tirsdag den 19. april 2011

Krimikvinde


Den norske traditionen er gået rent ind hos mig. Påsken er krimitid. Jeg har netop afsluttet den sidste bog om Wallander, Henning Mankels "Den Urolige Mand" og læser nu lige resten af Dan Brown's "Det Forsvundne Tegn", som har været forsvundet i et stykke tid. Nu har jeg genfundet det. Eftersom min gode norske værtinde i Spanien læste bogen med stor ivrighed, besluttede jeg mig for at gøre det samme. Læse den færdig i hvert fald. På et tidspunkt løb jeg sur i tegn og symboler og frygtede, at Dan Brown havde gjort det samme, men nu indser jeg, at alting har sin tid og det har bøger også. Jeg var bare ikke i humør til den bog på daværende tidspunkt. Nu glider det glat. Og traditionen med påskekrimi er kommet for at blive, synes jeg, så jeg håber at hele Danmark er med på den vogn. Både hvad bøger angår og på TV.

Jeg elsker aftenener med krimi i fjernsynet. Det er den perfekte afslutning på en god dag og er det ovenikøbet ferie, kan det næsten ikke blive bedre. En stor kop te. En pude i ryggen. Stearinlys og velvære og så lyden af kendingsmelodien. I går var det Miss Marple. Hvad mon der kommer i aften? I aften, når jeg har været i svømmehallen, for det er jo tirsdag, og spist aftensmad. Lavet te og sat mig til rette. Skulle der ikke være krimi i fjernsynet, er der også råd for det. Jeg har en helt del på DVD. Det er jo et must for sådan en krimikvinde som mig. Og ellers er der jo altid bøgerne ...

Faktisk læser jeg ikke altid krimier og før bogen om Wallander var det længe siden sidst, men påsken er jo helt perfekt til det. Det mærker jeg nu! På nuværende tidspunkt har man ligesom brug for et godt mysterie, en gåde og en detektiv, der kan lidt af hvert. Til påskedagene har jeg netop købt den seneste i Lars Bill Lundholms krimiserie om mord i Stockholmske bydele, "Gamle Stan Mordene", og den glæder jeg mig til. Hvis du endnu ikke har læst serien, så kan jeg varmt anbefale den. Den hører til i den bedre ende af genren.

Det er snart påske. Og vejret kunne ikke blive bedre, det bedste påskevejr i 8 år, siger meteologerne. Jeg siger stol i haven og krimi. Ja altså bortset fra torsdag, hvor to gæve kvinder og jeg drager til Sverige. Derover, hvor mange af de gode krimier foregår. Og hvem ved, det kunne da godt være at vi skulle en tur i boghandel! ;)

10 kommentarer:

  1. Jeg er med på en tur i boghandlen :-)

    SvarSlet
  2. i år er der en tegneserie på vores melkekartonge : ) påskeaften kan man klikke inn på www.tine.no (melkeprodusenten) å finde løsningen på gåten : ) om man ikke allerede har regnet den ut : ))

    kos dæ med krimi : ) klæm fra mæ

    SvarSlet
  3. den gamlastan-bog /serie lyder spændende. Jeg har masser af krimier, købt byttet med søster, men læser man dem 2 gange? nej - så et bytte-marked var måske en ide.

    SvarSlet
  4. Åh ja, det er så dejligt at være opslugt af en god krimi! Jeg ser også gerne krimier på tv - elsker at gyse over et mysterium :-)
    God tirsdag til dig i sol og varme. Hvor er vi dog heldige med påsken i år! Klem

    SvarSlet
  5. God krimi påske til dig, jeg trækker i arbejdstøjet hele påsken. Men lidt læsning skal der nok blive plads til..
    Knus

    SvarSlet
  6. En god krim er aldri å forakte, selv om jeg ikke leser mange krimromaner ellers i året er, som du sier, påske som skapt til å lese og la seg underholde av den slags litteratur og tv-serier.

    Bill Lundholms serie høres ut som et godt alternativ i år; jeg har jo bodd i Stockholm, og Gamla Stan og Stochkholm er et favorittsted om sommeren.

    Skal dra innom bokhandelen i dag eller i morgen, får se hva jeg finner...

    Ha ei god påske, Lene, og nyt finværet og ikke minst turen til Sverige.
    Klem

    SvarSlet
  7. Sola skinner på deg, men ikke på meg:O)..men jeg har stor tro på at den kommer hit idag;)
    Nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Takk for tips til gode bøker !

    Ønsker deg ei God Påske og fin tur til Sverige!

    SvarSlet
  9. Det lyder skønt med en tur til Sverige..
    jeg har rendt mig lidt træt i krimi..
    Jeg syntes person beskrivelser er det mest spændende,jeg tager lige en mord pause..
    Glad påske.

    SvarSlet
  10. Dejligt med anbefalinger på nye krimier...gamle stan...lyder som en god ramme for mord og gåder...ihh...den tur til Sverige lyder herlig :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.