søndag den 22. maj 2011

Et hus, en historie


Der var engang et hus. Det var gammelt og nedslidt og det var mange år siden, at nogen sidst havde elsket det og taget sig af det. Huset blev sat til salg. Så kom der en bonde og hans fader forbi. Gode marker, sagde de og købte stedet. Og huset var med i købet. Huset river vi ned, sagde de. Det kan vi ikke bruge til noget. Det er gammelt og misligeholdt. Det er bedre, at vi jævner det med jorden. Men huset kæmpede for sit liv. Det tiggede og bad og talte sig sag. Hvis I renoverer mig, sagde det og giver mig en kærlig overhaling, så vil jeg blive et fantastisk hjem for mine kommende beboere. Kan I ikke se potentialet. Og det kunne de faktisk. De valgte at lytte til huset og så gik de i gang. Men de havde også mange andre ting at tage sig til, så der skulle mange år, inden huset stod færdigt. Men huset var glad, for det havde fået lov at leve. Så det ventede tålmodigt og gav ikke en lyd fra sig. En dag, tænkte det bare, bliver jeg et pragtfuldt hus.










Gad vide, om jeg står færdig til efteråret, tænkte huset. Det var glad for sin nye trappe, sine gulve og sine døre.

Fortsættelse følger! :)

14 kommentarer:

  1. Et aldeles nydelig hus; tenk om det ikke hadde fått leve! Men det har det jo! Og som sagt: For et hus! Praktfullt kommer det til å bli. Heldige er dere, og heldig er huset som har dere...

    Klem

    SvarSlet
  2. man trenger til god arbejdslyst.. masse arbejdslyst !! men det er et dejlig hus.. og fortjener en ny sjanse : )

    som jeg gleder meg til å se når det står ferdig : ))

    en skøn aften til dig : )

    SvarSlet
  3. Skøn historie og godt det fik lov at leve. Ser rigtigt eventyrligt ud :-)

    SvarSlet
  4. Det er en aldeles dejlig ting at tage sig af et gammelt hus, og dit skal nok blive skønt. Jeg glæder mig også helt vildt til jeg kan tage mere til Hollymount og gøre det endnu mere fint og have bed and breakfast dér. Måske kommer du og besøger mig? ;-)

    SvarSlet
  5. Mia, selvfølgelig gør jeg det! Bed and breakfast at Hollymount. Et must!

    SvarSlet
  6. Et dejligt hus med sjæl og historie - godt at det fik en chance til. Og jeg er sikker på, at der kommer mere historie i huset i fremtiden. Spændende at se, hvad I udretter med det.

    SvarSlet
  7. Spennende med husfølgetong!

    Og for et vakkert hus.
    Bor du der, Megan?

    SvarSlet
  8. For en fin historie, så godt at huset ble reddet.
    Flotte bilder, det ser så fint ut der. Et hus med sjel! Gleder meg til å se det ferdig :)

    SvarSlet
  9. Hvor er det et dejligt hus!!! Hvor bliver det skønt, når I kan flytte ind. :-)

    SvarSlet
  10. Hvor ser det dejligt ud Lene, godt i valgte ikke at "ofre" det, glæder mig til at læse mere.
    I kærlige tanker, god Søndag

    SvarSlet
  11. For et flott hus du får!..godt dere lyttet til huset, for her tror jeg du får noen flotte detaljer..men mye arbeid, ja;)
    Ha en god ukestart!!

    SvarSlet
  12. Ser fantastisk ud, Lene. Noget at se frem til. Jeg elsker gamle huse med sjæl og historier. Glæder mit til at følge de historier, det gamle murværk har at fortælle :-)

    SvarSlet
  13. Uuuh! Jeg elsker allerede det hus - og kan i dén grad forestille mig, hvor smukt og hyggeligt det bliver. Synes faktisk ALLEREDE at det er utroligt smukt. Glæder mig til at se mere :-)

    SvarSlet
  14. Wauw, hvor er det smukt! Sikke en god idé at lytte til et gammelt hus og dets sjæl - jeg håber, I snart kan flytte ind. Klem!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.