lørdag den 30. april 2011

Bogstaver, bryllup og svømning


Skriv, kvinne! Så fort du kommer i arbeid vil det gripe fatt i deg og du blir oppslukt. Det er det som er så fantastisk ved skriveprosessen!

Sådan skrev Sylvi med Ordfront til mig som kommentar på mit indlæg i går. Jeg læste ordene og tog dem til mig. Jeg kunne mærke gnisten bag bogstaverne og jeg ved, at Sylvi kender til det. At skrive. Og at hun har ret, når hun siger, at det fantastiske ved skriveprocessen er, at man bliver grebet. Men mærkeligt nok bliver man først grebet, når man er i gang. Man skal sætte sig ned og gøre det. Disciplin! Jeg har haft lidt svært ved det. Indrømmet. Jeg ved, at jeg kan og at ordene flyder i mig i en uendelig strøm, at inspirationen klør som myggestik på en sommerdag og at man må kradse, når det klør. I går tog jeg Sylvis ord med mig ind i dagen, for det kan man. Man kan tage gode ord med sig. De er ikke bare stationære symboler printet på et papir eller i et dokument. Man kan bære dem. Give dem vinger. Og gode ord kan lindre, når man husker at sige dem, smage på dem og lade dem virke.

Det blev en god skrivedag. Jeg fik ikke engang feng-shuiet mit skrivebord, for pludselig sad jeg og læste lidt tilbage på det jeg havde skrevet og så begyndte det at klø. Og jeg kradsede. Jeg var lige ved at kradse hul, for jeg skrev og glemte tid og sted. Skabelsesprocessen. Lad være med bare at tænke på det. Bare gør det. Det er så simpelt, helt enkelt og alligevel så svært. Jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det i grunden at være menneske. Vi har det med at gøre det lette svært. Fordi vi kan. Fordi vi tror at det skal være svært for at være rigtigt og gælde. Men at skrive er ikke svært for mig. Er det derfor jeg prøver at gøre det kompliceret? Jeg ved det ikke, men i går lærte jeg noget. En vigtig lektion er forstået og jeg tøver ikke længere. I næste uge har jeg et program, som jeg følger og overholder. Jeg adlyder mine ord. Fordi jeg kan. Fordi jeg skal.

Og dagen i går bød på bryllup og Landsbyen var samlet omkring fjernsynsskærmen. Mia sendte live meldinger fra England og ikke et øje var tørt, da prinseparret kyssede hinanden på balkonen. Selvom det kys godt måtte have været lidt mere passioneret, hvis du spørger mig. Men det er godt at gemme noget til senere. Det er ikke alt, som skal afsløres og gives væk på en balkon i England. Eller andre steder for den sags skyld. Bryllup, skrivning og sidst på dagen svømning. Også en af de ting, jeg bare gør. Fordi det er godt for mig og fordi jeg kan lide det, når jeg først står under bruseren, tager badedragt på og springer i vandet for at svømme de 1000 meter, jeg nu gør. I går var der magisk lys i svømmehallen. Solen stod lavt ind gennem de store vinduer og ramte vandoverfladen. Jeg svømmede ind i et turkis univers og glædede mig hele tiden til at vende tilbage. Det gjorde godt.

Nu er lørdagen ankommet, weekend og solskin. Jeg vil lave mig en god dag og anbefaler, at du gør det samme. Du er den eneste, der kan. Du maler selv din dag. Eller skriver den. Så lav en dejlig en! :)

7 kommentarer:

  1. Det er så enkelt og dog gør vi det så svært...
    Ja !
    Vi skal bare leve, handle og ikke altid tænke og overveje.
    Springe ud i livet og tro på det gode.

    SvarSlet
  2. Det enkle er det beste, vet du. Og alle geniale oppfinnelser, er faktisk ganske enkle.
    I dag startet dagen kl 06 med å vekke 3 sovende jenter, som skulle møte opp i stallen kl 07. Det er sprangstevne for dem i dag. Selv kan jeg ikke være med, for jeg skal jobbe i hele dag.
    Ha en fantastisk dag!!

    SvarSlet
  3. Ting kan verte mykje enklare enn ein først trur - berre ein få komt i gang. Takk for inspirasjon og ein god laurdag til deg.

    Klem jannetove

    SvarSlet
  4. Hvor har du ret Lene, skab selv din dag, skab selv dit liv, du er den eneste der ved hvad der gør dig glad, så skab ud fra den overbevisning, at "forkæle" sig selv ud fra den overbevisning er noget af de stærkeste vi som mennesker kan gøre for os selv.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  5. Her skinner sola idag igjen, så jeg er på vei ut i det fri, hvor jeg skal sysle med småting, litt sudoku, litt hekling, litt planting...kjenner det skal bli en god dag;)
    Kos deg, nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Det er dejligt at høre, at det går godt med skriveriet. Håber du har haft en skøn dag :) God weekend :) Knus

    SvarSlet
  7. Herlig lesning! Dette innlegget gjorde meg glad :). Etter e så bra skrivedag håper jeg du har nytt helgen...for en forfatter har vel også fri i helgene, eller?

    Grip dagen!
    Klem Einy

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.