onsdag den 27. april 2011

Min kyst


I dag går det bedre, tror jeg nok. Forkølelsen ligger tilbage i vandet, mens mit skib sejler videre. Jeg fjerner mig fra bakterier og dårligdom og den træthed, der har lagt sig i kølvandet de sidste dage. Bliver endda så dristig, at jeg tænker på at løbe en lille tur senere på dag. Jeg savner det allerede. Tænk at jeg har kunne undvære at løbe så længe. Men man kan, når man skal. Det er utroligt, som man kan omstille sig og gøre ondt godt, hvis man tænker de rigtige tanker og ser på tingene fra en positiv synsvinkel. Gaven. Min skade. Måske er det netop på grund af skaden og den lange pause, for jeg synes at løbeturene føles bedre end aldrig før.

Foråret blomstrer og gror. Det er helt utroligt, så meget der sker hver eneste dag. Det bliver grønnere og grønnere og jeg forundres over frodigheden. Fra gåturen om morgenen til turen sidst på eftermiddagen er der sket ting og sager. En knop er spruget ud. Græsset er lidt grønnere. Og det vokser i øvrigt utroligt hurtigt og skal nu slås, så duften af nyslået græs blander sig med med duften af blomster og muldjord. Og lydene. Fuglenes kor bliver større og mægtigere, deres stemmer når uanede højder og det tidligere og tidligere om morgenen. Det er nu sket flere gange, at de har vækket med deres sang. Er det mon Wagner? Eller noget lidt lettere men bestemt ikke mindre bombastisk. Hver morgen kommer der nye fugle til. Det rygtes i fugleland at dette kor er noget helt særligt. Dirigenten er verdensberømt. Alle vil gerne være med, have en plads og der øves og laves korprøver til den store guldmedalje. Hvad skal det ikke ende med? For mit vedkommende ender det nok med ørepropper, men de tager det ikke personligt, fuglene. De ved godt, at de er tidligt ude. Meget tidligt!

Jeg har mange tanker om fremtiden lige nu. Planer, der pludselig synes tydeligere og nye ideer, som dukker op og blander sig. Jeg ser muligheder. Og jeg nyder at kunne tage mig tid, tænke tankerne ordentlig igennem og mærke efter. Nyder at skibet ikke behøver at sejle med motor hver eneste dag, men også kan drive i vinden, sejl som synger og en langsomhed, jeg ikke har kendt til i mange år. Jeg skal jo lige huske på, at det er nu det sker. Det er nu, jeg har tiden og nu jeg lægger kursen om. Det skal nydes. Det skal ikke tages for givet og forhastes. Mit skib er robust og man skal turde befinde sig midt på havet uden at kunne se kyst for at komme videre. Man skal kunne sejle i dagevis, ja endda i uger, uden at lade sig fortrylle af et stykke land, som umiddelbart ser spændende ud. Man skal turde vente og tøve, læne sig tilbage og mærke efter, maven, mellemgulvet. Trække vejret dybt og ikke lade sig stresse. Ikke miste tålmodigheden, men lade skibet finde rytmen på bølgerne og vide, at en dag sejler man mod land. Så er den der bare. Kysten. Min kyst.

10 kommentarer:

  1. Herlig med en "egen" kyst. Det gir ro i sinnet å se utover vann. Jeg er så heldig at jeg ser vann både fra mitt hus og min nye rorbu.

    Nyt dagen og ikke la deg stresse.

    Bente

    SvarSlet
  2. Fuglenes kor er så overvældende, ligesom al naturens pragt. Også den mentale ude på åbent hav.

    SvarSlet
  3. Takk for en poetisk start på en helt vanlig onsdag.
    Her i nord sludder/snør det i dag. Vinteren ønsker å vise styrke igjen, gjøre det litt kaldere og få oss mennesker til å hutre. Men våren, den smiler og vet at den har overtaket nå, uansett...Den ligger bare og venter, i knopper, under is, i fuglenes sang og i våre hjerter.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  4. trenger å nå en kyst jeg også etter å ha svømmet i feber hele påsken :( nå, ja.. vel overstått til deg og god bedring ! jeg kommer sterkere tilbake : ) klæm

    SvarSlet
  5. Ja, foråret er helt fortryllende - jeg sidder her med åben terrassedør og lytter til fuglene. Hvor er vi heldige, at sommervejret er kommet så tidligt. Klem og god solskinsdag til dig.

    SvarSlet
  6. Dejligt indlæg - ha' en god sejlads i dag!

    SvarSlet
  7. Godt å høre du har blitt bedre, det har jeg også;)
    Her synger fyglene, og de starter rundt 4-5 tida, litt i tidligste laget, men det finnes jo verre lyder å vekkes av;)
    Seil godt hele dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Du må have en dejlig sejlads. Jeg sidder for lukkede vinduer og døre, da landmændene fylder luften med gylle...
    Men, senere skal jeg en tur i byen, hvor jeg blandt andet skal have fremkaldt billeder fra 90-års fødselsdagen, så Rigmor kan få endnu et dejligt minde.
    En dejlig og solrig dag til dig.

    SvarSlet
  9. Nyder også med sanserne her, hvor jeg er. Fuglesang, græsduft, farver og lys. Ja, der er en kyst, der er din kyst, og hvilken rejse derhen, Lene. Dejligt at være med her fra min båd, og kunne se over til din :-)

    SvarSlet
  10. Dejligt indlæg Lene, nej man skal ikke forcere nogen ting, det er bare om at vende kanoen og så bare lade sig drive med strømmen, strømmen viser dig vejen og forsøger du at øge farten, hindrer du at det bedste kommer til dig, dit virkelige ønske.
    I kærlige tanker, god Onsdag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.