fredag den 11. marts 2011

Fire hunde og en måned


Klokken var lidt i halv syv. Jeg halvsov stadig, da jeg mærkede en forsigtig pusten tæt ved mit ansigt. En kold våd snude puffede forsigtigt til mig, og da jeg åbnede øjnene, så jeg lige ind i et par brune hundeøjne, som jeg kender så godt og hørte den velkendte lyd af logrende labradorhale. Josie! Josie er tilbage og som den eneste har hun sin hundeseng i soveværelset. Det er et levn fra gamle dage og eftersom Josie nu er 11 år, laver vi ikke om på det. Hun sover trygt og godt i sin seng natten igennem og forstyrrer ikke. Men om morgenen kommer hun. Hun kender klokken og tiden var inde, synes hun. Stå op til en ny dag!

Jeg elsker når hun kommer tilbage, min gule sol. Skilsmissehunden, som har to hjem og som trives storartet med det. Eftersom jeg ved hun har det godt hos min ex, har jeg for længst accepteret, at hun ikke er her hele tiden og jeg tænker altid på Stings sang: If you love somebody, set them free. Sådan er det med Josie. Hun kommer igen når tid er og så bliver jeg så glad. Mærker hvor højt jeg har savnet hende. Ser ind i de brune øjne og bliver mødt med det kærligste blik, når hun kigger tilbage og logrer med halen, mens hun putter hovedet ind til mig. Jeg har også savnet dig, synes hun at sige. Det bilder jeg mig i hvert fald ind. Og Josie var ikke den eneste hund, som kom i går aftes. De næste 4 dage skal vi også passe min ex's anden hund Chili, som er sort labrador. 4 labradortøser i 4 dage. Der er liv og glad dage i hundehuset, skal jeg love for.

Bedst som vi i går aftes sad og hyggede med lidt fjernsyn og en god kop te, bankede det på døren. Alt åndede fred og ro, bortset fra stormen, som rasede og ruskede derude og regnen, som trommede insisterende på ruden. Jeg troede først, det var en gren, som ramte ruden, men så gøede hundene og jeg vidste, at det var noget andet. Jeg åbnede døren og så forbavset en velkendt gæst på trappetrinet, våd og forblæst. Marts! Min gamle ven Marts, som boede på pensionatet sidste år og som burde være over alle bjerge nu. Eller marker, skulle jeg måske skrive, for bjerge har vi ikke mange af i Danmark. Heller ikke fjelde. Ikke desto mindre stod hun dér med bedende øjne, der ville gøre enhver labrador misundelig. Hun fortalte mig, at hun var blevet smidt ud af det pensionat, hvor hun bor i år. Smidt ud fordi værten var skuffet over hendes manglende evner i forhold til vejret. Han ville have forår nu! Så da vinteren tog over igen og der begyndte at falde sne, kastede han ufortrødent Marts på gaden og så stod hun dér i stormvejr og slud uden tag over hovedet.

Selvfølgelig har jeg givet hende husly. Hun bliver weekenden over, så finder vi et nyt pensionat til hende. Jeg kender et par steder og håber, at de vil tage imod. Det er jo imod reglementet at have månederne boende to år i træk, men jeg må gøre en undtagelse. Lige nu sover hun sødt på loftskammeret, udmattet efter den lange tur til mit hus fra det sted, hvor hun blev smidt ud. Jeg glæder mig til at servere varm kaffe for hende, når hun vågner og sørge for, at hun kommer til hægterne igen, både fysisk og psykisk. Stakkels Marts.

Ha' en dejlig fredag. Her synger fuglene, selvom vejret stadig er tvivlsomt, hvis man da ønsker sig forårstilstande. Jeg væbner mig med tålmodighed, en af de dyder, jeg flittigt træner på i øjeblikket. Senere skal jeg svømmetræne. Men først en arbejdsdag i hundehuset! :)

17 kommentarer:

  1. Lene, jeg er overbevidst om, at med din kærlige pleje vil Marts blomstre op, og hun vil folde sig ud og vise sig fra sin smukkeste side. Nu går vi for alvor lyset i møde. Rigtig god dag til dig og dine skønne hunde:-)

    SvarSlet
  2. Jeg tænker også at om nogen, vil være i stand til at få marts til at stråle. God dag

    SvarSlet
  3. Det var smukt at læse om Josie, der så fint klarer at have to hjem. Ja, du får du da liv og glade dage i huset, når Chili kommer på besøg :-)
    Jeg fandt blomstrende vintergækker i haven her til morgen. Ha' en dejlig dag, Lene, klem!

    SvarSlet
  4. Årh jeg sad med tårer i øjnene da jeg læste om Josie - du skriver så smukt !
    Glæder mig til at se Marts med fornyede kræfter inden længe :-)

    Kram!

    SvarSlet
  5. Josie er en vakker labrador med sitt forstandige uttrykk og sine grå hår;)
    Enn at Mars banket på! Utrolig, men hun hadde det nok godt hos deg i fjor;) Ikke send henne hit, for her får hun kamp med kong Vinter som ikke gir seg så lett.
    Ha en fin dag i hundehuset, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Hvor skønt at læse om josie og alle de andre vovser du huser, liv og glade dage...:-)
    Godt at marts fandt vejen "hjem", bare vent god og kærlig pleje weekenden over og vupti så bringer denne dejlige måned foret hid.God weekend.
    Knus

    SvarSlet
  7. Herlige Josie...hun er skjønn og ser klok ut med sine 11 år:) Selvfølgelig skal hun få sove hos dere:)) 4 flotte labradorjenter i huset, det høres topp ut:) Regner med de er gode venner? Labradorer er jo en fredelig art seg imellom...
    Bra du ga mars husly i helga...kanskje det er mistrivsel der hun var, som har gitt oss så mye kulde, snø og storm...? :) Gi henne omsorg i helga og du skal se solen kommer...med vår:)
    Gi alle hundene en kos fra meg og Major:)

    SvarSlet
  8. Hvor lyder det dejligt med huset fuldt af hundevenner. Jeg ville også savne Josie meget, hvis hun var min; hun ser så sød og kærlig ud...

    Rigtig god weekend og god fornøjelse med skriveriet, hvis det er det, du skal... ;-)

    SvarSlet
  9. Godt at Mars banket på nettopp dindør, Lene. Hos deg vil hun nok få god pleie, slik at hun kan vise seg fra sin beste side. Mars kan jo være ltt lunefull, men jeg er sikker på at hos deg roer hun seg ned!

    Josie er vel nydelig! Kjenner at jeg savner våre hunder, spesielt lille, vakre snille, gode Belle.

    Ha en deilig fredag.
    Klem

    SvarSlet
  10. Josie er skjønn :) Med så mange hunder i huset ditt nå er det nok livlig hos deg. Hunder er koselig selskap, så jeg tror dere har det fint alle sammen :)

    Stell godt med mars så hun blomstrer opp :)

    Ha en fin dag videre, Lene. Og ønsker deg en koselig helg!
    Klem

    SvarSlet
  11. Tak for din hilsen og god weekend.
    Monstro Marts makker motionerer her omkring. Høj sol, blæst markerne tørre i eksprestempo. Vasketøjet skal ud i morgen, og hun har lovet, at sørge for at det vil tørre. Hils Marts fra vores...

    SvarSlet
  12. Der det er hjerterom er det husrom :-)

    Riktig god helg, Megan - klem Siv

    SvarSlet
  13. Du dejlige kvinde :-)
    Godt der findes mennesker som du- stakkels stakkel Marts !

    SvarSlet
  14. Marts vil komme til kræfter hos dig! ;o)

    SvarSlet
  15. innom for å ønske deg en dejlig weekend.. knus til dig, Josie og Marts : )

    SvarSlet
  16. Jeg er sikker på at du nok skal sørge godt for marts ;)
    Og hvor skriver du altså fantastisk om dine dejlige hundepiger. Din gule sol Josie er fantastisk. Det er så fantastisk at vågne op og opdage at en skøn hund ligger og kigger på en med de vidunderlige øjne ;) Det er så rørende at læse om! Kenzo har været ude og blafre med ørerne i dag - men det kan du se hos mig :P Knus og god weekend til jer.

    SvarSlet
  17. Hvor er hun smuk din Josie, Megan :-)
    Tænk, at have 4 dejlige labradorer i huset. Det må være helt vidunderligt.
    Godt, at der ikke er regnvejr i disse dage, så der er 16 poter, som skal tørres efter lufteturene :-)

    Mange varme klem og dejlige weekendhilsener til jer alle.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.