fredag den 25. marts 2011

Noget om mod og kvindehjerter


Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow". Ordene er ikke mine, men sagt af Mary Anne Radmacher og på en eller anden måde gør de stort indtryk på mig. For hvad er mod egentlig? Hvad vil det sige at være modig? Er modig en bjergbestiger, som bestiger stadig større tinder og sætter sig højere mål end jordiske godtfolk kan forestille sig? Er modig at turde kaste sig ud med faldskærm fra højere luftlag og lade sig falde mod jorden i en rasende fart i håb om, at faldskærmen folder sig ud. Hvad tænker du, når du hører ordet modig? Og hvad hvis nogen drister sig til at spørge, om du er modig? Hvad svarer du så? Bliver du forlegen og trækker lidt på det, tænker at nej, det er du vist ikke, for umiddelbart tør du ikke springe ud fra Rundetårn ikke engang med sikkerhedsline.

Du er modig, var der flere som sagde til mig, da jeg forlod mit job i slutningen af december og begav mig ud på min rejse. Men jeg følte mig ikke specielt modig. Jeg havde netop været igennem nogle måneder, hvor mørket lukkede sig om mig som en klam hånd. Tog kvælertag. Jeg kunne mærke det pustede mig i nakken, en ildelugtende ånde af håbløshed og en følelse af, at der må være noget mere, noget andet, noget bedre. Men måske var det modigt? Jeg valgte aktivt at gøre noget. Ændre situationen. Vi er ofte dårlige til at rose os selv, og hvis jeg skal være helt ærlig, så var det ikke bare noget, jeg gjorde. Det kostede mange tunge tanker. Spekulationer. Søvnløse nattetimer og en tur gennem mørket, som jeg lærte kunne være min ven, hvis jeg ikke fulgte mine umiddelbare instinkter og flygtede i den anden retning. Hvis jeg ikke som et møl søgte direkte ind i lyset, ind i flammen, for at brænde op. Brænde ud. Jo, det var sgu godt gået! Men det er svært at sige højt, det er svært at rose sig selv. Synes du også det? Jeg er blevet lidt bedre til det, for jeg har øvet mig.

Min kære ven Miri kom med en lille udfordring i går, som hun selv havde fået. Hun skulle skrive 5 ting, som hun er god til. Og det gjorde hun, men det var svært. Det er nemmere for mig at sige 5 ting, som du er god til, skrev hun til mig, end at fremhæve det, jeg selv gør godt. Tør du tage imod udfordringen, spurgte hun så og jeg sagde ja.
  • Jeg er god til at skrive og fortælle en historie
  • Jeg er god til at lave mad og få det til at se lækkert ud
  • Jeg er god til at nyde (jeg er en livsnyder!)
  • Jeg er god til at finde på, få ideer, bruge min fantasi
  • Jeg er god til at inspirere

Jeg er da god til mange ting! Det er du også. Vi kunne skrive en hel bog om alt det, vi kan, men vi er vant til at gemme os lidt væk. Synes ikke det er godt nok. Det er der jo også så mange andre, som kan. Det er ikke noget særligt. Men gud er det så! For det vi kan, hver især, er der ingen andre i hele denne verden, som kan. Vi kan være os selv og gøre det på vores måde! Hvad Miri angår, så er hun en af de skønneste kvinder, jeg nogensinde har mødt! Hun kan bage tærter med glæde og putte smil i salaten. Hun er en lysende kreativ hjertevarm stjerne og jeg synes du er modig, Miri.  Personligt er jeg vild med alt det, du kan, og føler mig heldig over at have dig som veninde. Nemlig sørme så!

Måske skulle vi bede vores veninder om at færdiggøre listen over ting, som vi er gode til og som gør os til noget specielt! Det kunne ende med en bog om alt det, der gør os til dem, vi er, smukke, gode, kloge, vise kvinder, som har turde leve vores liv og føre skibet gennem mørke, tåge, bølgegang og rasende storme for at komme ud på den anden side og nyde det blikstille have, hvor alt pludselig giver mening. Hvor kærligheden varmer som solen og man står i stavnen og konkluderer, at det var det hele værd. Det var modigt at blive på båden. Har du tænkt over det? Måske kæntrede du, men du rejste dig og sejler endnu. Du blev ombord. Modigt!

Mit skib er nået til fredag. Jeg skal fodre hajer, være praktisk, kreativ hvis katten vil og sidst på dagen skal jeg svømme. Det glæder jeg mig til. Det er da egentlig også ret modigt at gå i svømmehallen og smide tøjet, når man ikke er helt ung længere og ja ... eller? :))

Ha' en dejlig dag. Because you're worth it! 

Og selvfølgelig giver jeg udfordringen videre. Har du lyst, så skriv om 5 ting, du er god til. Mindst! :)

14 kommentarer:

  1. Ja, vi er meget dårlige til at rose os selv. Jeg er osse blevet bedre. Modig,er vi nok, vi ser det bare ikke sådan.Modet handler ikke kun om at kunne kaste sig ud i halsbrækkende udfordringer, men at turde forandringerne, i livet for at finde os selv og vores helt egen vej.
    Du er fuld af mod fordi du tog hul på en rejse mod ukendte destinationer. Jeg indrømmer det fordi du tør, jeg føler mig også modig indimellem. Fordi jeg vælger den lidt tågede mørke vej, men skimter lyset forenden.
    God weekend til dig må katten vise sig fra den blide side i dag:-)
    Knus

    SvarSlet
  2. Når vi gør noget af nødvendighed - så føles det måske ikke som at være modig; netop fordi det er af nødvendighed? At træffe bevidste valg for os selv synes jeg er modigt - selvom det måske ikke mærkes sådan.
    En dejlig dag til dig ;o)

    SvarSlet
  3. Jeg er også modig! Jeg har sluttet i deilige jobber jeg har hatt, for å få en utfordring med en ny jobb. Der andre har sagt Nei, har jeg sagt JA!
    Jeg har kjørt Berg & Dalbane med ungene, med øynene lukket når den snurrer helt rundt, jeg har gått i Spøkelseshus med de, der det er levende rekvisitter som skremmer livsskitten ut av meg. jeg har hoppet over 1 meter med en diger hest.........
    ALLE har noe de er gode på!!! Hurra for oss!
    Ha en deilig weekend, Lene. jeg bestemte netopp, da jeg kjørte sønnen til skolen, at i dag skulle bli en kjempedag!!!!! Knus

    SvarSlet
  4. Hehe! (kun "hehe" over den sidste sætning ;-))
    Because you're worth it! (sagt med en meget mærkelig engelsk accent) :-D

    Sejt indlæg!!! Og meget inspirerende; jeg synes også, du er god til at inspirere - tror jeg vil deltage i legen :-)

    Så tak til dig - og tak til Miri. Selvom jeg ikke kender jer personligt (endnu!), synes jeg, at I begge er fantastiske mennesker...

    Modig... hvad det vil sige at være modig... det må jeg lige gruble lidt mere over!

    RIGTIG god fredag, Kære Lene :-)

    SvarSlet
  5. Jeg er flink til å se andre og vise omsorg.
    Jeg er kreativ.
    Jeg er effektiv,får gjort mye på kort tid.

    Men føler det er vanskelig å si dette høyt og til andre.

    Takk for ord som satte tankene i gang, skal ta dette med meg å bli bedre på å verdsette meg selv.

    Ønsker deg en super dag og helg

    SvarSlet
  6. Uha uha, så skal der tænkes lidt.....For det er svært at sætte ord på de gode ting, meget nemmerer at se på de mindre heldige sider. Ja, så har jeg noget at tænke på under løbeturen.
    Knus og god weekend.

    SvarSlet
  7. Det er én af de ting, jeg har arbejdet meget med for at komme op af depressionens dybe mørke.
    Hver aften skriver jeg det, jeg har kunnet, formået og klaret den dag. Og øvet mig i at sætte pris på selv den mindste ting.

    Fordi det giver mig mod på at se dagens udfordringer med mere mod. Og det har givet mig muligheden for at slutte fred med de dage, hvor jeg ikke kunne andet end at brygge en kop kaffe. For så kunne jeg jo stadig noget!

    Jeg vil skrive en liste med 5 ting, jeg er god til. Den udfordring har jeg brug for. Og jeg tror faktisk der er mere end 5...
    Klem og god weekend.

    SvarSlet
  8. PS Jeg har taget tråden op og linket til dig i mit indlæg. Tak for god inspiration.
    Knus

    SvarSlet
  9. Takker så mykje for fine ord på bloggen min og for at du vil følge meg. Eg takkar ja til å følge deg og - og har lagt deg til.

    Du skriv mykje og på dansk - så eg som norsk vestlending og nynorskbruker treng litt tid på å lese det du har skrive - men gler meg til å bruke litt tid her inne:-))

    god helg til deg
    jannetove

    SvarSlet
  10. Dejligt indlæg Lene, den eneste grund til vi ikke er gode til at finde ting vi er gode til er at vi forsøger at være en anden end den vi er, det er der ingen der kan, så derfor er det svært at acceptere det vi kan, hvis vi turde stå ved den vi er og leve ud fra det, kunne vi ikke undgå at finde tusindvis af ting vi er gode til, se det er også modigt.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  11. Hvor er det fint Megan. Jeg bliver lidt svimmel over hvor langt ud min lille liste er nået, men hvor er det dog fantastisk at sådan en vidunderlig ting som at sætte pris på sig selv breder sig på den måde. TAK fordi du tog udfordringen op også, det er så fint så fint. Ha en fantastisk weekend. Kh Anja

    SvarSlet
  12. Ja eller altså nu så jeg lige at du jo hedder Lene :) men både Megan og Lene må have en vidunderlig weekend :) Kh igen

    SvarSlet
  13. hmm.. jeg er ikke modig.. jeg stikker hodet i sanden.. jeg gidder ikke slåss mere.. jeg har brent mitt lys i begge ender så lenge at der ikke er annet en stumpene tilbage.. jeg trenger til å trække vejret.. uten at noen kritiserer meg for det.. jeg trenger tid ! sådan er det bare..

    men du skal have en dejlig weekend og en rigtig god tur til det fjerne land :) knus ..

    SvarSlet
  14. Hej Megan
    Jeg har skrevet en kommentar til et billede til et af dine indlæg fra 2010 der omhandler løb i regnvejr.
    Jeg er meget interesseret i det billede du brugte i omtalte indlæg, håber at høre fra dig.

    Peter
    hrsvendsen@hotmail.com

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.