tirsdag den 15. marts 2011

Listetyven


Jeg fandt denne lille velkendte tegning fra "Folk og Røvere i Kardemommeby" i går, fordi jeg tænkte, at jeg i dag ville skrive om en listetyv. Jeg ved ikke, om de tre røvere fra Kardemommeby listede rundt, men det gjorde de vel, for at gå på listefødder er indbegrebet af en tyv. Han er snedig, forsigtig og lusker omkring i nattens mulm og mørke, så ingen kan se ham. De tre på tegningen ser nu ikke specielt skumle ud og hvis du spørger mig, så går de rundt med deres tyvekoster ved højlys dag, men pyt med det. Historien er jo for børn! Og listetyven skulle være en lidt anden slags røver, havde jeg egentlig tænkt. Han stjæler nemlig lister!

Indlægget i dag skulle så være en fortsættelse af i går og Marts skulle fortælle mere om sin mening om mennesker, lister og kontrol, men nu er det altså sådan, at jeg sidder her mutters alene, mens Marts sover skønhedssøvn på loftkammeret. Hendes visdom restituerer, mens morgenen sejler ind over land og by. Storm og regn pisker mod ruden og vejret virker ikke helt så forårsagtigt mildt som i går. Dette er overgangen mellem vinter og forår og alt kan ske. I går måtte jeg lægge vinterjakken, da jeg gik eftermiddagstur med hundene. Tænk engang. Det rislede i bækken og lyden var ikke til at tage fejl af. Forår! Jeg kender efterhånden bækken og dens vand, måden det bevæger sig på. Vandet vågner om foråret!. Det får en anden klang, en slags dristig brusen. Jeg nød det så meget, at jeg gik flere ture langs med bækken i går. Det var næsten som en slags meditation.

Nuvel. Eftersom jeg bare er et menneske, har jeg en gennemgribende tendens til gerne at ville kontrollere mine omgivelser. Det sagde jeg ikke! Nej, det er svært at indrømme og hvis jeg selv skal sige det, så er jeg på ingen måde en af de værste. Jeg kan godt være en flyder. Jeg er en livsnyder. Jeg kan være et rodehoved og er god til at smide, hvad jeg har i hænderne og bare gøre det, der falder mig ind. Men nu har jeg efterhånden læst en del bøger om at blive en fri sjæl og jeg må erkende, at jeg har meget at lære. Det er svært at slippe tøjlerne og lade stå til. Sådan for alvor at stå på kanten og tage springet i tillid til, at man kan svæve og måske endda flyve. Og selvfølgelig skal man heller ikke bare lade det hele være. Der må en vis disciplin til for at få hverdagen til at fungere. At tilegne sig nye og bedre vaner kræver disciplin! Men alt det skulle Marts have fortalt mig mere om og jeg ville have delt det med jer. Så er det at jeg skal slippe roret og sejle med vinden, for Marts sover og mine tanker er lidt morgentrætte.

Listetyven må vente til en anden dag. Eller måske har han allerede været på besøg, for han har stjålet min ide og min koncentration. Måske skyldes det de legende hunde omkring mig, som er yderst friske her tidligt på morgenkvisten. De hygger sig uden hensyntagen til kaffen på bordet og mine skriverier. De leger med livet. Jeg skal lege lidt med en fin opgave i dag. Tænke lidt over, hvordan jeg vil gribe den an. Og så er der også et par andre ting. Måske skulle jeg lave en liste? ;)

Ha' en fin tirsdag. Grib dagen og pyt være med vejret. Foråret er lige om hjørnet.

12 kommentarer:

  1. Liste tyve !
    Ha ha , den var god :-)
    Lad Marts sove og leg med alle dine hunde:-)
    Men glæder mig til at høre mere, på et tidspunkt.

    SvarSlet
  2. Om røverne fra Kardemommeby stjæler lister, ved jeg ikke, men de betegner sig selv som listetyve ;0)
    "Vi lister os afsted på tå, når vi går ud og røve. Vi røver bare det vi må..." (men også din ide og koncentration, hvad de så skal bruge det til...).
    God dag og håber du finder både ideen og koncentrationen ;0)

    SvarSlet
  3. nei de stjal tante Sofie slik at hun kunne lage mat og vaske ;)) typisk mannfolk !

    har vært så opptatt med strikking at jeg ikke har fulgt godt nok med på bloggene.. har mistet flere innlegg her.. må skynde meg å lese :))

    god dag til deg :) knus

    SvarSlet
  4. Så. Nu er jeg opdateret. Jeg besluttede mig for, at starte med at læse i stedet for at skrive. Nogen gange når jeg ikke andet end at skrive, og det er ikke i orden.
    Dejligt at være sammen med dig igen i din proces. Rigtig god tirsdag:-)

    SvarSlet
  5. Jeg skriver lister både på gjøremål og shopping:O) Men her har en annen liste tyv vært, jeg mangler flere lister langs gulveti enkelte rom...er det samme tyv???

    SvarSlet
  6. Hihi, listetyve :-)))
    Jeg elsker lister og havde tænkt at skrive om de lister, jeg skrev i vejkanten som barn, hvor jeg skrev alle bilernes numre op. Her har vi smukt vejr, og lidt senere vil jeg gå ud i foråret og sige godmorgen til alle fuglene :)
    Ha' en dejlig dag, Megan, varme klem!

    SvarSlet
  7. Vi lister os afsted på tå, når vi skal ud at røve!!
    Jeg får helt lyst til at læse bogen igen.
    Hav en helt fantastisk dag.
    Knus

    SvarSlet
  8. Den listetyv har været her. Jeg lader dagene flyde, dog har jeg fire faste træningstider hver dag, så jeg på sigt igen kan liste ud i verden og nyde bækkens rislen, fuglene nede ved åen og skovens duft.
    Klem og god tirsdag

    SvarSlet
  9. Åh...jeg husker røverne i Kardemomme by godt:))
    Og tante Sofie:))

    Jeg er en listeskriver på det meste Lene...har alltid en blokk og en penn tilgjengelig...en liste for ditt og en liste for datt:)
    Hos meg skinner sola....nattefrost ja, men dagene er deilig:)
    Klemmer:)

    SvarSlet
  10. Der en del snak om lister her i Landsbyen for tiden - og det er virkelig også noget, som jeg selv har funderet en del over. Er dog lige startet med at lave lister. Har ellers altid bare haft listerne i hovedet. Men har brug for at få det ned sort på hvidt for tiden! Måske sker sådan noget i faser?
    Jeg elsker forøvrigt din beskrivelse af bækkens rislen. Får altid lyst til at gå ture med dig og hundene, når jeg læser dine indlæg om naturen
    :-)

    SvarSlet
  11. He he, jeg kender det dér med disciplinen, som er så svært. Jeg har de bedste intentioner om morgenen, når jeg står op, men dagens timer forsvinder ligesom dug for solen. Og inden man ser sig om, så er det blevet eftermiddag...

    Jeg er efterhånden blevet LIDT bedre til at tage skyklapper på og lukke af for alt det, der distraherer. Men nogle gange råber omgivelserne for højt, så det ikke kan lade sig gøre. Ak ja, sådan er det OGSÅ at være "en fri fugl"... ;-)

    SvarSlet
  12. Hvad ville der egentlig ske, hvis der kom én og tog mine lister? Har jeg egentlig nogle lister, de kan tage? Næh...ikke nævneværdige...og så alligevel, for jeg nedskriver mange ting for at holde en vis disciplin og kontrol - og huske. Det giver mig ro og tryghed. Har jeg først tænkt en tanke, nedfældet den på papir kan jeg slippe den, indtil jeg evt. vender tilbage. Der bliver en frihed til at tænke videre, komme videre, når jeg noteret ned. Så listetyve Nej Tak ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.