torsdag den 5. maj 2011

Port og planer



Ordene tøver her til morgen. Hovedet tænker på, hvad det kan bidrage med. Hjertet er ganske stille. Jeg drikker kaffe og spiser knækbrød. Kigger ud på morgenen den grå, den kølige. Solen er gemt bag skyerne og ingen ved, om den kigger forbi i dag. Selvom den har været der de sidste par dage, har den ikke formået at give os varme. Tværtimod. Vinden var iskold i går og jeg fandt vinterjakken frem på eftermiddagsturen med hundene. Jeg overvejede vanter, men satte alligevel grænsen for et sted må den jo gå. Grænsen. Dér hvor man siger stop. Hertil og ikke længere. Det er ikke vinter. Det er maj! Og jeg vil have solskin og varme, for min vinterkrop er dårligt tøet op og jeg har på ingen måde fået sol og varme nok. Men Maj smiler bare, mens hun lister forbi mine vinduer. Ja, den søde Maj, som boede hos mig sidste år og som var så usædvanlig kølig. Har hun slet ikke lært noget på sin rejse gennem året? Eller har hun bare besluttet sig for, at sådan har hun lyst at være? Det kan jo være. Jeg er fortaler for at man skaber sig selv og hvis det nu er den, hun er og vil være? Så må jeg jo acceptere hende og smile, når hun suser forbi i kærlig omfavnelse med en vind, der hører marts til.

Det slår mig, at jeg slet ikke har tænkt på sommerferie i år. Jeg har ikke planlagt, hvornår jeg skal holde ferie, for dette år er anderledes. Dette år er porten til mit nye liv. En smuk blå port. Og der er intet, som er som før. Og mens tiden smuldrer gennem fingrene på mig som sand, tegner der sig et billede og nogle ønsker dukker op i horisonten med fristende farver og dufte. Men altså ferie. Det skal man da have. Og eftersom kæresten er landmand, så er der ikke noget der hedder almindelig sommerferie, som i nu rejser vi afsted i et par uger i juli eller august. Nej, det er højsæson. Høst. Men jeg plejer at holde ferie på egen hånd og det skal jeg vel også i år?

Vi taler dog om at tage et smut til Barcelona i juni, inden sommerarbejdet for alvor sætter ind for landmanden. Barcelona? Har du været dér? Jeg er sikker på, at det er en spændende by med masser at se og opleve. Og på at der er varmt i juni, så vi kan svede lidt og sidde i skyggen på caféer og nyde livet. Og jeg forestiller mig et par løbeture om morgenen, inden byen rigtig vågner op til dåd. Tapas og hvidvin. Være kulturel. Se lidt af det Barcelona, som den gode Zafon skriver om i sine bøger. Og apropos bøger. Jeg har også en, der gerne vil skrives. Og den foregår såmænd også på de kanter. Måske kan jeg finde lidt spansk inspiration som krydderi på ordene. Nogle dufte, som skal indsnuses og opleves for at jeg rigtig kan beskrive dem.

Vi får se. Dagen er ny. Torsdag. Skrivedag. Læsedag. Restitution. Jeg løb langs åen i går og frydede mig endnu engang over at kunne. At jeg er tilbage. Men i dag er det hviledag. I dag bliver jeg stærkere, mens jeg undfanger ord. Tænk engang.

13 kommentarer:

  1. Fantastisk, nok en gang, Megan! Det er deilig inspirerende å lese dine tanker og betraktninger, før jeg iler av sted til min jobb.. Jeg skulle gjerne vært hjemme og holdt på med mine skriverier, -men sånn er ikke livet..akkurat nå... Men jeg var i studio i går, og det var fantastisk å få lov til å lese inn min egen historie! Studioet kaller i dag også! Ha en strålende dag! Klem.

    SvarSlet
  2. Nej, jeg har desværre ikke været i Barcelona, men der skulle være vidunderligt - sikke en god idé, at I tænker på en rejse i juni! Der er så meget at se, Nille har lige været der.
    Klem og ha' en dejlig dag. Mon solen kommer frem?

    SvarSlet
  3. Der er skønt i Barcelona, selvom det er mange år siden jeg var der.
    Det faldt mig ind lige da jeg stod op her til morgen, at den var usædvanlig lys. Det er måske det indre lys, der skinner igennem?
    Jeg havde vanter på - på morgengåturen.
    Nyd dagen.
    Knus

    SvarSlet
  4. Eg blir så inspirert av å lese det du skriv - og Barcelona har eg høyrt er ein flott by. Har nett sett ein del bilder derifrå og det såg fint ut. Du verden det hadde vore godt med varm sol og mild bris akkurat no - men kaldt her også - så på med ull og skjerf og ut på tur i min skog:-))

    Ha ein fortreffeleg dag :-))

    Klem jannetove

    SvarSlet
  5. Jeg har også været i Barcelona, men det er tredive år siden, så jeg kan dårligt huske det. Som forfatter er ferier lidt anderledes, for man har aldrig rigtigt fri. Jeg mærker i hvert fald tydeligt en forskel nu, for sådan en ferie, hvor man slår hjernen fra og laver andre ting, eksisterer ikke længere. Når jeg har ferie, så begynder ordene somme tider at skrive sig selv. Og så må jeg bare skrive dem ned. Være lydhør. ;-)

    SvarSlet
  6. Jeg har aldrig været i Barcelona, men måske engang.
    Hvor ville jeg gerne kunne dele solen og varmen med dig lige her. Sidder i mit drivhus med døren åben, og solen skinner fra en skyfri himmel. Den skal nok komme over til dig:-)

    SvarSlet
  7. nei, jeg har ikke vært i Barcelona men skulle gjerne reist dit. Byen skal være ualminnelig smuk enten man liker byggverk eller kunst eller bare mennesker : )

    håper du får en flott dag og at både sol og varme finner veien til deg : ) knus

    SvarSlet
  8. Jeg har været i Barcelona i sensommeren 2010. Fantastisk! En dejlig by, masser at se på, ligger ved havet, overskuelig, tapas og kølig Cava. Kan VARMT anbefales :-)

    SvarSlet
  9. Kom Maj du søde milde - Du er savnet.

    SvarSlet
  10. Heisan.Er det noko me ikkje kan gjera noko med så er det vel været. Heldigvis kan me kle oss. Ullgenseren kom fram igjen her også i går. Sitter her no og ser ut på stille sjø. Sola skiner på mine berg , steiner og blomer. Det ser varmt ut. Men kulden fra i går sitter i kroppen. Snart skal eg ut å grava i hagen, med meir eller mindre klær..... Ha det godt.

    SvarSlet
  11. Her blåser det nordavind, det gir ikke mye varme. Skulle gjerne tatt en tur til Barcelona, står på lista over ønskede byer:O)
    Ha en fin ettermiddag, klem fra meg;)

    SvarSlet
  12. Jeg har aldri vært i Barcelona, men har veldig lyst til å dra dit :-) Akkurat nå leser jeg Englenes spill av Carlos Ruiz Zafón, og det gir meg ikke noe mindre lyst til å dra dit :-) Har du lest den og Vindens skygge?

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlet
  13. Selvom du syntes det kniber med ordene, syntes jeg ny det går strygende..
    Læser altid med... Med glæde.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.