lørdag den 26. marts 2011

Spanske dage


Den første morgenkaffe gør godt. Her sidder jeg med min kop, min juice og mit knækbrød. Udenfor skinner solen fra en skyfri himmel og foråret leger med temperaturerne. Stiller på skalaen, skruer op og ned. I dag forsøger det sig med en ordentlig gang frost. En kold morgen, sagde meteorologen, da han serverede vejrudsigten i går aftes. Klæd dig godt på, hvis du skal ud og løbe morgentur. Husk hue og vanter! Nu har jeg ikke tænkt mig at løbe, ikke lige nu i hvert fald, med ud med hundene skal jeg da. Senere. Først kaffen. Og ordene.

Det bliver en praktisk dag i dag. Jeg skal pakke min kuffert, udvælge med omhu, martsvejr i Spanien er lunefuldt, har jeg fået fortalt. Jeg tænker bare solskin. Jeg tænker sandaler og ærmeløse toppe, få sol på næsen, sol i sjælen. Lidt af hvert. En kuffert. Det er altid en udfordring at pakke for mig. Jeg har i grunden svært ved at begrænse mig. Jeg bliver revet med. Jeg finder sommertøj frem, det jeg har gemt og glemt og tænker, at lige netop den tunika vil være helt perfekt til en solskinsdag sidst i marts et sted sydpå. Og den. Og den. Mådehold. Nu må jeg snart have lært det! Der er blevet vasket. Nu skal der stryges lidt. Gøres helt klar, for jeg skal umenneskeligt tidligt op i morgen. Tidligt selv for mig.

Måske har du gættet det, hvis du kender mig og min norske veninde Eirin, som også bor i Landsbyen. Vi har allerede været sammen flere gange, i Danmark, i Nordnorge og nu mødes vi under sydlige himmelstrøg. Hvem skulle have troet det? Eirin er student i øjeblikket og inden længe skal hun til sin store afsluttende eksamen. Hun skal med andre ord forberede sig, mens jeg er på besøg. Jeg ramler lige midt ned i eksamenspapirer og tårnhøje bunker af bøger, stress, nerver og lampefeber. Hjælp! Så ud over at være fødselshjælper, skal jeg foretage mig lidt på egen hånd også. Læse. Gå tur. Løbe. Og så har jeg givet mig selv en opgave. Et lille projekt, som skal løses på den uge, jeg befinder mig i det spanske.

Projektet hedder "Spanske Dage". Det består i skrivende stund af en tyk notesbog med linjer. På forsiden sidder to fugle, to duer, og kigger på hinanden. Bogen er tom, klar til at blive skrevet i. Og det vil jeg gøre. Jeg tager ikke min PC med til Spanien. Jeg har besluttet mig for at trække stikket ud og være offline. Sådan er rigtig ferie for mig. Men derfor kan jeg jo godt skrive. Og det er mit projekt. I den kommende uge skal jeg skrive i notesbogen, som til forveksling minder om en rigtig bog både i størrelse og tykkelse. Jeg skal nedfælde mine tanker, indtryk, en bog om en kvinde på rejse, som pludselig ender ved en kyst i Spanien i slutningen af marts. Hvad tænker sådan en kvinde? Hvad ser hun? Hvem møder hun? Hvad farer gennem hendes hoved og hvad kan en følelse af sol få hende til? Lyder det spændende? Det synes jeg. Det er mit projekt. Det er min opgave, mens Eirin terper NLP.

Men så er der jo også alt det, vi skal sammen! Svømme. Gå tur. Lave mad. Drikke vin. Sole os! Have gode samtaler, mens solen går ned over havet og lover at komme tilbage næste morgen. Det og meget mere. Men alt det må du have til gode, for det er endnu fremtid. Jeg drager afsted med en kuffert, en tom notesbog og forventninger om en dejlig uge i det spanske. Det blogger jeg om, når jeg er tilbage igen. Glæd dig! :))

Så nu holder jeg ferie og blogpause. Håber du får en god weekend og en dejlig uge. Vi ses, min ven.


21 kommentarer:

  1. Dejlige planer for spanske dage.
    Ha en fantastisk uge.

    SvarSlet
  2. Dejligt og god tur til det Spanske.
    Glæder mig til vender hjem og beretter om "De Spanske Dage"..
    Knus

    SvarSlet
  3. Rigtig god tur! Det lyder ganske vidunderligt :-)

    SvarSlet
  4. Jeg ville også glæde mig til det spanske, PC-frie dage (det er lettere når den ikke er i nærheden), udfordkningen, afslapningen og alt alt det andet.

    God tur, god kreativ tænkning og husk solcreme ;0)
    Kramm!

    SvarSlet
  5. Blir sikkert fint å ha ei veke i Spania og du får kose deg masse ilag med din veninne.

    God tur
    jannetove

    SvarSlet
  6. kos dere gløgg ihjæl og hils Eirin da!!!

    tenk å være så heldig og dra sørover mot sola og varmen ;)

    sees snart igjen da og håper du finner masse,masse inspirasjon der nede!

    klme

    SvarSlet
  7. Husk, litt ulltøy i kufferten skader ikke ;)
    Ha en riktig god tur til Spania og du må hilse så mye til Eirin. Hygg dere masse !

    SvarSlet
  8. Jeg synes det er så fantastisk . At I 2 mødes i det spanske. At du rejser ud med en tom bog og en ide.
    Jeg ønsker dig den bedste uge og vil tænke på dig og savne dig:-)

    SvarSlet
  9. å som jeg unner dere den uken :)) håper den blir like fantastisk som dere to er :)) masse klemmer til dere begge !!

    SvarSlet
  10. Kæreste, den skønneste unplugged uge til dig - det lyder HELT fantastisk dejligt! Et af livets smukkeste elementer - tilstedeværelse og venskab! ;o))

    SvarSlet
  11. Kos deg masse og hils til Eirin:) Håper solen skinner og at du får brukt armløse topper:)
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  12. Det lyder skønt med en uge i Spanien ;) God ferie ;) Knus

    SvarSlet
  13. Rigtig god tur og god fornøjelse. Det lyder som en dejlig idé af være uden PC, men MED notesbog. Fyld den og dig selv op med dejlige tanker og indtryk - og NYD DET!!

    Vi ses, når du kommer tilbage... ;-)

    SvarSlet
  14. God tur på reisen, Lene. Gleder meg til du er tilbake og deler med oss av dine opplevelser.
    Klem

    SvarSlet
  15. Jeg håber virkelig også du får en dejlig uge. Venskab, lunere himmelstrøg en pen og en notesbog. DEt lyder da som livet. Rigtig god uge. GLæder mig til at høre om din spanske uge og m.m. See you. KÆRligst

    SvarSlet
  16. Jeg ønsker dig og Eirin en herlig uge. Fuld af sol, varme, god mad, god vin, godt samvær, gode oplevelser og stunder. :-) Masser af selv-tid. Med tid til alt det, som du ønsker.
    Spændende med den tomme notesbog. Husk at klippe-klistre ind også. Det er altid befordrende for skrivekreativiteten. Synes jeg.
    Knus og tanker :-)

    SvarSlet
  17. Så herlig! Nå ble jeg misunnelig!
    Kos deg masse i vakre Spania!
    Lykke til med skriveprosjektet :)

    Ha en fantastisk uke!
    Klem

    SvarSlet
  18. Rigtig god ferie, Lene, det lyder helt vidunderligt! Klem

    SvarSlet
  19. Jeg glæder mig meget til at du løfter lidt af sløret af indholdet i din notesbog efter hjemkomsten Lene.
    Håber at det bliver en rigtig afslappende men oplevelsesrig ferie.
    I kærlige tanker, god ferie.

    SvarSlet
  20. Det hørtes deilig ut med en uke i Spania! Riktig god tut! Slapp av og kos deg masse, det blir sikkert mange fine opplevelser.

    Ha det godt :)
    Klem

    SvarSlet
  21. Kos deg masse, Lene :-) Her var det kommet 40 cm snø mens vi var i Oslo :-/ Tenk på meg mens du nyter sola og varmen :-D

    Klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.