onsdag den 11. maj 2011

En løbende skriver


Og det er lige netop hvad det handler om, dette indlæg. Løb og skrivning. To helt forskellige ting skulle man mene og det gjorde jeg også. Indtil jeg opdagede en slående lighed. Og der er ikke noget hokus pokus i det. Overhovedet ikke og det kan i grunden være lidt skuffende. Man vil jo så gerne finde de vise sten. Knække koden og opleve, hvordan døren åbner sig på magisk vis. Der er bare slet ikke nogen nøgle til den dør. En dør uden nøgle, spørger du måske og ryster på hovedet. Er nøglen blevet væk? Og så ryster jeg på hovedet, for jeg har fundet ud af at det er så såre simpelt, at man skulle tro det var løgn. Nike har et slogan, jeg holder meget af og det er lige netop det, der er svaret. Just do it! Der findes ingen nøgle. Døren er altid åben!

Jeg har løbet i mange år. Og ja, jeg har jo skrevet i mindst ligeså mange. Flere faktisk. Men jeg har aldrig dedikeret mig selv til skriverier, som jeg gør det nu. Alligevel synes jeg det er svært at finde en rytme. Jeg har læst om gode rutiner, hvordan man bør skrive hver formiddag og låse sig ind, mens man pisker sig selv til at spytte ord ud. Og ikke forlader arbejdsværelset, før man har skrevet x-antal sider. Stephen King gør sådan. Og så siger han i øvrigt, at man nærmest har tabt historien på gulvet, hvis man ikke er færdig med første gennemskrivning i løbet af tre måneder. Det er hans version af sandheden. Men sandheden er, at der er ligeså mange versioner som der er forfattere. Min version er anderledes. Og den handler lidt om at løb. Just do it, ja. Men også om at løbe. I bogstavligste forstand.

Jeg har fundet ud af, at jeg ikke fungerer flere timer i træk foran tastaturet. Faktisk fungerer jeg slet ikke, hvis jeg skal. Jeg fungerer ved at have lyst. Og lysten kommer når jeg ikke nødvendigvis skal. Når det er noget, jeg kan vælge. Og de sidste par dage har jeg valgt det. Jeg har simpelthen åbnet mit dokument, så har jeg skrevet lidt, nogle gange meget, og så løber jeg lidt frem og tilbage og laver andre ting. Jeg rejser mig og forlader historien. Men den går såmænd ingen vegne. Den venter tålmodigt og pludselig kommer jeg tilbage og skriver løs. Så har jeg lyst. Så har jeg en ide. Nogle ord, der presser sig på og som opstod, mens jeg hængte tøj op. Eller hvad jeg nu lavede. Og så behøver jeg slet ikke at føle, at jeg kun kan (eller skal) skrive om formiddagen. Det hænder at jeg pludselig sætter mig til at skrive midt i nyhederne om aftenen. Eller slukker for fjernsynet og skriver. Min historie blomstrer ligesom, når jeg løber lidt til og fra. Så lærte jeg det. En løbende skriver.

Og en skrivende løber. Tænk at jeg har kunne undvære det. At løbe. Det har jeg jo været nødt til på grund af skaden. Man indretter sig jo. Men nu kan jeg og jeg gør det. Gør det med den allerstørste glæde. Her til eftermiddag løb jeg en god tur. Ikke så lang men i god fart. Turen startede i solskin, men snart begyndte det at regne, let støvregn, der gjorde godt for det har været lummert i eftermiddag. Jeg nød de små dråber på min varme hud. Ledsaget af forsigtige dryp flød jeg afsted og følte mig som en gazelle, let til bens og glad i låget. Hverken mere eller mindre. Og så begyndte det at styrte ned. På det tidspunkt var jeg varm og svedte godt på grund af den høje luftfugtighed. Regnen blandende sig med sved og alt gik op i en højere enhed. Så lever jeg. Så smiler jeg. Så råber jeg YES og strækker ud og glæder mig over at være mig. En skrivende løber og en løbende skriver.

Nu er det tid til selvforkælelse. Kæresten er på drengetur, så jeg skal have god mad. Bare mig og Megan ja! ;) Laks i ovn og risotto med hvidvin og svampe. Uhm. Elskemad! Og faktisk en elskedag, når jeg tænker nærmere over det. Flere af dem slags, tak! :)

4 kommentarer:

  1. løb er ikke for meg.. jeg går.. i dag ble det 8 km.. så får jeg se om mine ben tåler det samme i morgen :)

    nyt din aftensmad :)

    SvarSlet
  2. Det er også godt at gå, Berit og 8 km er da bestemt noget! God tur i morgen også.

    Aftensmaden var rigtig god. Jeg elsker risotto! ;)

    SvarSlet
  3. Den løbende skriver , der nyder elskemad :-)
    Hvor bliver jeg dog glad af at læse dine ord :-)

    SvarSlet
  4. Heisan ! Her går det i så mykje hage-arbeid om dagen at eg ikkje alltid får/tar tid til dine innlegg... Kunne ynskja eg kunne vera ein lesande gartner...hehe. Tenker at eg skal nok kose meg med dine innlegg om/når vi får stygt vær !! Kjekt at du koser deg. Hage helsing frå Tullik

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.