weekend! Dejligt at læse om din uge og din rejse.
    Klem!

    SvarSlet
  9. Hei igjen kjære deg,
    har akkurat lest litt om din fantastiske reise, dette lyder jo riktig så spennende.
    Du er flink å formidle dine tanker gjennom ord.
    Veldig kjekt å hilse på igjen.
    Koselig at du stakk innom til meg :-)
    Stor klem fra meg

    SvarSlet
  10. Hei kjære deg! Du og jeg har utrolig mange like tanker og refleksjoner... men det var jo ingen bombe! Jeg skjønner at du opplever mye hver eneste dag nå, og dette igjen kan føre til kaos i tanker og følelser... Bare ikke la deg stresse, men kos deg med alt det gode som gir deg som mye positiv energi. Klem fra Liv Hege

    SvarSlet
  11. Det blir vel kontroll til slutt :-)

    Ha ei fortsatt fin helg - klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.