tirsdag den 12. april 2011

Påske og krimi


I dag ligger regnen tungt over landskabet. Morgen er indhyllet i en grålig kåbe og temperaturerne holder sig forsigtigt lavt på skalaen. Der er jo heller ikke grund til at overdrive. Sådan er det danske forår og april især. Utilregneligt. Med eftertryk på regne. Det bliver nok ikke i eftermiddag, at jeg sætter mig i haven med en god kop kaffe og lader solen varme mig, mens jeg læser i en god bog. Men det er noget jeg altid glæder mig til, når denne årstid ankommer. Læsning i haven.

Jeg har ladet mig fortælle, at man i Norge har tradition for at påsken er krimitid. Det helt perfekte tidspunkt for at læse en god krimi eller to. Ferie, frihed, på tur i fjellet og så hjem og læse en god kriminalroman. Tænk, det synes jeg lyder så hyggeligt, at jeg er blevet inspireret, endda på forhånd, så jeg har netop læst min første krimi i meget lang tid. De sidste mange måneder har det været helt andre bøger, der har stået på programmet, men nu vil jeg tage hul på nogle af de krimier, der står i min reol. For det er jo snart påske og jeg synes vi skal strække den norske tradition helt herned til Danmark. Hvad siger du? Står den på krimi i påsken? Helt perfekt, hvis man skal en tur i sommerhus. Det har vi jo tradition for i Danmark. Påsken er tiden, hvor vi genåbner sommerhusene efter en lang vinter. Lufter ud. Lader den friske forårsluft sejle gennem stuerne og gør klar til en ny og forhåbentlig lang og god sæson i huset ved vandet.

Jeg havde læseaften i går. Tog hul på påskeherlighederne, lavede en god kop te og satte mig godt tilrette i sofaen med min bog. En krimi selvfølgelig. Jeg er nu gået i gang med den sidste bog om Wallander af Henning Mankel. Den glæder jeg mig til. Det plejer at være krimilitteratur af den bedre slags. Jeg læste, indtil lyset forsvandt og bogstaverne næsten flød sammen. Så tændte jeg stearinlys og lod skumringen danse, indtil det elektriske lys måtte bryde den magiske time.

Har du nogle gode krimier, du kan anbefale? :)

Jeg drager afsted ud i dagen for at ordne de ting, der er på programmet i dag. Det bliver en praktisk tirsdag, men måske bliver der tid til lidt læsning i eftermiddag, inden jeg tager i svømmehallen. God tirsdag!

14 kommentarer:

  1. Jeg elsker krimier !
    Kan ikke nøjes med at fordybe mig i den når det er påske :-)

    SvarSlet
  2. Åh, den sidste Wallander, den er så trist....
    jeg kan godt lide Camilla Läckbergs bøger, og Anne Holt er også god.

    SvarSlet
  3. Jeg vil fejre påsken i Paris, og Åndernes Hus af Isabel Allende ligger allerede i kufferten.
    Nyd dagen
    KH

    SvarSlet
  4. Har nu også en periode svigtet krimi genren, men må vist have fat i en til de næste 7 fridage der venter. Påsken står for mig i arbejdets tegn.
    Gode krimier: Er stor fan af de Svenske, Norske og Danske. Norge på en klar første plads.
    God dag trods regn vejr og skyer, kan solen skinne i vort indre.
    Knus

    SvarSlet
  5. God morgen Lene. En god tradisjon, å lese krim i påsken. Det er lenge siden jeg leste en krimroman, så jeg må se hva jeg kan finne før ferien setter inn for alvor. Mankell er jo som du sier, altid bra, så det kan godt hende det blir noe svensk i år... Vi får se.

    Her begynner våren så smått å gjøre sin entre, det er mildt og fint ute i dag og snøen smelter sakte men sikkert! Herlig!
    Ha en fin dag videre.
    Klem

    SvarSlet
  6. Indrømmer at krimier er bøger som jeg totalt og helt igennem ikke gider læse. Og aldrig har gidet - det siger mig simpelthen ikke noget. Jo, Dan Browns bøger har jeg nydt. Men ellers går jeg ind for chick-lit når der skal slappes af. Nyd din svømmehal og jeg håber bliver mere løbevenligt i løbet af ugen.
    Knus og god dag.

    SvarSlet
  7. : ))) vi har sågar eget program med påskekrim i TV.. gjerne av det engelske slaget : ))

    det er lenge siden jeg leste krim.. jeg har dessverre ingen anbefalinger : )

    nyt dagen.. regn eller ikke : ) klæm

    SvarSlet
  8. Det regner her også idag og det kan nok vere en fare for at det blir litt snø på toppene. Men eg koser meg inne med fyr i peisen, kakebaking og pakking til påsketuren.

    Boka som blir med i mi koffert er "Mofongo" av Cecilia Samartin - ellers vil eg anbefale "Spis elsk lev" av Elizabeth Gilbert - den syns eg var fornøyelig.

    Er ikkje så glad i krim eg - så det blir litt forskjellig anna her i gården.

    Ha en fin tirsdag
    Klem

    SvarSlet
  9. Krimier...der hitter de svenske for mig. Mankel er god. Jeg læser også gerne Läckberg, Jungstedt. Er aldrig rigtig kommet igang med Liza Marklund, dog den ene, hun har skrevet sammen med en amerikaner: Postkassemordene...har jeg læst. Selv om den fik meget dårlige anmeldelser, vil jeg gerne anbefale den som en go' og letspiselig krimi. Hvis ikke du vil noget andet end krimi, og endnu ikke har læse Spis, Bed, Elsk....så tilslutter jeg mig Janne Toves anbefaling. Den er SKØN :-)God læselyst :-)

    SvarSlet
  10. Her blir det krim på TV, og Wallander går jevnt;)
    Vi har også regn og lave temperaturer, så nå satser jeg på en god og varm påskeferie...fordi jeg fortjener det!
    Nyt dagen videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  11. Elsebeth Egholm, Liza Marklund, Camilla Lackberg, Jo Nesbø, Dan Turell, Grethe-Lise Holm, der er rigtigt mange gode Lene, hver på sin måde.
    I kærlige tanker, god Tirsdag.

    SvarSlet
  12. Hallo, jeg fant deg via Tovepia.
    Jeg leser mye krim. Har lest en del av Mary Higgins Clarke. Min "favoritt" av henne er: Min tid er natten.
    Wallander kan vi se på mandager her hos oss, ellers er jo det tradisjon med påskekrim på TV.
    For tiden leser jeg en bok som heter, Den siste tempelridder, av Raymond Khoury. "En herlig coctail av action, romatikk og regigionshistorie.

    Bente

    SvarSlet
  13. Efter at have læst 'Se mig, Medusa' af den norske forfatter, Torkil Dammhaug, er jeg nu gået i gang med 'Døden ved vand' af samme forfatter. Dem blev jeg anbefalet af Anette (Kenja & Co), og er bestemt ikke blevet skuffet.

    Wallander ser jeg på tv :)

    Dejligt at læse, at du har haft en god og inspirerende ferie hos Eirin i Spanien :-)

    Klem til dig og dine piger :-)

    SvarSlet
  14. Så artig at du har oppdaget den norske påskekrim-tradisjonen. :) Tradisjon tro er det ikke bare i bøkene vi nordmenn boltrer oss i krimgåter, men også på tv.

    For meg er BRITISK krim den aller beste. Uten for mye blod og gørr, men spenning og mystikk i massevis. Agatha Christies Poirot er en favoritt, og hennes bøker vil jeg jo absolutt anbefale. :)

    Jeg har hatt en krim-pause det siste året. Den kom naturlig, etter en periode der jeg leste voldsomt mye krim.

    Jeg liker tanken på at man i Danmark bruker påskeferien til å reise til sommerhuset. Lufte ut, slippe våren inn... Herlig!

    Stor klem fra Lill-Karin

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.