torsdag den 24. marts 2011

Kattens til kreativitet


Dagen i dag har været kastebold i vinden. Timerne har snoet sig som sejlgarn på en tømmerflåde. Jeg har ikke kunne ryste stormen af mig. Men det er nu også svært, når den hyler og skriger som en sindssyg, mens resterne af efterårets blade forsvinder i horisonten. Måske er det i virkeligheden meningen? Måske skal foråret blæses i gang med et ordentligt stormvejr, som siger spar 2 og klør 5 og skaber nærmest uhensigtsmæssig feng shui i det, der er tilbage af vintertankerne. Væk!

Jeg ånder lettet op efter eftermiddagsturen med hundene. Keeva og jeg begav os langt ud og jeg fortrød på vejen hjem. Jeg bliver stresset i stormvejr. Jeg prøver at lade være, men jeg bryder mig altså ikke om at være kastebold. Der sker noget, jeg bygger modstand op, modvilje, modløshed. Nej, ikke det sidste. Egentlig ikke. Men jeg skulle have taget min IPod på, det plejer at hjælpe med god musik i ørerne. Ligesom det hjælper med ørepropper i ørerne, når stormen hyler højt om natten. Det gælder om at have gode værktøjer. Vide, hvad der virker og huske at bruge det.

Jeg besluttede jo i morges at det ville blive en god dag. Blev det så det, spørger du måske, hvis du læser med igen. Så svarer jeg ja! Den blev så god, som den nu kunne blive og jeg gjorde, hvad jeg kunne. Kreativiteten fløj væk, men den kommer snart retur. Den skal lige ud og vende. Ud for at komme hjem. Ligesom mig. Jeg har lært noget i denne spændende fase. Jeg kan ikke tvinge kreativiteten. Ellers inspirationen. Den er som en kat. Helt sin egen og ikke altid til at blive klog på. Nogle gange spinder den kælent og smyger sig om benene på mig. Så er den lige til at tage op og holde om. Gøre noget med. Blød pels og poter, som pænt holder kløerne inde. Så danser den på mit skød og får fingrene til at danse med på tastaturet. Ord flyder som honning. Ideer opstår. Jeg kan næsten ikke følge med. Andre gange er katten ganske uvillig. Jo mere jeg tvinger den, desto stædigere bliver den. Kløerne kommer frem, den kradser, river, vil fri. Den slags kan man ikke eje. Den slags låner man. Og siger pænt tak.

I dag er katten ude i blæsten. Måske kommer den ind ved aftentide for at drikke fløde af en skål og spise aftensmad i mit varme køkken. Måske bliver den ude og jeg vil uroligt spejde efter den, når natten falder på og jeg må låse døren uden at have den hos mig. Kommer den mon igen i morgen? Venter den på dørtrinet, når jeg i morgen tidlig åbner døren, spindende, miauende?

Apropos køkken! Jeg vil lave et guddommeligt aftensmåltid og drikke vin til. Sådan en dag har det været. Sådan en dag kræver sådan en aften. Sådan et måltid. Og så en Morse!

5 kommentarer:

  1. Nemlig, et guddommeligt måltid og et par glas vin- sådan !

    SvarSlet
  2. Er helt vild med dit billede.
    Og spørg mig, om jeg kender den kat! Lige så sød og kælen, den kan være - som du skriver - lige så stædig og doven og trodsig en krabat kan den også være. I dag har min kat været mere end spindende, og jeg tror sågar den vil drikke fløde også i aften. Det er altså ikke tit det sker!

    Mange kærlige hilsner fra Istanbul, hvor aftenen er faldet på og der er dejlig mad på min tallerken om et øjeblik :)

    SvarSlet
  3. Et nydelig bilde av en kjempesøt pus:)))
    Jeg stresser ikke i vind men MAjor stresser!!! han misliker vind så til de grader, at vi må snu og gå hjem! Han hopper og bykser i båndet, med sine 40 kg er han sterk og skulderen min blir vond.....han er en godværshund...
    Nyt kvelden med god mat og rødt i glasset:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. skulle ønske den vinden snart slutter, begynner få nok av både vinter og vind, snø og regn nå ...

    kanskje burde jeg forvandlet meg til en søt liten kattepus og troppet opp ved døra di og fått meg en skvett fløte til forandring...?

    god helg og stoooor klem fra Askepot, ehhh GundaM ;)

    SvarSlet
  5. Så forskjellig frå meg - eg elskar vinden - kan stå ytterst ute ved havet, holde hendene mot himmelen og rope av glede....Kjenne kor regn og vind piskar mot andletet - då blir mitt sinn rensa:-))
    Og katten - den finaste med all sin frie vilje....

    Klem jannetove og god helg:-))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.