onsdag den 20. april 2011

På blikstille hav


Pludselig mærker man at båden ligger stille. Gynger på vandet, som skvulper kærligt op af bådsiden. Havet og himlen mødes i horisonten, solen varmer og der er ikke andre skibe eller land at se i miles omkreds. Verden er gået i stå for en tid. Man har ikke travlt. Der er ikke noget man skal nå. Tanker skal tænkes, tygges og fordøjes og der er ingen brug for hastværk. De glider sagte ind og ud som det vand, der rammer båden. Forsigtigt. Nogle tanker flyder væk og man ser dem aldrig igen, mens andre kommer igen og man hilser anerkendende på dem. Måske var der noget der?

Sådan har jeg det lige nu. Jeg ligger i min båd midt på havet og alt ånder fred. Det har taget længe at nå hertil. Jeg troede, at jeg fra den ene dag til den anden kunne springe ud i et nyt liv, begynde at skrive, lægge planer og føre dem ud i livet, men ting tager tid. Tanker tager tid. De skal modnes som en god ost. Det kan gøres kunstigt, som de fleste af de oste, vi køber i supermarkedet, men rigtige oste har brug for tid på et køligt lager. Der er ingen genveje. Og for mig har der heller ikke været genveje for at nå hertil. Søvnen kommer om aftenen og jeg sover godt om natten. Hviler i mig selv. Efterhånden opstår der tanker, som bliver hængende og som jeg for alvor overvejer at gøre til mine. Planer. Men travlt har jeg ikke. Denne tid er som en blød kåbe af silke, der smyger sig om min krop. Som morgenkaffe og fuglesang. Og ordene begynder at komme helt af sig selv, historien, ideerne. De har vokset sig store og bliver modigere. En plante, der startede som et lille frø i den mørke jord. Engang.

Lige nu nyder jeg livet i min lille båd. Jeg begynder dog at længes en smule efter at hive ankeret op og komme videre. Udforske horisonten og prøve kræfter med det hav, som ikke altid vil være så stille som nu. Men jeg ved også at denne tid er en gave. En gave, som jeg har givet mig som selv og som aldrig kommer igen. Et stykke chokolade, der smelter på tungen og som får lov at blive liggende så længe det overhovedet er muligt. Smagen er fortryllende enkel, det mørkeste chokolade og en helt ren kakaosmag. God til kaffe og rødvin. Og nu buldrer den madglade del af mig frem og jeg må bare le. Jeg er heldig. Heldig fordi jeg i min efterhånden fremskredne men allerbedste alder får lov at sadle om. Og hvem har dog givet dig lov til det, spørger du måske og læner dig frem mod skærmen for at høre mit svar. Spændt? Det har jeg! Jeg har givet mig selv lov! Og jeg takker ydmygt for chancen, for de dristige tanker og for troen på, at intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.

Ha' en fin onsdag. Solen har gemt sig bag skyerne, men jeg ved, at den ville skinne senere og give os en flot dag. Når de praktiske ting er ordnet og jeg har løbet min tur, skal der drikkes kaffe og læses bog i solen. En krimi selvfølgelig! ;)

5 kommentarer:

  1. Den skinner nu, den gode sol, så god løbetur og god resten af dagen til dig! Så dejligt at følge dine tanker.

    SvarSlet
  2. Som du selv skriver er du priviligeret og heldigvis forstår du, at påskønne den fantastiske mulighed du har givet dig selv.
    Jeg er sikker på, at du snart stikker en kurs og nye spændende oplevelser venter dig ved kysten!

    SvarSlet
  3. og god onsdag til deg : ) der er inge sol i dag.. kun et tykt teppe av grå skyer.. men så lenge der ikke regner, er det godt : )

    knus

    SvarSlet
  4. Forstår præcis hvad du mener og føler mig også så priviligeret. Når man hele sit liv har lavet godt nok fine ting og sjove ting, men måske ikke ens EGNE ting, så er det en stor glæde at få lov til lige netop det. Og jeg tror, at det er en fordel at være en "voksen" pige, når man gør det. Man har en masse godt i bagagen, som kan fungere som "hjælpeværktøjer".

    Ja, krimier er godt. Jeg har et par stykker på min Ipod, for de er gode at høre, når man skal køre langt. Og det skal jeg i ugen efter påske. Helt til England. Ledsaget af uhyggelige historier, der kan holde mig vågen på motorvejen... ;-)

    SvarSlet
  5. Så du liker også sjokolade til Rødvinen???? Det er ikke bare oliven som smaker godt til den!
    Ha en riktig deilig påskeuke, Lene.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.