mandag den 7. marts 2011

Træningstanker og en film


Solen er stået op og sender de første spæde forårsstråler over frosne marker. Og jeg vover at kalde dem forårsstråler, for det lys er så frisk og nyt at det umuligt kan være vinter mere. Fuglene synger morgensang. Oh hvilken fryd at trække gardinet til side og se sol og pastelfarvet himmel. Her sidder jeg i sprækker af sol med morgenkaffe og ostemad. Solen kaster dansestråler på tapet og dørkarme og energien begynder at komme tilbage. Jeg glæder mig ligefrem til den første morgentur med hundene, selvom jeg ved at det er koldt derude. Minus 9 grader står der på termometeret lige nu. Men senere når vi op over frysepunktet og når man finder en lækrog, kan man mærke solens stråler varmer. Så sker der noget! Så vågner man.

Tid til at tænke, føle og fornemme er min gave til mig selv på dette stadie i min rejse. Det skal der til! Og så træning! Mit bækken vil ikke finde sig i, at jeg lader hånt om gode øvelser og fordyber mig i ordrige udfoldelser, mens jeg sidder forkert i timevis. Det brokker sig! Så nu bliver træningen og variationen en ligeså vigtig del af min dag som ordene og tankerne om det, jeg vil beskæfte mig med fremover.

Morgentur med hundene. Lidt dansetræning og styrkeøvelser. Og ud på eftermiddagen, inden solen står altfor lavt, står den på powerwalking. Min fysioterapeut anbefalede det som opstart til løb og jeg kan lide det. Jeg elsker at tage min Garmin Forerunner på og sætte i gang, som om jeg skulle ud på en løbetur. Gå så hurtigt jeg kan uden at løbe og bruge min arme aktivt. Man kan faktisk få ret god fart på, vidste du det? Og det er langt mere skånsomt end løb. Ikke at jeg på nogen måde har i sinde at lade powerwalking overtage mine elskede løbeture, men det er et skønt alternativ for sådan et udemenneske som mig, som har hang til at slå sine egne små rekorder og som elsker lidt fart. Så mine tider bliver skam tastet ind i motionsdagbogen! I denne uge starter svømmetræningen også for alvor. Minimum en gang om ugen ligger veninden og jeg i bassinet og får god motion uden belastning. Jeg har vist glemt, hvor meget jeg elsker vand. Det vil jeg snart genopdage!

Og filmen? Den var vidunderlig! The King's Speech. Jeg havde store forventninger og de blev fuldt ud indfriet. Colin Firth spiller som en drøm. Geoffrey Rush er skøn. Det er en fin historie, en virkelig historie. En konge, et venskab, en kamp for at tale uden at stamme. Gør dig selv den tjenste og gå ind og se filmen. Den var en stor og god oplevelse og har fortjent alle sine Oscars!

God mandag! Må du få en glad og solskinsfyldt dag :)

7 kommentarer:

  1. God morgen, Lene;) Du er så flink til å trene til tross for at du ikke kan gjøre det du helst vi, å løpe. Jeg har staver, har du prøvd det? Da blir det powerwalk til gagns, og distansen tilbakelegges på adskillig kortere tid en når man går uten dem, og de hjelper til å avlaste.
    Må få sett den filmen selv;)
    Ha en flott dag, her har vi varme grader, hele 3!
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Glæder mig til at se filmen.
    Vi så "Hævnen" i går aftes. Stærk film, den kan du også glæde dig til.
    Rigtig god "power" til dig på alle leder og kanter:_)

    SvarSlet
  3. god morgen til de lyse tanker og den lyse dag...

    SvarSlet
  4. Kære Lene, det glæder mig meget at læse, at du kunne lide filmen! Her skinner solen også, så det er en fryd, men koldt er det - med et tykt lag is på fuglevandet. Det er forår :-) Klem

    SvarSlet
  5. Det lyder som en fantastisk film - den vil jeg så gerne se. Jeg ved ikke helt om det er forår endnu - synes jeg hørte de lovede sne sidst på ugen men det kan de altså godt se at få ændret på!! Ikke mere sne i denne omgang! God mandag :) Knus

    SvarSlet
  6. Kære Lene,
    Hvor er du sej! Det er virkeligt inspirerende at læse om - savner i dén grad at motionere. Det bliver mest til gåture her...
    Lyder fantastisk med både powerwalking og ikke mindst svømning.
    Og ja: The Kings Speech er meget meget dejlig film, helt enig.
    Kh. Eva

    SvarSlet
  7. Vi var inde og se filmen i lørdags, og jeg var lige så vild med den, som du er. Jeg synes, det er så smukt et venskab, og så menneskelige egenskaber, der vises. Enorm medfølelse og respekt for det alle mennesker er. At det så oven i købet faktisk fandt sted gør det ikke mindre utroligt!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.