onsdag den 16. marts 2011

Jeg svømmer


To gange om ugen. Som bekendt er jeg startet på svømmetrænning og efter fredagens debut, var vi klar til en uge med to gange i svømmehallen. Tirsdag og fredag aften. Jeg var glad for at være kommet i gang og egentlig også glad for, at jeg havde fået  min veninde med, for det er ofte lettere at komme afsted, når man er to. Så kan man hyggesnakke lidt i omklædningsrummet og i det hele taget. MEN så aflyste veninden i går. Ja, faktisk meddelte hun, at hun slet ikke kan svømme i denne uge, fordi hun får en presset uge op til en flytning i weekenden.

Nå tænkte jeg, så er det nu, jeg skal være standhaftig. Hvem behøver sin veninde for at komme i svømmehallen? Nej vel. Jeg er en voksen kvinde, som har besluttet sig for at lade svømning være fast ingrediens på ugens træningsmenu, en disciplin som fysioterapeuten har været varm fortaler for. Og nu er jeg færdig hos fysioterapeuten. Det videre forløb er helt op til mig. De gode øvelser, styrketræning for mave og bækken og selvfølgelig optræning til at kunne løbe frit igen. Jeg er startet på power walking, som skal kulminere i løb. Men svømningen er kommet for at blive. Det er godt for mig. Og jeg kan jo lide det. Ja, faktisk fandt jeg i fredags ud af, at jeg er ret vild med det. Det havde jeg bare glemt. Så hvor svært kan det være?

Men jeg måtte have mine overtalelsesgaver i brug i går. Jeg følte mig træt, småforkølet endda og en stemme i mig lokkede med, at jeg da bare kunne springe tirsdag over. Den stemme var ret påtrængende og den havde mange gode argumenter eller dårlige undskyldninger, hvis man ser sådan på det. Men jeg kender det fra tidligere. Når man skal starte på noget nyt og indarbejde nye rutiner, kan det være svært i starten. Der er "noget" som kæmper imod. Ikke mindst, når den ene part springer fra som veninden gjorde det i går. Hvad så med mig?

Men jeg gjorde det! Jeg lod hånt om stemmen, pakkede min taske og kørte i svømmehallen ved aftentide. Jeg så mig ikke tilbage, manøvrerede målrettet bilen ind på parkeringspladsen, gik med faste skridt mod indgangen til svømmehallen, åbnede døren og skridtede uden tøven hen til skranken, hvor jeg hos bademanden købte et 10-turs armbånd. Sådan! Og så var stemmen helt tavs. Den havde givet op, men det havde jeg ikke. Jeg fandt en god bane og så svømmede jeg 1000 meter uden pause. Blev varm og følte mig glad og stærk i vandet. Oplevede endnu gang hvor godt det gør. Jeg elsker lyden af mine bobler under vand. Vejrtrækningen og det blå univers. Mærke hele kroppen arbejde og forsøge at blive så strømlinet som muligt, så det bare glider og farten bliver god. Og det gjorde den. De første ti baner var lidt seje, for dér mærkede jeg i høj grad mine arme fra fredagens træning, men så kørte det bare. Eller skulle jeg sige sejlede? Jeg sejlede i hvert fald gannem vandet og var endda i overhalingsbanen flere gange. Jeg er bestemt ikke den langsommeste svømmer og jeg har i sinde at blive bedre. Det her er jo sjovt. Dejligt. Og det gør godt for krop og sjæl. Med eller uden veninde.

Jeg var stolt af mig selv, da jeg steg op af vandet og gik i bad. Stolt, da jeg kørte hjem og jeg følte virkelig, at jeg havde fortjent min aftensmad. Jeg gjorde det! Nu er jeg for alvor i gang. Jeg har ikke brug for at være to. Jeg har brug for at være mig og så gør jeg det da bare!

God onsdag. Bare gør det. Spring ud i det! Men bliv ikke borte med blæsten, for den er godt nok kraftig! ;)

Billedet er lånt på visitdenmark.com

15 kommentarer:

  1. Er det dig på foto?? Så er jeg imponeret...selv en habil svømmer, helst bryst eller crawl - og 1000m er et must osse her, når det går på. Flot du gjorde det!!!

    SvarSlet
  2. Lavendel,nej, det er ikke mig! :D Jeg svømmer bryst og 1000 m er et must, ja. Jeg startede med lidt mindre i fredags, men nu er jeg i gang og så regner jeg med at svømme lidt længere nogle af dagene ;)

    SvarSlet
  3. å som jeg kender den stemme !! den er ret irriterende !! du er sej.. det er du virkelig :)

    knus

    SvarSlet
  4. Det var flot du gjorde det! Dejligt at læse at du både power walker og svømmer, det er så sejt! Jeg elsker power walking og vil tage en 'ornli' tur i dag :-)
    Klem og god solskinsdag!

    SvarSlet
  5. Sikke en kamp!!!! (og jeg kender den! *S*) But and... Du gjorde det - SELV! Og DET må fremkalde respekt hos enhver, der kender denne stemme.
    Jeg bliver så nysgerrig - hvad mon dette "Noget" er, som kæmper sådan imod?! Nyd solen, hvis du skal power-gå idag! ;o)

    SvarSlet
  6. Selvfølgelig kan du gøre det selv! Det er så flot, og det er så godt at vide, at man bare "gør ting". Jeg savner svømning, men det er så længe siden, jeg har svømmet i svømmehal, at jeg dårligt kan huske det. Men det er måske bare "stemmen", der taler... ;-)

    SvarSlet
  7. Du inspirerer, jeg rejser mig straks og går ud og skænker mig en kop kaffe :-)

    SvarSlet
  8. Kjenner til denne stemmen som holder igjen, så godt gjort!!
    Nyt dagen, her skinner sola;)

    SvarSlet
  9. Det er så godt at du får lavet noget du er glad for! Når nu det løberi må vente lidt - men fortvivl ikke, det skal jo nok komme igen!! Det er utroligt med vand - selv om vi er noksne så bliver man et foster i maven og nyyyyder følelsen af at glide gennem vandet, at kroppen bliver vægtfri og kan lave alle de bevægelser vi er for tunge til på landjorden.
    Flot gennemført og krydser fingre for dig for flere gode svømmedage.
    Knus herfra.

    SvarSlet
  10. SÅDAN! Det er det, man skal gøre, når den der indre stemme begynder med sit vrøvl.
    Når jeg ikke orker at træne (da jeg løb inden skaden) tager jeg løbetøjet på, og så er der ingen undskyldning. Og bare det at have det på, giver lysten til turen.
    Som når man pakker svømmetasken og ser sit 10-turskort ligge i pungen. Og svømmedragten på tørresnoren. Det kalder på lysten.
    God tur på fredag.
    Klem

    SvarSlet
  11. ÅÅÅrrh hvor SEJT Lene!
    Du KAN være stolt af dig selv. Du SKAL faktisk være stolt af dig selv. Jeg er i hvert fald stolt af dig ;-)
    Savner sådan at svømme og i det hele taget motionere, når jeg læser dine indlæg...

    SvarSlet
  12. Ja, nå har du god grunn til å være stolt av deg selv :-)

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlet
  13. Så flott, Lene! Jeg kjenner meg såååå igjen i det du her beretter om dinkamp med deg selv, all den overtalelse som innimellom må til... Unnskyldninger, utsettelser... NEI, BORT med dem... Her skal vi stå på, ja for nå er vi to! Jeg strever med det samme, men trives så godt i vannet: svømming har alltid vært min sport, så dette skal jeg også bestemt fortsette med! Vi har svømmehall i Reisa også...
    Stor klem fra meg til deg.

    SvarSlet
  14. Merkelig at den stemmen er der ( den er der ganske ofte faktisk) når det alltid er så deilig når ein er kommet i gang. Har aldrig angra etterpå.
    Du skildrer det så fantastisk!
    Ha ei god natt.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.