søndag den 17. april 2011

Norsk, dansk og kinesisk i København


Det var en fantastisk koncert i går i København. Christians Kirken dannede en flot ramme omkring arrangementet og Bjørn Eidsvåg var i strålende humør fra første færd. Bandet spillede guddommeligt, det hele gik op i en højere enhed. Så forsvinder man. Sidder dér og lytter til musikken og teksten og pludselig er man et helt andet sted. Forsvinder op i kirkehvælvingen, flyver ud i himlen og tankerne er på langfart. Inde i musikken. Lever med i en tekst, en forestilling, sidder i en båd med udsigt til fjeldet. Kniber en tåre. Smiler. Det var sådan en koncert. Han berørte os alle med sine vidunderlige sange og fine måde at formidle dem på. Sine gode ord og sin norske charme. Han turde endda komme med den påstand, at vi danskere har sprogproblemer. Har man hørt mage! Man vi grinede (og det betyder at le, hvis der er nordmænd med sprogproblemer, som læser dette :)). Han kunne tillade sig det. Vi hyggede os med forskelle og ligheder. Musikken har et universelt sprog.

Jeg fik lejlighed til at snakke lidt med en norsk kvinde, som talte udmærket dansk. Ingen mærkelige ansigtsudtryk! ;) Og der var smil på alle rækkerne i kirken, en samhørighed skabt af musikken, en tryg verden og noget, der gerne måtte blive ved. Hele aftenen. Det gjorde det selvfølgelig ikke, men Bjørn Eidsvåg og hans gode band spillede 4 ekstra numre, og vi blev sendt tilfredse ud i den tidlige aftenstund. København summede af liv og vores maver rumlede. Sult. Nu skulle vi ud og spise!

Vi endte på en kinesisk restaurant på Frederiksberg. En af de allerbedste i byen. Endnu engang lod vi os fortrylle af den gode mad og stemning. Og så gik vi hjem. Altså ikke til Ringsted, for jeg overnattede i byen. Min by. København. Jeg gik gennem de gader, jeg kender så godt og når jeg spadserer der sådan en lørdag aften, så har jeg aldrig været væk. Jeg er hjemme! En lidt mærkelig fornemmelse, men også en god en. Byen kender mig. Den åbner sine arme og tager imod mig. Kender mine skridt og mit åndedrag. Vi lever sammen. Og månen hang på nattenhimlen og fulgte os på vej. Det var en dejlig aften.

Billedet er lånt på 24.dk

9 kommentarer:

  1. Det høres ut som en perfekt lørdagskveld! Musikk er fantastisk! Kinamat er alltid en slager :).

    Klem Einy

    SvarSlet
  2. Lyder som en dejlig aften, og ja, dejlig by. God søndag.

    SvarSlet
  3. Åh... en kan virkelig savne det kulturelle tilbudet som en finner i en by... Skulle så gjerne ha vært akkurat på Bjørn Eidsvåg sin konsert i København... Har vært på mange Bjørn Eidsvåg konserter opp igjennom tidene... Er en stooooor fan av hans musikk. Tekstene er alltid til selvransakelse og refleksjon...Kjenner godt igjen det du skriver om tåren i øyenkroken...:)

    Ha enlike deilig søndag som lørdagen:)

    Klem

    SvarSlet
  4. Hei Lene
    Lenge siden jeg har kommentert her innehos deg, jeg har lest innleggene dine hver dag, men har ikke hatt tid eller anledning til å kommentere.

    Det høres ut som en vidunderlig lørdagskveld! Musikk som berører, god mat og vandring i kjente bygater; hva kan vel være hyggeligere enn det? Kjenner at jeg savner bylivet innimellom, jeg også. Må nok ta oss en Tomsø-tur snart :-)

    Ha en fortsatt fin søndag. Her har vi startet på påskeferien, og vi bare slapper av og koser oss.

    Klem

    SvarSlet
  5. Åå, det hørtes ut som en flott aften med god musikk og god mat og hyggelig selskap!
    Her blåser det så mye, at hadde jeg vært en lettvekter, så hadde jeg blåst på havet!!
    Kos deg denne ettermiddagen også, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Jeg liker også Bjørn Eidsvåg, og har vært på flere konserter med ham. Så fint at dere dansker også liker Norske artister.
    Jeg er ferdig med mitt hobbyrom nå, og her blir det deilig og svalt til sommeren. Jeg tror nok at jeg kommer til å bli her mye og hygge.
    Hvordan går det nå med deres hus?

    SvarSlet
  7. Bjørn Eidsvåg kan det med å skape stemninger.. en herlig artist !

    her er dessverre ingen sol men desto mer regn og snø.. har ikke lest med på et par dager.. har hatt tankene andre steder : ( det var en svær beslutning men nu er den tatt og så får vi gå videre..

    takk for varme ord ! knus : )

    SvarSlet
  8. Nydelig referat fra konserten, litt misunnelig faktisk.... og tårer i øyenkroken; du så deilig i en slik setting .

    Skjønner godt du elsker København slik du beskriver den og føler den ;) Takk for hyggelig lesning igjen ....

    deilig påske til deg og den vakre hund ;D

    SvarSlet
  9. Ihh...det lyder som en dejlig aften, og som noget, jeg er gået glip af. Kender ikke Eidsvåg, men lyder som én, det er værd at stifte bekendtskab med. kender til gengæld København, omend ikke min by, som den er din, men dejlig er den, ligesom månen der stod højt på himlen herude på landet og lyste landskabet op, så træerne stod som ranke siluetter i den tavse nat. Også en dejlig aften udenfor storbyen, men dem kender du også :-) Dejlig at få pirret nysgerrigheden til at stifte bekendtskab med ny musik...

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.