fredag den 18. marts 2011

Lykken er ...


Min skytteven Eva i Istanbul har sat en lille konkurrence i gang, hvor man skal skrive sin version af "Lykken er". Der er kun én regel - det må ikke handle om mennesker. Så lykken kan ikke være ens elskede, bedste veninde, mormor eller grønthandleren nede på hjørnet. Nuvel ...

Lykken er en kop kaffe med mælk. Skummende mælk, som sejler syndigt i overfladen og bare venter på, at man går ombord. Fordi lykken er nydelse.

Lykken er en tidlig sommermorgen hvor alt er nyt. Fuglesang og det første lys på himlen. At stå helt alene på bare sommerfødder midt på græsplanen blandt dug og mælkebøtter.  Fordi lykken er sommer.

Lykken er gode bøger. Ord, som fortryller, forbinder og skaber sætninger. Fortæller en historie. Bøger man ikke kan lægge fra sig, som man bliver ven med, et andet univers og en fortælling, der aldrig må slutte. Fordi lykken er at kunne læse.

Lykken er at rejse. At drage ud i verden og se sig omkring. Møde nye mennesker og andre nationaliteter. Smage deres kulinariske specialiteter og gøre, som de gør. Fordi lykken er at prøve noget nyt.

Lykken er at løbe. At mærke vinden i håret, høre løbeskoene ramme asfalten, finde vejrtrækningen, blive varm, blive vild, ville videre, bare løbe. Fordi lykken er at kunne bevæge sig.

Lykken er at svømme. At lade sig glide gennem vandet, under vandet og blive et med et blåt univers af bobler. Finde rytmen, lade kroppen arbejde over vand, under vand. Puste ind, puste ud. Fordi lykken er at kunne trække vejret.

Lykken er at leve. At have fået en enestående gave og gøre brug af den. At snuble, falde og rejse sig op igen. Blive bedre. Glæde sig over hver eneste dag. Finde den gode balance. Være taknemmelig. Fordi lykken er livet.

5 kommentarer:

  1. Hvor er det smuk skrevet !
    Og dejligt !
    Lykken var at sidde her og dele din lykke liste - tak !

    SvarSlet
  2. Det var et herligt indblik i din lykke. Ikke fordi den jo altid er overall til stede, men du er nu uovertruffen til at trække den frem i det små. Hvor vi netop skal finde den. I de "små" ting, i hverdagen og i vores nærhed. For det er ikke de store hændelser, som bringer lykken, som holder til de mørke og kolde stunder.
    Knus og tanker :-) fra mig

    SvarSlet
  3. Dejlig læsning med fokus på lykkens mange ansigter. Egentlig skulle man/jeg føre dagbog over dagens mange små lykkestunder. Men det er vel egentlig også det, mange af os gør herinde i blogland.
    Rigtig god lørdag til dig,lene:-)

    SvarSlet
  4. Uuuhmmn, du maler billeder på mit indre lærred, kære Lene. I stor stil. Jeg står lige nu på en græsplæne med dug og mælkebøtter og et blødt grønt græstæppe under mine fødder... det er mine forældres have. Der dufter godt. Frisk. Rent. Jeg smiler...
    Og tænker, at lykken lige nu er at være flyttet ind i Landsbyen :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.