mandag den 16. maj 2011

En gang bybo


Så blev det mandag igen. Den første dag i en ny uge, nye muligheder, ja ja, det ved vi jo godt. Men gør vi noget ved det? Udnytter vi dagene og sørger vi for at gøre det, vi har lyst til? For at få det, vi har brug for? Og hvem er jeg, som sidder og stiller den slags halvstore og ret irriterende spørgsmål så tidligt på morgenen? Det må du nok spørge om! Spørgsmålene er egentlig mest til mig selv. En påmindelse om, at jeg skal udnytte hvert et minut i denne uge, sørge for at skrevet på min historie, læst i mine bøger og gjort de ting, jeg nu skal gøre. For i næste uge går det løs. Da skal jeg på intensivt helsecoach kursus. Og jeg har på fornemmelsen, at der bliver nok at se til. Men mere om det senere. En uge af gangen. Og vi er kun kommet til mandag. Mandag morgen med skyer på himlen, stille vind og en noget ustadig vejrudsigt. Midt i maj.

Det gjorde godt at komme til København. Min by. Mens jeg sad dér søndag morgen og kiggede ud af vinduerne, ud på markerne, hvor alt åndede fred og så smukt og frodigt ud, fik jeg en stor længsel efter byens summen og liv. Mennesker. Huse. Facader og butiksskilte, turister, cykler, lugte og dufte af mad fra restauranter, caféer. Caffe latte og Gråbrødre Torv. Jeg måtte hjem. Selvom jeg bor her og elsker landet, så vil hjem for mig altid være København. Nogle gange må jeg bare ind og have en dose by. Så er jeg byboen, som vender hjem og som en anden turist går rundt med kamera for at fange lidt af det, der engang var en selvfølge. Nu er det en delikatesse. Noget mit hjerte har brug for og som jeg må tilbage til. Et fix. Og det fik jeg.

Vi gik bare rundt i gaderne. Stillede bilen lige udenfor byen og tog S-toget ind. Så ankommer man virkelig, når man rumler ind mod hovedstaden på skinner, passerer Dybbølsbro og kan se Hovedbanegården i det fjerne som en summende bikube. Og pludselig er man dér. Midt i centrum. Står ud og er en del af det pulserende storbyliv. København. Vi valgte dog at køre videre til Nørreport, så steg vi af og gik rundt. Gade op og gade ned. Caffe latte på Gråbrødre Torv. Sidde og kigge. Se på mennesker. Lytte på stemmer og sprog. De skandinaviske sprog er altid rigt repræsenterede, men der var også mange andre. Turistsæsonen er i fuld gang. Som i "nu kører det lille turisttog op og ned af strøget" og restauranterne er ude med deres skilte og fangearme. Kom og besøg os. Stor buffet. Lækker menu. Vi lod os ikke fange, men gled rundt i de små gader. Sol og vind. Enkelte steder havde folk fundet plads på borde i solen, men det var ikke så varmt endda. Stemmer lød inde fra caféerne. Cyklerne rullede forbi og de er allevegne. Også på fortorvet. Men i går var de tilgivet, for jeg havde brug for at se og høre dem. Cykelklokker. Dinglende tasker og barnesæder.

Til sidst fandt vi tilbage til Gråbrødre Torv og lod os fange af en italiener, som havde en kælderrestaurant. Spiste og drak. Så gik turen tilbage til Nørreport og S-toget, ud til bilen og tilbage til landet. Og her er jeg nu. Bybo på landet. Nu kan jeg lidt igen. Når kaffen er drukket og hundene luftet, går jeg i gang med min uge. Skriverier. Læsningen. Forberedelserne. Og sidst på eftermiddagen løber jeg en tur med en vis Charlotte, som også er en kendt beboer her i Landsbyen. Dejligt når vi kommer ud af vores huse og ses i IRL. For det viste sig jo, at vi var naboer. Verden er lille. Mulighederne er store. God uge ! :)



13 kommentarer:

  1. Det lyder vel nok spændende, at du skal på intensivt helsecoach kursus! Skønne billeder du viser her.
    Ha' en god dag, Megan, klem!

    SvarSlet
  2. Ude godt, men hjemme bedst.
    Men ud skal vi, for ellers går vi i stå.
    Sommerhuset, er det en ny blog ?

    SvarSlet
  3. Kære ven.
    Jeg tænker næsten hverdag på at når vi fødes bliver der sat ca. 29000 dage ind på vores livskonto..Og hver en dag skal bruges med omhu og tanke for det er en enestående dag, og at i morgen er der en mindre på kontoen.. Jeg har ikke råd til at sløse med en eneste..

    Jeg har nemlig brugt rigtig mange af mine konto dage.
    Der bliver ikke sat flere dage ind, måske kan jeg snige mig til et overtræk når bundlinjen nærmer sig..

    Men indtil da skal jeg værne om mine dage på kontoen. Lige som dig..

    SvarSlet
  4. Hvor jeg kender til længslen efter at mærke storbyens puls. Jeg kom selv fra Århus, da jeg flyttede til Ringsted. Og der var godt nok pludselig stille i gaderne på en måde, jeg ikke var vant til. Men meget kan man vænne sig til. Og tilvænningen kommer når man begynder at lære sin by at kende og ikke mindst mennesker i sin by ;.)Glæder mig til at ses senere på dagen :-)

    SvarSlet
  5. Dejligt med en tur til KBH. Osse min by. Mit Hjem.
    Trods jeg holder af roen og freden i en mindre by og sagtens kan se mig selv flytte til "Min Ø" Bornholm, vil jeg altid være bybo.

    Tak for dejlige billede og spændende kursus du skal på...
    God mandag, hvor hver time skal bruges med om hu og omtanke som Mette skriver :-)

    SvarSlet
  6. Det er rart med det - du vil alltid lengte til byen og eg vil alltid lengte til mitt kjære vestland med fjell, sjø, havlukt og frisk bris frå sjøen....Men så etter ein dose med nostalgi - er det godt å kome heim igjenn:-))

    Nyt dagen - klem

    SvarSlet
  7. Det var fint med en lille slentren ned ad Memory-Lane. Ja, vi er vel altid det vi er i vores bund og grund, altså der hvor vi er vokset op er stedet der sidder i sjælen. Uanset hvor man flytter hen. Så er det dejligt at kunne besøge det sted hvor hjertet har efterladt en lille stump.
    God uge til dig.
    Knus!

    SvarSlet
  8. Hvor jeg dog kender længsel der kan blive så anmasende, at det bliver smerteligt. Længslen efter København. Efter mit elskede Vesterbro. Når der i nyhederne vises billeder fra MIT STED, så mærker jeg suget i maven. Kan fornemme det hele. Også duftene af by og pulserende mængder.

    Men nu bor jeg i Vendsyssel. Er ikke tvunget hertil. Og elsker bestemt også naturen her og trives med muligheden for at have mine mange dyr omkring mig.

    I hjertet vil jeg altid være københavner ... selvom jeg er født jyde. Det perfekte ville være at bo midt i København langt ude på landet!

    SvarSlet
  9. Vilka härliga ord fina du! Har aldrig varit i Köpenhamn..men nu fick jag smaken och doften av staden, vill verligen dit en dag! Tycker om dina ord. Här är vädret också ostadigt. Gör inget, vi är ändå förkylda, väntar sommar ännu..
    Många kramar Lycke

    SvarSlet
  10. Det lyder som en fantastisk dag. Og i det hele taget som spændende planer du har. Glæder mig til at høre mere. Knus

    SvarSlet
  11. København er vidunderlig Lene, second to none, der er så meget liv men også charme, de stille gader, Nyhavn og strøget, vi Odenseanere elsker også København, engang imellem er det bare et must at komme derover og shoppe, og ose.
    I kærlige tanker, god Mandag aften.

    SvarSlet
  12. Skjønner godt at du trenger å oppleve byen innimellom - det er noe eget med det der å ha vokst opp med asfalt under beina :-) Flotte bilder!

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlet
  13. Tak for din rundtur i mit gamle miljø. Jeg har også København som min hjerteby. Voksede op i Nyboder og havde den indre by som baghave.
    I dag vil jeg ikke bytte, men nyder også pulsen, når jeg en sjælden gang gæster min by.
    Rigtig god tirsdag til dig:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.