torsdag den 28. april 2011

Sjælens regnbue


Da vi var i Sverige, Miri, Megan og Mig (Sidse) besøgte vi universitetsboghandlen i Lund. Den er et must, når man kommer til Lund, synes jeg. Det bugner af bøger og andre spændende ting. Der dufter af papir og bogstaver og der fristes fra hylder og skranker med alverdens litteratur, kuglepenne, notesbøger og kalendere. Ja, der er sågar også en afdeling med musik og film. Hver eneste gang jeg er i Lund, går jeg derind. Og denne gang var vi tre, som fulgte trop og lod os forføre af bogrygge med flotte titler, billeder på kogebøger, havebøger og notesbøger.

Notesbøger! Pludselig opdagede hun dem, Sidse. Prøv lige at se her, råbte hun og Miri og jeg kom hurtigt frem, ja vi nærmest faldt over hinandens ben, for Sidse blev ved med at gentage de forløsende ord "Prøv lige at se her!". Jeg vidste, at det var noget vigtigt, noget som hun var sikker på vi ville falde for. Og jeg faldt. Pladask. For det Sidse havde fået øje på var en montre med de skønneste notesbøger i et væld af farver og motiver. Utrolig smukke og forførende. Bare deres måde at lukke på. De var ikke helt almindelige. Vi tog dem i vores hænder og jeg snusede til dem, for sådan gør jeg. Jeg har noget med dufte. Det er helt instinktivt. Og så mærkede jeg efter og besluttede mig for, at jeg var nødt til at vælge en. Bare en. De var nemlig ikke helt billige og ærlig talt, nogle gange må man træffe en beslutning. Et valg. Men hvor var det svært. Skulle det være de farvestrålende katte med lange halse og majestætiske udtryk? Eller?

Valget faldt på en notesbog med et billede af en kvinde, som græder. Måske synes du, at det var et lidt sørgeligt valg, et trist udfald, når man kan vælge blandt så meget, men kvinden med de gyldne tårer talte til mig med sin sørgmodighed. Hun har fugle i håret, lilla, røde og blå fugle og notesbøgen er gylden. På ryggen står følgende: The soul would have no rainbow if the eyes had no tears. Ordene og billedet er Laurel Burches. The soul would have no rainbow ... Sjælens regnbue. Jeg synes det er utroligt smukt. Og selvfølgelig skal sjælen have en regnbue. Livet er en cocktail af smil og tårer. Jeg tænker, at jeg vil bruge bogen, når livet gør ondt. Når tankerne er tunge og det synes svært, så vil jeg kigge på den smukke bog og skrive i den. Et digt. Nogle gode ord fra egen hånd eller som andre har sagt eller skrevet.

I går blev jeg inspireret af Eirin, som på sin blog citerede et rørende smuk digt af Karin Boye. Ja, vist gör det ont, når knoppar brister. Jeg skrev det første vers i min bog som en indledning. Som påmindelse om, at sådan er livet. En rejse på godt og ondt. Men det er altid en trøst at finde gode ord og dele dem. Sige dem og huske dem. Og vist skal sjælen have en regnbue. Ja vist.

8 kommentarer:

  1. Åh ja, jeg kender også glæden ved at besøge en boghandel og rigtig gå på opdagelse. Billedet på din notebog er meget, meget smukt - og ordene 'Sjælens regnbue'!
    Klem og en dejlig solskinsdag til dig.

    SvarSlet
  2. Sikke smukke ord på din helt særlige notesbog. Jeg håber du får glæde af den.
    Jeg snuser også altid til bøger g kan bedst lide dem, der lugter lidt hengemt, som biblioteksbøger og de, som jeg har med fra min barndom og ungdom.
    God solskinsdag til dig.

    SvarSlet
  3. Uhm, jeg elsker også at ose i boghandlere, og det skal jeg gøre rigtigt meget herovre. Jeg begynder allerede i dag! Og fine notesbøger holder jeg meget af; jeg kan bare aldrig nænne at skrive i dem... ;-)

    SvarSlet
  4. Ja, dine ord...hvad skal jeg sige, mine ord..?
    kender det med at snuse til bøger og papir, det skal man.

    SvarSlet
  5. Jeg bader i dine ord.
    Ja, undskyld udtrykket- men det kom til mig, da jeg læste dit indlæg.
    så det er det jeg skriver til dig :-)

    SvarSlet
  6. Miri, det er et godt udtryk. Du må meget gerne bade i mine ord, ven :)

    SvarSlet
  7. Åh ja...der er ikke noget som en god boghandel...med bøger, notesbøger, skriveredskaber...det holder jeg også meget af. Og en smuk bog, du fandt dig. Kan forstå dit valg. Det smukke digt af Karin Boye faldt jeg over for mange år siden, og har det liggende i skuffen, som et jeg kan vende tilbage til og læse igen og igen. Dejlig torsdag aften til dig, Lene

    SvarSlet
  8. Jeg har også en fascinasjon for uskrevne ark og bøker, så det kjøper jeg meg rett som det er:O) Liker å notere forskjellige saker i de forskjellige bøkene;)
    Nydelig bok med et flott sitat!
    Nyt kvelden, klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.