lørdag den 12. marts 2011

Marts, fisk og tanker


Marts og jeg drikker morgenkaffe. Sidder og sludrer i velkendt stil ved køkkenbordet og nyder hinandens selskab som vi gjorde det for et år siden. Det er som om hun aldrig har været væk. Snakken går og hun har sænket skuldrene, smiler og føler sig godt tilpas. Efter to gode nætters søvn er hun tilbage i sit rette element og jeg skulle hilse at sige, at det altså er på broen mellem vinter og forår. Der er ingen varmegaranti gemt i årets 3 måned, selvom kalenderen har udnævnt hende til den første forårsmåned. Den slags titler giver bare en masse bøvl. Skaber forventninger. Marts er som hun er og som det er med os alle sammen. Vi har alle skyggesider. Men hvem bestemmer, hvad der er hvad? Hvis vi accepterer det hele, lyset som mørket, så opnår vi en sjælden tilstand af tilfredshed. Vi begynder at mærke velværen som hele individer og der er ikke noget, som er godt eller skidt. Vi holder af det hele. Hvilken befrielse!

Marts føler sig også befriet. Hun spørger forsigtigt, om hun ikke kunne blive lidt længere, når nu hun er kommet og loftskammeret er redt op. Der bor jo ikke andre alligevel og der er ingen, som gør krav på det værelse. Pensionatet er lukket. Nøglen blev drejet om ved årsskiftet, men jeg kan ikke sige nej til hende. At hun nu sidder her overfor mig er noget af det mest naturlige og jeg nyder hvert sekund. Jeg har besluttet mig for at gøre en undtagelse! Hun skal bo her resten af sin måned. Jeg mener, det ville da være synd at kaste hende på porten nu, hvor vi allerede er midt i hendes dejlige måned. Desuden har jeg en skjult dagsorden, for jeg skal bruge hende til noget. Jeg har fået en opgave, hvor hun ville helt perfekt som medhjælper. Hun nikker indforstået og blinker til mig, så jeg et kort sekund mærker et solskinsstrejf. Et forårskys i gråvejr. Bliv bare, siger jeg og skænker mere kaffe. Vi siger det ikke til nogen! En hemmelig gæst i mit hus. Det er da i grunden spændende. Hyggeligt. Bliv så længe du vil. Bliv til april!

Sådan er min morgen. Fire hunde ligger tålmodigt ved mine fødder og venter på deres bid af kagen. Morgenmad og siden gåtur. Jeg nyder min kaffe og føler mig utroligt godt tilpas ovenpå min svømmeaften i går. Jeg havde glemt hvor skønt det er! Svømning. Jeg tænkte, at nu skal jeg nok starte forfra, jeg får vand i næse og mund, jeg kan ikke huske at gøre det rigtigt. Men da jeg tog de første svømmetag, gled hovedet under vand, brillerne sad hvor de skulle og så svømmede jeg. Som om jeg ikke havde bestilt andet! Det gjorde godt og mit bækken er mere smidigt her til morgen. Fra nu af er jeg at finde i svømmehallen et par gange om ugen!

Engang fisk, nikker Marts og smiler varmt til mig. Og det ved hun alt om. Hun er jo selv en sjælden fisk! :)

God lørdag til jer alle. Mine tanker går til Japan og alle de i Stillehavet, som er berørt af den forfærdelige katastrofe. Her har jeg ingen ord. Bare gode tanker og en bøn. Siger ligesom Eirin og må bare konstatere, at jeg mangler ord.

7 kommentarer:

  1. Ja, det er svært at sige og gøre andet, end at bede til at katastrofen begrænses mest muligt og at Japan kommer på fode igen. Jeg kan næsten ikke holde ud at se indslagene og billederne der ovre fra.
    Jeg glæder mig så meget til at måtte svømme igen. Glide roligt frem under vand, tag for tag, mærke musklerne arbejde og kroppen blive dejlig træt.
    Nyd din dejlige dag med Marts, kaffe og hunde på tur.
    Klem

    SvarSlet
  2. 4 skønne labbertøser - det må være en kæmpe oplevelse.
    Jeg har heller ingen ord for den skrækkelige katastrofe i Japan. Jeg har sendt mine pennevenner gode tanker, og håber de klarer sig.
    Nyd lørdagen sammen med de skønne labbertøser.
    Klap til dem alle sammen.
    Knus

    SvarSlet
  3. god morgen.. det var en tung dag i går hvor man ikke fikk gjort stort enn å følge nyhedene i TV.. en tragedie så stor at vi knapt aner omfanget af den. Måtte Gud være nådig nu !

    du skal hilsen Marts at hun er velkommen til å blæse væk noget sne :)

    ha en god dag .. knus

    SvarSlet
  4. Japan..En frygtelig katastrofe !
    Og jeg synes du og marts skal nyde hinandens selskab :-)

    SvarSlet
  5. Det er vel nok dejligt, at svømningen gør dig godt!
    Ja, er det ikke forfærdeligt, hvad der er sket i Japan - jeg så i TV-Avisen, at biler kom sejlende på en tsunami, og de mener, der er mindst 1.000 omkomne. Vi er heldige at bo i et land uden jordskælv.
    Klem og en rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
  6. Utrolig katastrofe i Japan, så hva mars gjør med oss her, blir bagateller i denne sammenheng.
    Ha en god dag, Lene, og klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Skjulte dagsordner og hemmelige opgaver - spændende, hvad det bliver til? ;o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.