mandag den 14. marts 2011

Prima donna, marts og kontrol


Svensk knäckebröd med linfrö og dansk ost. En stor kop kaffe med mælk og et glas juice. Marts har serveret og jeg skal bare sætte mig ned og nyde. Sende lidt ord ud i cyberspace, mens morgenen glider ind over landet efterfulgt af regndis og skyer. Jeg synes der er forår i luften, selvom solen stadig putter sig i skydynerne. Hviler sit hoved på puden af luft og vand og gør klar til at indtage scenen. Måske er hun en slags prima donna, solen. Alle vil gerne se hende. Mærke hende og det, hun gør ved folk. Jeg hylder hende gerne. Står gerne ved bagindgangen til hendes teater for at få en autograf, hvis hun skulle smutte den vej ud. Måske veksle et par ord og fortælle, hvor meget jeg beundrer hende. Måske vil det gøre hende så glad, at hun skinner lidt mere lidt længere.

Marts ler højt og ryster på hovedet. Fantasien fejler ikke noget her fra morgenstunden. En ny uge er klar til at blive indtaget, drømme til at blive indfriet og lister til at blive krydset af. Der var lidt snak om lister i Landsbyen i går. Man skriver alt det ned, man skal og så følger man listen til punkt og prikke. Sætter hak og føler sig tilfreds, når der efterhånden er færre ting på listen, man skal nå. Desværre er det sådan, at mange af de ting, man sætter hak ved, har det med at poppe op på listen igen. De skal gøres igen og igen. Gentages. Man bliver aldrig færdig. Personligt er jeg egentlig ikke en listeperson. Jeg skriver af og til lister, når jeg skal købe ind eller når jeg skal ud og rejse. Hvis jeg har en opgave og har ting, jeg skal huske at huske. Men ellers?

Hvor er livet henne, hvis alt bliver skrevet på en liste? Hvor er improviseringens herlige hemmeligheder, de ting, man ikke har planlagt, men som opstår og kan nydes på stedet? Hvor går grænsen mellem det planlagte og det, som man ikke har taget højde for og som der i grunden slet ikke skal tages højde for? Kontrol! Marts nikker og ser bestemt på mig. I mennesker har så travlt med at kontrollere alting. Det er derfor, I ofte bliver så skuffede. For livet er ikke noget, man kan kontrollere. Når man prøver, så opstår der endnu flere situationer, som skal kontrolles for at leve op til jeres billede af verden. Tag nu f.eks. vejret. Hun smiler og jeg kan se, at hun helt er kommet sig over at være blevet smidt ud fra sit nye pensionat, fordi hun ikke har leveret forår med fuld sol og nyudsprungne knopper med det samme. Fordi det regner. Fordi der er skyer. Fordi. Men Marts er ikke sådan at slå ud. Det gælder om at flyde lidt med, siger hun. Finde balancen og undgå yderligheder. Mærke efter og tage det lidt mere, som det kommer. Lære at elske de små øjeblikke, hvor sjælen fryder sig helt uden grund. Betingelsesløst.

Jeg sidder stille og betragter min gæst. Hun siger noget. Jeg kan mærke, at jeg kan stadig lære noget af hende og er pludselig ekstra glad for, at hun er kommet tilbage til mig i år. Og at vi kun skriver 14. marts og jeg endnu kan nyde ugevis af hendes visdom, som jeg vil suge til mig, fordi jeg har på fornemmelsen, at hun har helt ret. Jeg vil blive bedre til at slippe kontrollen. Til at nyde det, livet serverer og det, der er på min tallerken lige nu. Derfor kan man jo have ønsker til den kommende menu. Drømme om livretter og gode sammensætninger. Men en ting har jeg da lært. Man ved ikke altid, hvad der egentlig er bedst for en. Man kan blive så dejligt overrasket, hvis man tør slippe kontrollen lidt engang i mellem.

Mere i næste indlæg. Marts har vist en føljeton i ærmet. Måske. Hvem ved? Dagen er ny og ugen ligeså. Jeg vil nyde regnen og de efterhånden tocifrede temperaturer. Gå tur uden vanter og mærke, at foråret faktisk er ved at folde sig ud ...

Billedet er lånt på dkerndesign.com og osten er også god! :)

9 kommentarer:

  1. Godmorgen, Lene, jeg kunne også mærke foråret her til morgen. Har lige fodret fugle til akkompagnement af fuglesang fra alle verdenshjørner - det var utrolig smukt. Der dufter også af forår nu, selv om vejret ser lidt gråt ud.
    Ha' en dejlig dag nede sydpå, varme klem!

    SvarSlet
  2. Ja nyt solen, den skinner her også. Mars trives tydligvis godt i ditt selskap:)
    Jeg hadde lite kontroll på morgenturen...tok IKKE piggsko..det burde jeg. Isføre over alt....
    Ha en deilig mandag Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. He he, Havfrue. Ja lidt kontrol er godt. Altid den gode balance! :D

    SvarSlet
  4. Jeg er nok en semi-liste én. Altså sådan én, der skriver lister ved særlige lejligheder. Når jeg skal rejse, f.eks. Der er så mange ting at huske, at jeg nemt glemmer et eller anden uden en liste. Arbejdsopgaver er en anden ting, for her er det vigtigt, at man ikke glemmer noget. Men ellers giver jeg dig ret - der skal være plads til improvisationer og indfald i livet.

    God mandag og god arbejdsdag... :-)

    SvarSlet
  5. Prima Donna er en skøn ost - hold op, det er længe siden, den har været hjemme hos mig.
    Jeg er også til lister, når jeg skal pakke til en tur, der er så meget, der SKAL med og ikke må glemmes. Medicin, linser og briller, pung og telefon... Tøjet kommer bestemt i anden række, der klarer jeg mig nok.

    Min dag har heldigvis kun et på programmet: en tur til fysioterapeuten, men det er såmænd også nok til at resten af dagen skal flyde stille og roligt.
    Klem og god mandag

    SvarSlet
  6. Huskelister kan være godt til sitt bruk, men ikke som et styringsredskap i hverdagen. Livet må ikke bli slik at det dreier seg om å utføre eller oppfylle alle punktene på en eller annen liste... Som du sier: hvor blir det av spontaniteten da? Tror man har godt av å slippe kontrollen innimellom, la ting flyte, finne flyten... Ta ting som de kommer...

    Men vet du hva; jeg er faktisk i ferd med å lage lister!

    Ha en god mandag, Lene.
    klem

    SvarSlet
  7. Det er en start på dagen der er til at leve med.
    Specielt Primadonnaen ;0)

    SvarSlet
  8. Tak også lige hende Marts fra mig.
    Kontrol!
    Det er jo rigtigt!

    SvarSlet
  9. Dejlig start på morgenen Lene, skøn ost og knækbrød, så bliver det ikke større, slip kontrollen ind imellem og lad spontaniteten råde det bliver der mange sjove overraskelser ud af.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.