torsdag den 17. marts 2011

Modstand, glæde, flow


Hvad var det dog, jeg ville skrive om her til morgen, siger jeg til Marts, som blinker indforstået til mig. I går handlede det om svømning og den dejlighed, det er, når man bare gør det. Ignorerer stemmen og drukner den i svømmebassinet. Eller hvor man nu kan komme af med den. Rina spurgte i sin kommentar, hvad det mon er for en stemme og for en modstand. Der var flere af mine søde gæster i går som nikkede genkendende til den. Den kender vi godt, svarede de. Er det mon den samme stemme, som hopper fra hoved til hoved og æder sig ind i tankerne, mens den spreder en ring af modstand? Ord fulde af gode argumenter til ikke at gøre det, undskyldninger så lækre som pandekager med is, svære at modstå og så insisterende, at man næsten ikke kan få ørenlyd. Stemmen. Modstanden.

Jeg tænkte lidt over den i går. Jeg tror den er en af de lektier, vi får her i livet. Den er en del af det hele. Noget, vi skal lære at kravle over, som når man forcerer et hegn på en mark for at komme ned til den smukke sø, der ligger i dalen. Den benytter enhver lejlighed til at sige til os, at vi skal lade være. Den fylder os med små gnavende gnister af tvivl, der hurtigt vokser sig større, hvis vi giver dem ilt. Den er en mærkelig størrelse. 

Så kom jeg i tanke om, hvad dagens indlæg skulle handle om. At være i flow. Det var jeg nemlig i går. Det var sådan en dag, hvor humøret bare var højt fra morgenstunden og energien dansede salsa. Der var gode rytmer i luften. Jeg var opfyldt af glæde og besluttede meget hurtigt, at jeg ville tildele mig selv en fridag. Du skal have fri i dag, min ven, sagde arbejdsgiveren i mig og jeg takkede overrasket glad og tog imod. Kørte ind til byen og i butikkerne, hvor jeg lod mig friste af frugt og grønt og besluttede mig for kødfri dag. Kæresten var nemlig ikke hjemme! ;) Jeg spiste en sund, let og lækker frokost og så kom inspirationen pludselig væltende op i mig. Jeg satte mig til PC'en og skrev den tekst, jeg ellers ville have puslet med i dag. Ordene flød som honning. Måske var det fordi jeg havde fået fri? Jeg gav slip og så kom ideen. Den lå lige for. Det paradoksale her i livet, at vi nogle gange skal gå væk for at ankomme.

Resten af dagen var som en leg. Jeg var både praktisk og litterær. Gik ture med hundene i strid kuling og følte mig næsten vægtløs i vinden. Jeg kunne flyve. Det var min dag. Tilfredsheden lagde sig som et varmt tæppe omkring mig og jeg takkede for at være nået hertil på min rejse. Det var virkelig som at ankomme. En perron på min rejse, hvor jeg blev modtaget med åbne arme, flag og kys på kinden. Jeg var kommet hjem. For en stund. For turen går videre og toget kører igen. Nu. Om lidt.

Jeg sluttede dagen af med en god film. Spis, Elsk, Bed med Julia Roberts. Sidste år læste jeg bogen og var vild med den. Det var sjovt at se filmen et års tid efter og genopleve noget af det, jeg nød så meget dengang. Selvom filmen selvfølgelig er anderledes og på mange måder mere overfladisk, synes jeg, at instruktøren havde gjort et godt job. Julia Roberts er fuld af sødme og historien er jo god. Smukke billeder. Italien. Indien. Bali. Maden, meditationen og kærligheden.

Ups, jeg må løbe. Hanke op i kufferten og springe på toget. Det kører nu.

14 kommentarer:

  1. de stemmene.. jeg kalder de Yin og Yang.. nogle ganger skal man give slip.. jo mere man presser på, jo mere modstand finder man.. alt til sin tid :)

    ha en flott torsdag hvor du nu enn stiger af :)

    SvarSlet
  2. Det glæder mig du kunne lide filmen, Lene, jeg synes, den er meget smuk og tankevækkende, og har også læst bogen.
    At være i flow er bare så dejligt - det var jeg også i går. Alt gled udbesværet, og jeg nåede en forrygende masse :-)
    Klem og en dejlig solskinsdag til dig :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder dejligt, når du fortæller om din gode dag. Man har bare sådan nogle dage, hvor det hele glider glat. Sådan har jeg det også, når jeg skriver. Nogle gange skal jeg kæmpe; andre gange får jeg dårligt sat mig ved computeren, før artiklen er færdig. Det hele "lå klar" inde i hovedet... ;-)

    SvarSlet
  4. Sikke en dejlig dag, du havde. Det er så skønt, når tingene kommer af sig selv og man er godt tilfreds.
    Må dagen i dag blive lige så god, klem

    SvarSlet
  5. Det er om at hoppe på, når toget er der :-)
    Så rigtig god tur - og god dag.
    Blev meget inspireret af dine ord i dag.
    Tror jeg vil åbne mit dokument og sige til mig selv, at nu må jeg bare lege....
    Knus og mange tanker fra Istanbul.
    PS: Stemmen.... uuuhhh, do I know it?! I Think I do... alt for godt ;-)

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Helt riktig, Lene, det gjelder å hoppe på før toget går - og kanskje kan man av og til bare gi blaffen i om toget går den "rette" vei, kanskje har vi av og til bare godt av å hoppe på, ta sjansen på at toget bringer oss til et sted vi finner ut er godt, et sted vi vil være - en stund - selv om det i utgangspunktet ikke var dit vi skulle...

    Ha en fin torsdag videre, Lene, hvorhen dit reise enn måtte bringe deg i dag!
    Klem

    SvarSlet
  8. Nogen dage - og heldigvis de fleste mærker man virkelig det flow. Andre dage kan man ligeså godt acceptere at det ikke er der og ikke kæmpe imod. Ha en dejlig dag♥

    SvarSlet
  9. Kender også mostanden og kan undre mig over denne, især, når vi skal noget, som føles godt! Hmm..
    Kender det at gå væk fra noget, der er kørt fast, for så at få fat i det igen. Det sker især tit enten hvis jeg løber mig en tur ellr begynder at gøre rent.
    Spis, Bed og Elsk...har en videoaften aftale om en uge til denne film, som jeg skal se for første gang, men som jeg har haft en dejlig læseoplevelse med. God aften til dig :-)

    SvarSlet
  10. deilig å være i flyten, da enser en ingenting og tiden flyyyry avsteds ;)

    den filmen har jeg tenkt å få med meg og, elsket boken.

    men du som den kaffekoppen smitter ejg må straks lage en latte ;)

    klem klem

    SvarSlet
  11. Med den rigtige smøring kommer inspirationen springende Lene som et rent flow.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet
  12. :) Så bra at du likte filmen.. er veldi enig med deg: Boken var bedre. Høres ut som en drøm når alt bare "glider" av seg selv:)

    Ha en fiiiiin fredag, Lene!

    Klem

    SvarSlet
  13. Lyder som en af de vidunderlige dage. Dem skal vi samle på, sylte og alt det der, så vi kan tage dem frem i sløje tider.
    Gode, velovervejede og kloge ord fra dig. :-)
    Knus og god aften (hvad der er tilbage af den..)

    SvarSlet
  14. Så godt du skiver :-)

    Tusen takk for hyggelige hilsen inne på bloggen min
    Ønsker deg en fiiiin kveld

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.