lørdag den 16. april 2011

Morgenstund og musik i staden


Jeg må have haft brug for det, for jeg har sovet som et barn i mange timer. Faldt i søvn til Morse på sofaen i går aftes, sov videre i min seng og nu er dagen stået op og jeg følger tøvende efter med min kaffekop i hånden. Det gjorde godt! Nu har jeg vænnet mig til sommertiden. Først nu. Sådan er det hvert år. Jeg må konstatere, at jeg er et rytmemenneske på godt og ondt. Jeg kunne aldrig lave om på nat og dag og arbejde om natten. Dér sover jeg. Men når morgenen kommer er jeg frisk. Sådan da! ;)

Morgenen er det smukkeste tidspunkt på dagen. Jeg elsker duften af kaffe, kan næsten smagte den inden jeg overhovedet har sat munden til kruset. Udsigten fra vinduerne i køkkenet, markerne, dådyrene, duggen, som endnu ligger tungt over græs og strå. Horisonten, som ofte afslører dagens vejr og kan fortælle mange historier om livets enkle glæder. Som kaffen, der nu er færdig og som jeg nyder i fulde drag. Som hundene, der hygger sig i umiddelbar nærhed og glæder sig til det bliver deres tur. Morgenmad. Gåtur. Men de venter tålmodigt, for de ved, at jeg har mine rutiner. Kaffe og ord, mens solen stiger højere op på himlen. Når dagen starter på denne måde, kan det ikke gå helt galt. Tempoet bliver lagt, ingen stress, følge med tiden, ganske langsomt, trække vejret med morgenen, dugvåde åndedrag, lyst til livet. Glæde. Taknemmelighed.

Hvad skal du mon lave på denne fine lørdag i april? Jeg skal sørme en tur til København igen. I eftermiddag går turen atter til staden og denne gang skal jeg til koncert med en af min norske favoritter Bjørn Eidsvåg. Han giver koncert i Christians Kirke og det glæder mig utroligt meget til. For det første skriver han nogle fantastiske sange, tekster, jeg holder meget af. Og for det andet er Christians Kirke jo lidt af en venue for sådan et arrangement. Det ser jeg frem til. Efter koncerten skal vi ud og spise. Finde et godt sted uden at have booket bord ganske vist, men vi har lyst til at improvisere. Se hvad der sker. Når vi har nydt musikken og sammen med de andre summer ud i aftenen. Jeg er fuld af forventninger og overbevist om, at de bliver indfriet.

Må solen skinne på dig og alt godt ske dig. Nyd din lørdag! :)

10 kommentarer:

  1. Det kan kun blive en god oplevelse - både Christians Kirke og koncerten.

    Nu, du er her, skal du forbi Amalienborg og ønske Dronning Margrethe tillykke med fødselsdagen :-)

    Rigtig dejlig weekend!

    SvarSlet
  2. Dejligt med en lang og nærende søvn!
    God dag i København:)

    SvarSlet
  3. åh... nå ble jeg mesunnelig: Eidsvåg er en av mine yndlinger også!! Nydelige tekster og herlig stemning på konsertene!

    Kan ikke se noe av solen på disse trakter: Det både blåser og regner.. skulle nesten tro det var høsten som var kommet... Men i hjertet skinner solen! Så dagen skal nok bli fiiiin!!

    Kos deg på konsert!

    SvarSlet
  4. BE er også en av mine favoritter, gode tekster og melodier, så kos deg masse på konsert!
    Rutiner er jeg blitt mer og mer avhengig av;)
    Ha en flott dag, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. He he, det med kystvagter, som du skrev om i går, kender jeg også til. Og jeg har det bedst med at være en fri båd på åbent hav - med den kurs, som jeg nu selv har lyst til... ;-)

    Rigtig dejlig lørdag i hovedstaden. Det skal nok blive en god dag - dejlig musik kan kun gøre glad... :-)

    SvarSlet
  6. Skulle veldig gjerne blitt med på konsert. Bjørn Eidsvåg har fulgt meg frå min ungdom og fram til i dag. Sist konsert var her på Fitjar (her bur litt over 3000 mennesker) i vår nye kultursal, bare Bjørn og gitaren. Såå stemningsfullt. Han formidler så mykje menneske i tekstane sine, menneske på godt og vondt. Liker det. Kos deg masse !!

    SvarSlet
  7. Åh nej natarbejde, det bliver heller aldrig noget for mig ligesom en vis rutine sikrer en vis tryghed. Lyder som en dejlig lørdag. NYD den :)

    SvarSlet
  8. Gode morgenrutiner er viktig å ha. Jeg har også noen av dem...og det vet hundene, så de vet at det ikke blir tur før etter at jeg har dusjet...så de venter tålmodig til jeg kommer ut fra badet :).

    Så moro med Bjørnd Eidsvåg konsert! Han er dyktig, så det blir nok veldig bra. Håper dere finner en koselig restaurant! Ofte er det når man går etter impuls, man finner de beste stedene!

    Det høres ut som du har en veldig bra lørdag i møte! Hos oss blir det en rolig lørdag...det eneste som står på programmet er å gå lang tur med hundene, så får tiden vise hva mer lørdagen vil bringe!

    Klem

    SvarSlet
  9. Rigtig god koncert Lene, det må være noget helt specielt med koncert i en kirke, ja improvisation er ikke af vejen det er mange gange det spontane der bliver bedst.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.