fredag den 15. april 2011

Frost og lyse nætter


Dagen er ny og tåget. Men solen kigger forsigtigt gennem det mælkehvide tæppe af fine sølvtråde og lover højtidligt, at hun bryder helt igennem lidt senere på formiddagen. Nyd nu bare din morgen, siger hun, din kaffe, juice og knækbrød. Skriv dine ord og lad mig og de andre elementer om vejret. Og morgenen er fin og svær ikke at nyde. Så skrøbelig med hvide frostkorn på plænen og marken. Helt utroligt, som temperaturen kan variere på det her tidspunkt af året. Fra frost om morgenen til næsten sommerlige grader ud på eftermiddagen. Jeg tror det bliver en flot dag.

Mødet i København gik fint. Der er ikke så meget at skrive om. Jeg var positiv og så var den ikke længere. Det var mest bare kontrol, lidt snak rundt om bordet, for der var flere i samme båd. Den båd jeg sejlede på i går altså. Jeg fortalte mig om min officielle dagsorden, mens jeg i stille stunder tænkte på den uofficielle og den kurs, jeg har lagt og som mit skib følger, når kystvagten ikke kigger. På et tidspunkt forsvinder jeg for evigt fra deres åsyn og deres kikkerter vil ikke længere kunne nå mig. Men de vil også have nok at lave med at holde øje med andre små skibe og mennesker, som prøver at finde kursen på åbent hav. Det er deres job. Der var med andre ord  ikke brug for det eksperiment, jeg skrev lidt om i går. Men jeg har tænkt mig at benytte mig af det fremover, for jeg er helt sikker på, at man kommer længst med at være positiv og tilgivende, så man ikke skal bruge sit gode krudt på at ærge sig over andres opførsel og væremåde.

Kender du Albertes sang "Lyse Nætter". Jeg genhørte den i går og faldt igen i svimer over den smukke, enkle tekst og de associationer, der opstår. Den er bare så fin. Og jeg hørte især ordene "Nu kommer lydene igen ..." og tænkte på, at det jo er helt sandt at lydene hører sommeren til. Vinteren er mere stille. Men sommeren har et mægtigt fuglekor og en summen af bier og brombasser. Men kan næsten høre blomsterne vokse. Frøerne kvækker og selv regnen, for der er jo altså også regnfulde dage i løbet af sommeren, har en anden sommerlig lyd. Måske har du fået lyst til at høre sangen, så her er den. Den er god at tage med sig ud i fredagen, nynne og måske endda synge højt, så andre kan være med. Det er en rigtig elskesang. Er du klar? ;)


4 kommentarer:

  1. Tusen takk for den fine sang til fredagsmorgenkaffen min!

    Jeg vil så gjerne tenke som du, at gode tanker hjelper. Og om de ikke hjelper de andre der ute et sted, så hjelper de i hvert fall deg til et bedre liv.

    Det er jeg sikker på.

    SvarSlet
  2. En fin sang på en fin morgen med en god kaffekopp:-)) Her skal siste finpuss gjerast før kjæresten og jeg setter oss i bilen i morgon og kjører over til Bergen for å ta Hurtigruten på fødselsdagscruise.

    Ha så ei fin påske der i nabolandet i sør - måtte sola skinne på deg heile tida:-)) Klem

    SvarSlet
  3. Det er en rigtig elskelig sang...har haft den siddende i min bil igennem de sidste par måneder...Hvor godt at høre at du ku ;-) igår - holde fast og bevare kontakten til det positive sted og holde fast i din egen kurs, mens nogle andre "snakker" en anden kurs..he he...de skulle bare vide :-)
    Dejlig fredag, og ja frostperler på græsplænen, var da også noget af det jeg bemærkede, da jeg var kommet på benene og kiggede ud i min have.

    Dejlig dag til dig, Lene

    SvarSlet
  4. For en nydelig sang! Lett å nynne med på den;)
    Her forbereder vi oss til hyttetur imorgen, så får vi se om solen kommer innimellom;)
    Nyt dagen, Lene, klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.