torsdag den 19. maj 2011

Lyse nætter og Havets Katedral


Lyset. De lyse nætter. Det er ved at være nu. Jeg gik forholdsvis tidligt i seng i går, og da jeg trak gardinerne for, sagde jeg farvel til lyset. Det lå endnu og hyggede sig udenfor vinduet, gav sig god tid, skumring, tøvende. Det føltes trygt på en måde, som om lyset vogtede over mig og den gode søvn. Men selvfølgelig har det været mørkt i mellemtiden. Det bliver det jo. Bare ikke så længe. Og jeg kan fortælle, at det igen er lyst før fire, for der vågnede jeg. Pling. Lyset havde sneget sig ind gennem en sprække i gardinet og kaldte lokkende på mig. Er du vågen? Jeg lukkede øjnene og håbede, at lyset ikke havde set mig, set at jeg ikke sov, men jeg var afsløret. Det hjalp ikke engang, at jeg vendte mig om. Og at jeg til sidst stod op og tildækkede den sprække i gardinet, som lyset havde lavet sig. Det var for sent. Lyset bredte sig over landskabet udenfor huset og jeg forstod, at det havde taget noget med sig. Min søvn. Den kom ikke tilbage. Stille lå jeg og forsøgte at sove, men forgæves. Så vågnede fuglene og begyndte at synge. Blev flere og flere. Morgen. Meget tidlig morgen.

Nu sidder jeg her med kaffen og ordene som så mange gange før. Dagen er i gang. Måske skulle jeg bare være stået op, da jeg vågnede ved 4-tiden. Sat mig ned i stuen og læst. For jeg er i gang med en bog, som tegner til at blive en helt fantatisk læseoplevelse.

Havets Katedral. Bogen af Ildefonso Falcones, som handler om Barcelona i 1300 tallet og som jeg har fået anbefalet, fordi jeg er så heldig snart selv at skulle dertil. Barcelona. Jeg glæder mig. Og jeg har meget at læse nu, for jeg vil jo gerne være forberedt, kende lidt af Barcelonas historie, læse om alt det, der er at se og opleve. Både i og lige udenfor Barcelona. Men altså Havets Katedral. Den kunne jeg ikke lægge fra mig igen. Jeg startede på den ved middagsbordet, en vane jeg har, når jeg spiser alene. Og så var jeg grebet. Jeg tror faktisk ikke, at jeg nogensinde er blevet trukket med ind i en historie på samme måde. Jeg læste bare. Fanget fra første sætning. Og selvom jeg egentlig havde andre planer, så endte jeg i sofaen med te, briller og Havets Katedral, for der var pludselig ikke andet jeg havde lyst til end at læse. Hold da op. Den er god. Rørende, gribende, velskrevet. Jeg sad med tårer i øjnene. Jeg var fortabt. Glæder mig til at læse videre i dag. Senere.

Jeg synes pludselig at der er så meget, jeg gerne vil læse. Jeg har en læseliste med bøger, jeg skal have fat i. Anbefalinger fra venner, bøger jeg har læst om, fået lyst til, set hos boghandleren. Og så er der jo bøgerne om Barcelona, de andre, om sightseeing, seværdigheder, historien, spisesteder. Og i går kom min lærebog om coaching med posten, for det er jo på mandag, jeg skal på kursus. Hjælp! Hvordan skal jeg få tid til at læse alle de ord. Og hvad med mine egne? Og jeg sidder og smiler lidt, for det er jo lige det, jeg godt kan lide. Bøger. Ord. At jeg så må prioritere, er en helt anden sag. De kommende uger vil stå i studiets tegn, dagene på skole, frem og tilbage med toget (dér kan jeg læse!), lektier.

Jeg må ud i dagen. Kan du have en dejlig torsdag. Og så er det jo i aften, at vi skal have hveder. Uhm, jeg kan allerede dufte dem. Hveder, te og stearinlys. Store Bededag i morgen. Fridag. Tid til at læse.

6 kommentarer:

  1. God morgen :-)

    Har selv besøg af de tidlige morgen stråler fra lyset, vågner meget i øjeblikket. Sover de uroliges søvn. Tager min bog der om natten, læser et par sider, og sover så lidt igen.Ser lyset komme snigende fra "Sjællands siden" som jeg kalder det...
    Lyder så spændende med det coaching kursus hvor er det du tager det om jeg må spørge ?
    Fantastisk dag til dig, og takker for alle dine ord på alle dine blogge.
    Knus
    ps: glad for du nu osse har flere blogge, så føler jeg mig ikke alt for "alene" med mine to...:-)

    SvarSlet
  2. då herlig lesning om lyset...
    og den bokne er et mesterverk! så er det godt å være forberedt til din store reise..
    hilsen magny ...

    SvarSlet
  3. Ja, sikke en magt lyset har over os!

    Jeg har aldrig læst Havets Katedral - det må være en fejl. Den er straks kommet på min læseliste.

    Ha' en god dag og St. Bededag.

    Knus fra LisbethK

    SvarSlet
  4. Her er lyset jo også totalt magisk, lyst til ved 23 tiden og meget tidligt lyst igen. For jeg bliver også vækket......Her går det jo helt amok snart og bliver lset ikke mørkt, den tid elsker jeg!
    Knus og god Bededag - desværre kan man ikke få hveder heroppe...

    SvarSlet
  5. ush.. å våkne midt på natten er ikke sjovt ! dagen blir alt for lang : )

    ha en deilig dag ! knus

    SvarSlet
  6. Lyset, ja, det vidunderlige lyset... Her i nord har midnattsolen meldt sin ankomst, den 18. mai kom ho, og nå drar ho ikke under horisonten før den 29, juli. Herlig, like herlig er lyset og sola om våren og sommeren, som mørketiden er midtvinters her nord. Alt til sin tid, og nå er det lysets tid. Alt i naturen eksploderer her nord, alt skjer så fort nå, trær som nesten står med leggene i snø, har i løpet av natten fått nydelige, lysegrønne museører, og i grøftekantene spirer, små optimistiske gresstrå fram... Ja, det er optimismens og håpets tid, og livet er herlig.

    Kos deg med Havets katedral, det er en fortelling du vil bære i deg lenge; det gjorde jeg. Uforglemmelig, vakker, sår... En vidunderlig roman.

    Ha en god aften.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.