lørdag den 23. april 2011

Ganske vist


Hvad skal jeg så fortælle om her til morgen? Beskrive dagen i går og den enestående udflugt til en lille landsby højt i bjergene? Turen derop på snoede veje, den blå himmel og udsigten over havet. En lille café på torvet i landsbyen, en sprød salat med alverdens farvestrålende grøntsager, iskold vand og kølig vin i små glas. Eftermiddag og solskin så langt øjet rækker, bjerge, kirker, hvidt og blåt. Jeg kunne såmænd sagtens fortælle den historie, men det er jo bare en historie. Eller en drøm. For sandheden er at jeg befandt mig i Danmark i går og i og omkring matriklen her. Ingen egentlige planer. Bare påske. Langfredag og en bog. En tur til Stockholm gennem forfatterens gode ord.

Jo, jeg havde lyst til eventyr i går! Det rasede i blodet på mig fra det sekund, jeg slog øjnene op. Men jeg holdt mig i skindet, for jeg havde egentlig slet ingen ide om, hvor jeg gerne ville hen. Den var bare til stede. Lysten. Eventyrlysten. Følelsen af at være på vej og afsted. Nye byer og fremmede marker. Bjerge. Jeg har noget med bjerge og fjelde. Det er noget af det mest fantastiske og beroligende, jeg ved. Så pludselig kan der opstå en slags bjerglængsel, mens jeg kikker ud på den ellers fine flade mark, som nu er grøn. Det spirer og gror. Her er smukt i Danmark nu. Virkelig.

Det blev ved drømmen. Bogen. Ordene. Og så en løbetur sidst på formiddagen, som blev en slags milepæl og var en stor oplevelse for mig. Sådan en rigtig YES ting! Jeg løb mine første 5 kilometer efter skaden og på den hurtigste tid i genoptræningsforløbet. Det kørte for mig. Og glæden var enorm. Nærmest ubeskrivelig. Nu kan jeg igen! Nu har jeg fået den del tilbage af mig, som har manglet. Nu hedder det ikke længere genoptræning, men træning og jeg kan igen forsøge at slå rekorderne på mine mange små ruter. Med måde selvfølgelig og med de øvelser, jeg nu skal huske at få gjort. Vippebrættet. Maveøvelser. Svømningen som er med til at gøre det muligt. Mindst en gang om ugen snupper jeg tusind meter i bassinet.

Nyd din lørdag og fyld den med gode ting og oplevelser. Eventyr er relativt. Livet er hvad vi gør det til. Og det er ganske vist.

8 kommentarer:

  1. Livet er hvad vi gør det til. Det har du ret i. Og det må meget gerne indholde både lidt eventyr og magi.
    Jeg forstår din eventyr lyst. Selv kender jeg til udlængsel.

    SvarSlet
  2. God påske til dig -- Og vi er, hvad livet gør os til...

    SvarSlet
  3. Sikke dejlige oplevelser du fortæller om! Jeg var på cykeltur til Torup Bogby og fandt nogle billige antikvariske bøger, der måtte med hjem. Der er ikke noget så herligt som at være opslugt af en god bog.
    Klem og en skøn solskinsdag til dig!

    SvarSlet
  4. Det er fint å reise i tanker og ord også, heldigvis. For meg (som sliter med helsa) var ein tur på ein og ein halv time til ein fjelltopp, den største seier , gjennomført i går. Det er deilig med den følelsen ein får når ein står der oppe og på eit vis er på toppen av verden. Nydlig sommervær var det også !! Håper du får ein sånn tur ein dag.

    SvarSlet
  5. Her er det eventyrlig for øyeblikket, sol og skyfri himmel her jeg skuer utover havet...og morgendagen blir også slik, så jeg har plantet noen blomster og satser på at nettene ikke kommer med frost..jeg er en optimist:O)
    Kos deg denne påskeaften, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Godt du er glad i bøker, romaner, fortellinger..., Lene, for det å reise i fantasien; ens egen eller andres, kan være en meget god erstatning for de eventyr en kan oppleve selv.

    Bildet ditt minner meg om et sted i Spania som heter Frigiliana, en liten landsy som ble grunnlagt av maurerne, og som bare er som et vakkert eventyr i all sin skjønnhet. Lengter tilbake, har vært der flere ganger, og det er vel et av mine favorittsteder i verden.

    Ha en fin påskaften videre.
    Klem

    SvarSlet
  7. Fint å høre at du ikke lenger driver med gjenopptrening, men med trening :-) Kan vel ikke være bare bare å lengte etter fjell når man bor i Danmark :-P Du får ta deg en tur til Norge igjen snart da vet du :-D

    Her er det helt herlig vær, og vi nyter alle sammen å ha fri og være sammen :-D

    Ha det fint - klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.