søndag den 13. marts 2011

Læsesøndag


Marts er frisk i modsætning til mig. Hun kommer springende ned af trappen, overhaler mig på vej til køkkenet og tager straks fat på at lave kaffe og sørge for mad til hundene. Finder brød, ost, mælk og hvad vi ellers skal bruge frem. Hun er på hjemmebane nu. Føler sig godt tilpas og nyder at at være sig selv. Med morgenhår og uden make-up er hun bare endnu dag i årets tredje måned. Skyer på himlen og mulighed for regn. Forholdsvis høje temperaturer og ellers bare ... Marts! Jeg kan lide hende, som hun er. Jeg mener, jeg ligner heller ikke selv strålende solskin her fra morgenstunden. Vi kom sent i seng og jeg har ikke god til at sove længe. Min krop følger sin egen rytme og er ligeglad med, at jeg gerne ville have sovet lidt længere. Det var Josie også. Hun insisterede på at vi stod op og fulgtes logrende glad med marts ned af trappen. Søndag er ankommet! Tag hul på dagen og nyd den.

Jeg tænker læsedag. Jeg tænker en god tur med hundene her efter morgenmaden, et bad og så bare sidde med endnu en god kop kaffe og en bog. Jeg har læst flere bøger, mens jeg stadig har Nattog til Lissabon kørende. Jeg er nok ikke filosofisk nok anlagt i øjeblikket. Gregorius tiltaler mig og hans rejse er interessant, men min koncentration drages af andre græsgange. Dér vokser farvestrålende psykologiske blomster og man kan plukke værktøjer til brug på sin egen rejse uanset hvor man er på vej hen. Jeg læser og lærer og nyder at kunne implementere lidt af det, jeg lærer, til at bygge min helt egen vogn. Men i dag tror jeg der skal skønlitteratur på programmet. Måske skal Nattoget holde stille på perronen lidt, mens jeg snupper en krimi eller en anden roman. En af dem, man bare læser, flyder med i og nyder uden at skulle tænke altfor meget. Den må gerne være godt skrevet, men behøver ikke at sætte mine tanker på overarbejde. Ikke i dag. Det er jo søndag!

Jeg har lyst til at svømme igen, men søndag er en travl familiedag i svømmehallen, så jeg venter tålmodigt til tirsdag aften, som er aftalt med veninden. Det gjorde så godt i fredags, at jeg har smilet ved tanken lige siden. Jeg havde glemt, hvor meget jeg holder af svømning. Hvor godt det føles at glide gennem vandet, tage svømmetag og se verden fra den anden side af overfladen. Min krop har været helt tilfreds og selvom jeg kan mærke den i dag - på den gode måde - så ved jeg, at svømning er vejen frem. To gange om ugen og så kan jeg så småt begynde på løbetræningen også. Spørg lige, om jeg glæder mig ...

God søndag. Håber du får en dejlig dag, dér hvor du er. Måske også med en god bog, sammen med familien, på udflugt eller noget helt andet. Pas på dig selv og nyd din dag! :)

11 kommentarer:

  1. Her er det i hvert læsevejr *s* Troede jeg skulle lege forår i haven, men lige nu regner det.
    Mine tanker til morgen går til dig og dit valg - vi kan minde hinanden om at vi gør det rigtige ;o)

    SvarSlet
  2. Det lyder dejligt med en læsedag! Sådan én vil jeg også gerne have, men vores søndage er rengøringsdage (fordi vi har huset til salg). Og når huset er pænt, så står der skrivning på programmet, for det er den tid. Men det er også fint nok, og læsning bliver der tid til en anden dag. Ha' en rigtig dejlig søndag og nyd din krimi... ;-)

    SvarSlet
  3. Har købt en krimi, men kunne sandt for dyden ikke finde skidtet i går aftes....elsker også at svømme, men helst i havet :-)

    SvarSlet
  4. Vi har bestemt også læsevejr - og heldigvis i blæsevejr. Jeg var en tur på biblioteket i går og fik fyldt skuldertasken med bøger, jeg kan fordybe mig i. 5 romaner, en strikkebog og en kogebog.

    Jeg har også fået bevilget transport til planteskolen, så jeg kan så noget mere. Basilikum er vigtigst :)
    Klem og god søndag

    SvarSlet
  5. Det er dejligt med en læsedag Lene, jeg veksler også imellem selvudviklingsbøger og skønlitteratur det er en dejlig blandning og jeg har gang i flere bøger ad gangen.
    I kærlige tanker, god Læse Søndag.

    SvarSlet
  6. Hørtes ut som en herlig dag.
    Her blir det lite lesing, men mye strikking og middag med datter og familie, gleder meg;)
    Nyt din søndag og klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Uuuh, hvor et dejligt indlæg, Lene. Har savnet dine ord. Min krop var også ligeglad med, at jeg kun havde sovet lige godt fire timer... den ville bare op! Jeg har samlet flasker og tømt askebægre, og nu er stuen efterhånden genkendelig igen. Gemalen bobler stadig, men jeg - jeg vil ud i det blå og ud i det strålende solskin!
    God hyggelæsning og god søndag :)
    Kh. Eva

    SvarSlet
  8. Her skinner solen lidt så der skal luftes sengetøj i dag! Og læses og strikkes og nydes - søndag og sidste feriedag :) Håber du får en skøn marts-søndag med hundene :) Knus

    SvarSlet
  9. Hyggelig at du fikk besøk av mars igjen :-) Her har det vært fint vær i dag, så litjtupp og jeg har benyttet sjansen til å gå en tur :-D

    Så bra at svømminga ble en positiv opplevelse for deg :-)

    Ha en herlig søndag - klem Siv

    SvarSlet
  10. Det er som med mitt innlegg i dag, at søndagen, eller weekenden skal nytes, i mitt tempo, med det jeg vil....eller må! Jeg har vasket i hele huset i dag, skiftet på senger og vasket tøy. Det er slike ting man bare å, da man ikke har energi nok resten av uken, under jobb og hverdagsliv.
    Men når slike ting er gjort, kan man med god samvittighet sitte ned og lese, strikke eller gjøre det man aller helst vil....som nå: sove. Jeg håper min energidrikk vil virke snart.
    Ha en deilig søndag, lene.

    SvarSlet
  11. Lesedag! Så deilig! Jeg har også flere bøker liggende her på nattbordet, både skjønnlitterære og diverse andre, deriblant en bok som handler om "å se med hjertet" - Jakten på en annen rikdom - i Frans av Assisis fotspor...

    Svømming er så godt; for både kropp og sjel. jeg elsker å svømme, dog er det best i havet... Svømming står på programmet mitt i morgen tidlig klokken ni; jeg gleder meg.
    Ha en fin mandag.
    klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.