lørdag den 21. maj 2011

Buk, fisk eller bare ...


Den tidlige morgenfugl er mig. Endnu engang blev jeg forført at lyset for tidligt. Jeg lå og lyttede til fuglenes tidlige morgensang, prøvede at falde i søvn igen, men forgæves. Hvem gider også sove længe på en lørdag morgen, hvor solen danser frem af disen, hvor lyset er magisk og himlen lovende blå? Nej vel. Et A-menneske som jeg kender sin besøgstid. Og jeg besøger gerne morgenen.

I disse dage er der også andre tidligt på færde. Jægerne. Bukkejagten er gået ind. Hvert år på denne tid dukker de op sammen med lyset og går ud i naturen for at forsøge at komme på skudhold af en buk. De er også herude, for jagten er lejet ud og det er med blandede følelser, at jeg betragter de ensomme mænd, der lusker omkring med deres våben i håb om at få ramt på en flot buk. Jeg forstår dem ikke, tænker jeg, når jeg forsøger at komme tæt nok på til at beundre de prægtige dyr, som går og græsser i kanten af skoven eller på marken. Jeg kunne aldrig skyde et dyr. Jeg nyder bare at se dem i naturen, føler mig næsten udmyg over at få lov. Men jeg ved også godt, at der skal ryddes lidt ud i bestanden. Det siger man i hvert fald. Jeg er sart hvad den slags angår. Jeg får tårer i øjnene, hvis jeg ser en af dem komme slæbende på en død buk. Det sker heldigvis ikke så tit. Sjældent faktisk. Men hvad får disse mænd til at stå op, mens det endnu er mørkt, midt om natten, for at sidde stille ude i naturen og vente. Håbe. Og gang på gang at vende tomhændede hjem, for at prøve igen næste morgen eller aften ved skumringstid?

I går slog det mig. Selvfølgelig vil de gerne skyde en buk. De er jo mænd. De er jægere og det er urinstinkter, vi taler om her. Det er en sport, men det er også et dybtliggende behov. Det må det være. Men lige netop bukkejagten er mere en slags meditativ venten og det er måske i virkeligheden sekundært om de overhovedet får ramt på dyret. Det må være oplevelsen. Naturen. At gå dér alene i den tidlige morgen, mens solen står op, dugvåde støvlesnuder, forsigtige skridt. Sætte sig helt stille og bare være. Vente. Et med naturen.

Jeg kom til at tænke på den gode Thoreau, som så klogt sagde: Many men go fishing all their lives without knowing that it is not fish they are after. Måske er det på samme måde med jægerne, når de går på bukkejagt. Så forstår jeg det jo lidt bedre. Det handler ikke kun om bukken. At nedlægge dyret. Det handler om at være alene med sig selv i naturen. I pagt med alt der er. Væk fra civilisationen. Og at jeg så jubler lidt for mig selv, når de går tomhændede hjem, er jo bare fordi jeg er mig. Måske får de alligevel noget med hjem? Noget mere subtilt vidunderligt, som de kan leve længe på. Og bare må have mere af.

Jeg skal ikke væk fra civilisationen i dag. Jeg skal købe lidt ind til weekenden, være praktisk og så skal jeg læse videre i Havets Katedral. Blandt andet. Ha' den dejligste lørdag med alt, hvad det indebærer for dig.

Billedet er lånt på redbubble.com

8 kommentarer:

  1. Jeg har det præcis som du! Jeg kunne heller aldrig skyde et dyr; jeg har en meget buddhistisk tankegang på det punkt. Alt levende fortjener respekt!

    Omvendt vil jeg foretrække jagten fremfor den industrielle måde at holde dyr på - men det er en helt anden historie...

    På markerne omkring Hollymount bliver jagten også lejet ud. Ikke MINE marker - så på de 50.000 m2, der hører med til huset, har dyrene helle. Det har jeg det fint med. De kloge fasaner - eller hvad det nu er - har en chance for at undslippe.

    Søndagsjægere og klapjagt er jeg uendelig modstander af; jeg synes, at klapjagt er en underlig "fej" måde at jage på, og dyrene bliver bange. Jeg har mere respekt for min nabo, der går ned i skoven og skyder en fasan til sin søndagsmiddag. Her når dyret dårligt at opdage ham, før det er forbi.

    Kan du have en rigtig dejlig lørdag med praktiske gøremål og hyggelig læsning. Jeg skal også være prakisk gris, for jeg skal lave regnskaber. Bvadr!

    SvarSlet
  2. Jeg hader jagt...men forstår samtidig godt den følelse du beskriver, og den tror jeg har grebet de fleste jægere...her skydes også i de tidlige morgentimer...god lørdag!

    SvarSlet
  3. Det næstsidste afsnit lød lidt fjollet, når jeg nu læser det. Med søndagsjægere mener jeg dem, der ellers aldrig går ud og skyder. De er uerfarne og kan nemt skamskyde et dyr. Hvorimod min rare nabo er en glimrende skytte, der sagtens kan ramme og ved, hvad han gør... ;-)

    SvarSlet
  4. Har også meget svært ved at sætte mig ind i disse jægeres "sport", kunne aldrig skyde et dyr (ved godt jeg spiser kød):-)

    Men som barn var de ren i familien som var jæger ofte var jeg med i disse tidlige morgentimer,sad og ventede. Disse oplevelser mindes jeg med glæde, da naturen jo er fantastisk sådan en stille morgen stund.
    Husker dog osse den aller sidste gang jeg var med, da var der "bid" og bukken kom med hjem. Der sluttede min fascination af jæger livet...
    Sjovt nok har jeg fået en ny veninde ind i mit liv og hun går på jagt. Ja det er nok noget vi kommer til at "vende" mange gange for jeg har altså svært ved at forstå det.

    God lørdag til dig, nyd dagen, solen og læsningen.

    SvarSlet
  5. Så kunne de sørme nyde den natur uden at dræbe !
    Ja, undskyld mig- men går ikke ind for jagt:-)
    Nyd din solfyldte lørdag :-)

    SvarSlet
  6. Jeg kunne aldri skyte et dyr, men jeg skjønner at bestanden må ned. Her er det for mange Hjort, og de sprer det lille dyret "flått" eller skogbjørn som noen også kaller det...som igjen setter seg fast på mennesker og dyr..
    Men å fiske, det gjør jeg gjerne:O)..det er vel hva vi er vante med å gjøre;)
    Ha en flott lørdag, her venter jeg på solen.
    Klem;)

    SvarSlet
  7. Da jeg var inde som soldat og havde den sidste vagt når vi lå i naturen, i (beredskabsområde) var det en ubeskrivelig oplevelse at sidde helt stille og spejde efter fjenden, alt imens naturens dyr vågnede, de kom ganske tæt på, harer, ræve, og andre dyr, fordi vi var så stille, det skal bare opleves.
    I kærlige tanker, god Lørdag, Lene.

    SvarSlet
  8. jeg forstår ikke menns trang til jakt og dreping. vi har da for fanden mat i butikkene !! nå ja.. det er mye jeg ikke forstår ved menn : ))

    kan du have en dejlig aften : ) knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.