fredag den 4. marts 2011

Søvn, en kvinde og en træstub


Jeg er en syvsover for tiden. Søvnen er min bedste ven. Den luller mig sikkert i søvnhavn hver aften og tager mig gennem natten og stribevis af drømme og vi ankommer først, når havnevagten, vækkeuret, puster i sin skingre morgenfløjte. Alle dem med blåt bånd skal ud af sengen. Nu! Nej, tænker jeg og vender mig om på den anden side, natten kan ikke allerede været gået. Men så ser jeg lyset gennem sprækkerne i gardinet og ved, at en ny dag er ankommet og at natten skal overtage min plads i sengen. Duften af kaffe lokker mig forsigtigt ned af trappen og når jeg først bliver mødt af to glade logrende piger, zumbahundene, så er dagen i gang.

Nu sidder jeg her sørme igen. Kaffen er god og dagen er ny. Og skal jeg da lige tilføje, dette er ikke hvilken som helst dag. I dag fylder en af landsbykvinderne år og det er et af de år, der ender på 0. Denne landsbykvinde er ikke en Frøken Hvemsomhelst, for jeg har kendt hende meget længe. Vi har været veninder og svigerinder i evigheder. Nu er vi bare veninder, selvom ordet bare slet ikke eksisterer i vores ordforråd. Det var hende, som fik mig til at flytte ind i Landsbyen en oktoberdag i 2009. Kom, sagde hun og rakte armene ud, der er plads til en til og Landsbyen har brug for dig. På det tidspunkt havde jeg blot leget lidt tanken om at flytte ind i et hus og gøre det til mit eget, lavet lidt anonyme og vel nærmest hemmelige skriblerier, de første forsigtige og tøvende skridt mod en verden, jeg ikke havde troet var mulig. Men hun gav mig det skub. Og det er ikke det eneste skub, hun har givet mig gennem tiden.

Vi har været igennem tykt og tyndt. Vi har været i Egypten og på Mols. Vi har været nede i dybe mørke dale og vi har danset på glitrende tinder til lyden af Tom Jones. Blandt andet. Det føles som et helt liv, det venskab. Vi har været småsure på hinanden, men aldrig for alvor. Og vi har grinet og været så pjattede, at omverdenen bare har måtte ryste på hovederne. Hvem er de to fjollede kvindemennesker mon? Kvinder som lavede dogmefilm, der gjorde Lars Von Trier misundelig. Det og meget andet. Meget mere og noget, som jeg aldrig kan sige tak nok for. Du ved, hvad jeg mener! Tak og tillykke. Vi ses senere, vidunderlige kvindemenneske! ;)

Så selvfølgelig kunne jeg ikke bare ligge der og sove fredagen væk. Nej, jeg har planer. Jeg skal til frisør og inden da skal jeg til dansetræning og lave mine gode øvelser. I næste uge skal jeg have fundet en alternativ ergonomisk kontorstol som supplement til fysiobold  og almindelig stol, men det er en helt anden historie.

Den forårsklare træstub er fra en tur i skoven i går. Keeva og jeg gik 6 kilometer og mens jeg travede afsted ad skovstier, tænkte jeg på Susan Jeffers ord

When you come upon a magic place, listen ...

Det var sådan et sted. Der var magi i den lysning. Og træstubben havde en historie, som den hviskede mig i øret. Fortryllende. Jeg fik lov at tage et billede af den, inden vi gik videre. Den tur gjorde godt både for krop og sjæl. Og for en sort hund, som smilede over hele hovedet over vores fælles udflugt. Sådan så det i hvert fald ud.

Tillykke til Sidse og til jer andre: Ha' en dejlig fredag. Weekenden venter rundt om hjørnet!

8 kommentarer:

  1. Tillykke med din søde veninde - og det var vel nok godt, hun fik lokket dig ind i bloglandsbyen! I må ha' en rigtig dejlig komsammen i dag.
    Klem :)

    SvarSlet
  2. Zumba-hundene haha...elsker zumba!

    SvarSlet
  3. slike venninner unner jeg alle! jeg har en :)

    lykke til hos frisør.. og hils din venninne tillykke med dagen :)) knus og kjør pent!!

    SvarSlet
  4. Godt hun fikk deg med til landsbyen!!..og gratulerer til din venninne med dagen!!
    Kos deg hos frisøren, nyt alle øyeblikk, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Er enig med Madame; det var vel nok godt, at hun fik lokket herind! Håber I får en fantastisk dag og at Sidse bliver fejret med manér :-)
    Knus fra mig

    SvarSlet
  6. Tak for din hilsen :-)
    Træstubben er indgangen til skovdronningens skjulte rige...

    SvarSlet
  7. Vakkert bilde av trestubben;)
    Gratulere med dagen til din venninne og riktig god helg fra meg i Bodø:)

    SvarSlet
  8. Gode venner er gull verdt:) Bra hun fikk deg ut i "landsbyen".
    Godt å høre at du sover godt...jeg har hatt 47 netter med lite søvn..etter røykeslutten. Merker en liten bedring nå.....
    Ha en deilig kveld, klem fra meg i storm!!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.