torsdag den 3. marts 2011

Student!


I dag er der ingen skygge af sol på den gråtågende morgenhimmel. Dagen er kommet snigende gennem mørke og tågedis og erklærer sig nu for ankommet, selvom jeg ikke er overbevist. Ankommet? Hvor er det friske forårslys og den håbefulde blå himmel, der strækker sig og siger godmorgen med et overbevisende smil? Hvor er solen og den energi, der sprudler fra dens stråler og vækker os til live efter en lang og mørk vinter? Jeg troede vi havde klaret den. Jeg gik ud fra, at vi nu var nået frem og at foråret ville modtage os med kys og åbne arme. Har jeg taget fejl? For er det endnu en tåget tunnel, jeg ser foran mig og endnu et bjerg at bestige? Eller er det bare fordi, at jeg trods en god nats søvn, alligevel føler at jeg kunne have sovet meget mere. Overgivet mig til mine drømme og snige mig tilbage til den, jeg så brat måtte forlade, da vækkeuret insisterede på, at det var tid til at stå op. Kaffe! Jeg har brug for kaffe. Nu!

Filosoffen siger ikke noget her til morgen. Han smiler bare til mig, mens han spejder ud af vinduet og nikker god morgen til det grålige martsvejr. Det er da lyst, synes han at tænke. Det er da marts. Du er på vej, så lad være at sidde og småbrokke dig i dønningerne på en drøm, som var både spændende og anderledes. Tænk i stedet på, hvad du kan lære af den. Jeg ser på ham og rynker panden. Nu kan jeg høre hans stemme. Eller kan vi virkelig læse hinandens tanker, Filosoffen og jeg? Jeg var ikke klar over, at jeg havde dens slags talenter.

Jeg drikker lidt mere kaffe og begynder langsomt at komme til mig selv. Menneske, vågn op. Kvinde, se din morgen, som er ny og frisk og som er indledningen til en torsdag med muligheder. Husk på hvem du er og hvad du er i gang med! Jeg har erklæret mig selv student. Jeg har mange titler i øjeblikket og det er faktisk sjovt at tage nye kapper på og lege med andre måder at gøre tingene på. Og anderledes måder at tænke på. Jeg har taget hul på et projekt, som i den grad giver mig en god mavefornemmelse. Jeg er på rette spor. Det er som at lege tampen brænder, når man nærmer sig stedet, hvor den skjulte skat er gemt. Man kan mærke spændingen stige, hjertet banke og den frydefulde feber af lyst og entusiasme gløde som et lejrbål, der varmer og brænder gennem natten. Jeg er taknemmelig for at være nået hertil på min rejse. Jamen, det er jeg skam! Også selvom jeg brokker mig lidt over vejret. Det er jeg jo vokset op med. Sådan gør man bare. Det hører med til at være dansker. Jeg elsker det jo, det vejr! For når solen så kommer og jeg mærker varmen på min hud, stråler jeg om kap med min orangegule ven. Så ved jeg hvad varme er, for jeg har mærket hvad det vil sige at fryse. Fryse sådan for alvor!

Denne morgen er du ligeså tåget som vejret derude, siger Filosoffen uden ord. Hans blik hviler på mig og hans smil fortæller, at han ved besked. Student! Så smiler han bredt og udtaler ordene på klingende norsk. Student! Og det er jeg. De sidste to måneder har jeg læst, lært og studeret mere intenst, end jeg nogensinde husker at have gjort før. Jeg har taget noter og fyldt flere små notatbøger med citater, sætninger, tegninger og gode ord. Hvad læser du så til, spørger du så nok og bliver lidt utålmodig, eftersom du er på vej ud i din dag. Filosoffen vil også gerne have et svar. Alles øjne er rettede mod mig, en søvnig torsdagskvinde med morgenkaffe i tågelys. Men jeg vil vente med at svare. Svaret kommer når det er klar. Jeg er student og det vil jeg være resten af mine dage. Lære noget nyt hver eneste dag. Holde øjne og ører åbne og suge til mig af udtryk og indtryk og glæde mig over alt det, jeg endnu ikke ved, men som jeg måske får lov at opdage. Det kan jeg anbefale. Begynd at studere, hvis du ikke allerede gør det ...

For en ting har jeg lært; der er meget mere at studere til end det, du kan læse om på Internettet og som Universiteter, Handelshøjskoler og andre gode undervisningsinstitutioner tilbyder. Der er en uddannelse, som kun du kan tage. Den er skabt og skræddersyet til dig!

Fortsættelse følger ... og ha' en god og lærerig torsdag! ;)

9 kommentarer:

  1. Kan så godt følge dig, kaster mig over Selma Lagerlöf i dag. Så fantastisk at mærke, man bliver klogere og og og ....lærer.

    SvarSlet
  2. Det er så skønt - alt det, man må sætte sig ind i, når man vil skrive. En tydelig fordel, når man som jeg elsker quiz og "kæmper" med min rare mand, for det er som regel mig der har den gule førertrøje her... ;-)

    Jeg er fast overbevist om, at det at være autodidakt er bedre end at være "officielt" studeret. For selvlært er vellært - og man lærer med lutter glæde og iver. Ikke bare fordi man skal have en eksamen.

    Det med at røre sig kniber også for mig. Jeg kan sidde i timevis og være opslugt af et eller andet, og bagefter er jeg så stivbenet, at jeg dårligt kan rejse mig. SÅ er det på tide med en lang gåtur eller noget andet, der kan løsne op.

    Ha' en dejlig skrivedag... :-)

    SvarSlet
  3. Tak, Megan! Jeg presser hele tiden mig selv, i mine tanker, at jeg må igang, forsøge mig med et nyt studie og gøre ved... men det jeg i virkeligheden har allermest lyst til, er det jeg gør NU og give det tid.
    Tid... og stilhed, som du skrev hos mig.
    Min helt egen uddannelse :-)
    Tak for dine morgenord! Hav en rigtig dejlig dag :-)

    SvarSlet
  4. Det var smukke ord - ja, du har virkelig ret, der er så meget at studere og ikke bare det, man kan læse på universitetet og andre steder. Livets rejse og en uddannelse i sig selv. I øjeblikket lærer jeg om middelalderen i 'Jordens søjler', så jeg kan lugte, smage og høre, hvordan det var.
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
  5. Man lærer så lenge man lever er det noe som heter...livets skole:)
    Ha en flott dag Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  6. jepp.. vi er evighets-studenter :) om vi bare åpner øjne og ører ligger der en hel verden å venter på at vi skal oppdage den :))

    her er det grått og trist i dag.. vi har hatt liten storm langs kysten.. men nu her på ettermiddagen, stilnet det plutselig.. som om alt holder pusten (vejret).. og venter.. mulig der blir mere storm.. jeg gidder ikke følge med på nyhedene.. det blir som det blir.. jeg kan likevel ikke gjøre noe fra eller til :)) bare ta godt med tøj på :))

    god dag til deg :) knus

    SvarSlet
  7. Fint skrevet :) Å finne sin egen indre sannhet, og å lære seg å leve etter den, er også en studievei.

    Gleder meg til å høre mer om dette, Lene.

    Og snart kan vi nyte fine vårdager :)
    Ha det godt!

    SvarSlet
  8. Jeg trodde jeg var ferdig med studenttilværelsen når jeg var ferdig på skolen...men der tok jeg feil, for du har så rett...man lærer jo hele livet - så jeg kan fortsatt kalle meg student :). Jeg studerer livet og dets lærdom!!
    Takk for kloke ord :)

    Klem

    SvarSlet
  9. Det gode ved rejsen er at der ikke er noget facit, det der virker på den ene virker ille nødvendigvis på en anden, vi indeholder selv løsningen på vores spændende rejse, det er derfor vi er så unikke, ingen ligner os tilnærmelsesvis.
    I kærlige tanker, god aften Lene.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.