lørdag den 12. marts 2011

Tak taknemmelig


Jeg læste et indlæg fra Katrine om taknemmelighed. Sad med min kaffe efter indkøb og frokost og slappede lidt af inden dagens rengøring og mugen ud. Vi får nemlig gæster i aften. Har taget en stor steg ud af fryseren. Lavet marinade. Købt kul til Weberen. Bare taget det for givet, at jeg kunne køre ud og hente lige netop det, vi havde brug for. Ingredienser til en god salat.  Kartofler, som jeg vender i olie og krydderurter på panden og som bagefter skal i ovnen. Middelhavsduft i mit danske køkken. Gæsterne tager vin med, men ellers har vi da også et lille forråd.

Taknemmelighed. Jeg prøver at huske det. I en af de bøger, jeg for nylig har læst, skriver forfatteren at vi glemmer at være taknemmelige. Ser ikke den overflod, der omgiver os og glemmer at være glade. Vi tager det for givet. At vi kan købe mælk, smør og hvad vi ellers skal bruge. Det bugner af varer i butikkerne. De fleste af os har de penge, de skal bruge. Vi er velhavende. At være velhavende betyder at have det vel. Og det har jeg sgu! Jeg er en heldig kvinde!

Som Katrine er jeg taknemmelig for at bo i et land, hvor vi ikke kender til store naturkatastrofer. Men jeg græder for Japan og alle de mennesker, som er berørt i Stillehavsområdet. Og hvad med Australien, som for nylig har haft store ødelæggende oversvømmelser? Hvad med hungersnød? Fattigdom. Hjemløse. Verden præsenterer os hver eneste dag for velstandens skyggeside og alligevel går vi gennem livet uden at være taknemmelige og glade for alt det, vi har. Vi glemmer det. 

Jeg rejste mig og gjorde rent. Støvede de ting af, som vi har samlet omkring os i et lille hus, jeg ofte brokker mig over er altfor småt. Men jeg har et hus! Jeg har et sted at bo og her er varmt og godt. Jeg er omgivet af mennesker og dyr, som elsker mig og jeg tager nogle nye skridt i mit liv mod noget, som jeg drømmer om og som gør mig godt. Som gør mig hel. Jeg er vel nærmest lykkelig! Tænk engang!

Så tak til Katrine for at kaste det vigtige ord og den bagvedliggende glædelige følelse på bordet. Taknemmelighed! Jeg er i sandhed glad for, at jeg er mig og at jeg sidder her i solens stråler gennem vinduet en lørdag eftermiddag i marts. Der venter mig en gåtur med hundene. Madlavning. Grill og glade gæster.

Tak er kun et fattigt ord, synges der i en sang. Men det bliver lidt rigere, hvis vi husker at sige det. Husker at glæde os over alle de små ting i vores hverdag, som gør den leveværdig og i grunden enestående fantastisk.

Tak!

5 kommentarer:

  1. Vi har all grunn til å være takknemlig. Våre små problemer blir bagateller i denne sammenheng.
    Fortsatt god lørdag til deg;)

    SvarSlet
  2. Jeg vil gerne være med og sige tak.
    Tak fordi jeg måtte få dette liv, lige her, lige nu.

    SvarSlet
  3. Vi har så mye å være takknemlig over at.....vi kan takke for alt!!!
    Bra mars får være ut måneden:)
    Kos dere med gjester, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Takknemlighet er et av de viktigste ordene, tenker jeg. Det er så flott det du minner oss på... Men jeg må også få si at jeg føler at du er en takknemlig sjel hele veien, for det kan jeg lese både i innleggene dine og mellom dine linjer... Det å kunne takke er også en meget viktig "ingrediens" i forhold til tankegangen i loven om tiltrekning, tenker jeg... Å sende ut det man vil at skal skje i livet, og også takke for det... Jeg takker også for dine varmende ord hos meg... Jeg har god medvind om dagen, og det har vært en del avisoppslag - noe som gir meg som forfatter god reklame...og som jeg igjen er veldig takknemlig for...
    Kos dere med kvelden og med gjestene! Klem

    SvarSlet
  5. Kan kun være enig i dit og Katrines indlæg.
    Jeg glemmer ind imellem taknemligheden i de dagligdags små irritationer, men kommer hurtigt til kort og er grundlæggende taknemlig. For livet. For min lejlighed. For at kunne vælge frit på hylderne som livet byder mig.
    Føler med alle dem der lider i Japan, men osse alle de "andre" dem vi måske har en tendens til at glemme i vort eget "såkaldte" velfærdssamfund.
    Kan osse kun sige tak. Også til dig for din blog emmer af livsglæde, taknemlighed.
    Knus og god lørdag aften.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.