mandag den 25. april 2011

Halløj på kroen


Du kender sikkert Fawlty Towers eller "Halløj på Badehotellet", som serien hed på dansk. John Cleese i sin mesterrollen som hotelværten Basil, der skræmte alle gæsterne væk med sin uforskammede måde at være på. Han kunne bare ikke lade være. Han var en omvandrende fornærmelse og selv når han gjorde sig store anstrengelser, gik det bare galt. Du husker sikkert også hans spanske tjener Emanuel, som var fra Barcelona. "I know nothing, I'm from Barcelona". Jeg har altid elsket at se serien og har set den flere gange. Den er morsom. Hyggelig. Det er så skønt at se John Cleese folde sig ud på badehotellet i mere eller mindre prækære situationer, mens hans kone Sybil forsøger at holde styr på tropperne og sin mand. For ikke at tale om stuepigen Polly. Jeg har fået stor lyst til at gense alle afsnit.

I går besøgte kæresten og jeg en lille kro ude på landet, som fik os til at tænke på Fawlty Towers. Vi kørte op gennem det smukke forårslandskab, gav os god tid, beundrede naturen, vandet og alt det grønne, som bare pipler frem nu. Frodighed så langt øjet rækker. Vi nød turen og på det tidspunkt begyndte vores maver så småt at knurre. Vi glædede os til middag på kroen, et godt fiskemåltid og et godt glas hvidvin. Sidde og snakke i en hyggelig krostue, mens aftensolen dansede udenfor vinduerne for at gå ned bag kirken og forsvinde i havet. Og det fik vi såmænd også. Fisk, hvidvin og en tjener, som, viste det sig, var helt ny i sit job. Første dag på arbejde på kroen. Lad mig sige det diplomatisk: Han havde ikke rigtig flair for det! Han stressede, bumlede gennem krostuen i sine glatte sorte sko og var tilsyneladende ved at falde flere gang. Hans bevægelser var for hurtige. Menukortet blev snuppet ud af hænderne på mig, inden jeg havde udtalt det sidste ord i mit menuvalg. Haps! Og så gav han sig ikke tid til gæsterne, det var umuligt at få øjenkontakt og havde jeg fået det, havde jeg nok set panikken lyse ud af dem. Basil. Det døbte vi ham hurtigt og så begyndte vi at smile. Og smile lidt bredere. Det blev bedre og bedre. Det klirrede bag disken, sved på panden, irritation. Og for at det ikke skal være løgn, bød kroen også på en tro kopi af den spanske tjener Emanuel. Ja, han lignede ham skam både af udseende og måden, han bevægede sig på. Og han var ikke ny. Han var bare sådan.

Jeg håber, at Basil bliver bedre til sit job som dagene går. Jeg håber, at han falder til ro og lærer at bevæge sig flydende gennem krostuen som en, der har nogenlunde styr på situationen. Se gæsterne i øjnene og høre på, hvad de siger. Det ville være godt for kroen. Nu nævner jeg ikke kroens navn her, for jeg synes den skal have endnu en chance. Det var mit første besøg dér, kæresten havde været der før og havde fået udmærket service. Der var skam heller ikke noget galt med maden, men det var bare ikke verdens bedste. I hvert fald ikke i går. Men vi havde en hyggelig aften og fik os et godt grin. Og en to-retters fiskemenu. Så aftensolen gå ned over vandet og sige tak for i dag.

I dag skal vi såmænd til både brunch og middag, men det er i private omgivelser, så der bliver nok knap så meget halløj. Godt jeg fik min løbetur i går, 5 kilometer langs åen, en rute jeg genopdagede og som jeg nød i fulde drag. Den skal jeg løbe noget mere! Men nu skal jeg ud i morgenen, ud med hundene og gøre mig klar til en dag i selskabelighedens tegn.

God mandag. Nyd påskens sidste solskinsdag! :)

8 kommentarer:

  1. Hæ hæ - hvilken oplevelse at havde set de 2 i levende live og i dansk udgave :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tror, at jeg kan samtlige replikker udenad i den serie, for jeg har set den mindst 8 gange... ;-) Den er stadig herlig, og den danske udgave lyder da også ret underholdende... ;-)

    SvarSlet
  3. Godt du kan se det fra den humoristiske side, der var vist heller ikke meget andet, at gøre:)
    Dejlig dag til dig...

    SvarSlet
  4. Jeg ser for meg den klønete nye kelneren! Bra dere tok det med et smil og lo av hele situasjonen :).

    Det høres ut som du har fullt program idag - håper du får en herlig dag :). Påskens siste dag må nytes til det fulle!

    Klem Einy

    SvarSlet
  5. Hihi, det må virkelig ha vært morsomt å bevitne den komiske kelneren!
    Fawlty Towers er en stor favoritt her i huset også, og det er faktisk synd at det ikke ble laget flere episoder. Jeg blir aldri lei av å se dem. ;)

    SvarSlet
  6. Godt dere fikk dere en latter i det minste:O)) Jeg har selv sett alle episoder i denne serien, og den er bare morsom:)
    Kos deg hele resten av dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Tenk at dere fikk møtt Basil og Emmanuel IRL!!! ha ha.....
    Men dere skulle ha gitt beskjed til eieren av krogen(kanskje det var kokken?)Så kan de rette det opp. Det kan de ikke før noen sier ifra, og så er det for sent.......
    Jeg elsker å se på "Absolutely Fabulous", der Eddy og Edina gjør sine krumspring. jeg så dem igjen i påsken, og elsket det!!
    Håper dere har hygget i påsken, det har vi!!

    SvarSlet
  8. OMG!
    Det lyder altså ikke alt for godt med en levende, non-fiktiv udgave af hverken Basil eller Emmanuel; omend ret komisk, når man tænker over det... så godt at I tog det på den måde! :-)

    Knus fra Istanbul!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.