fredag den 18. marts 2011

Cluedo


Hvad vil du være, når du bliver stor Marts? Min månedlige gæst sidder foran mig med kaffekoppen og ser fortryllende ud med sit hvide sjal skødesløst kaster over skuldrene. Der faldt sne i går og jeg er ked af at sige det, men det klæder hende faktisk. Hun ser nysgerrigt på mig og stiller koppen fra sig, men siger ikke noget. Ryster bare på hovedet. Værtinden er blevet skør. Det er gået hende til hovedet, at hun har den samme måned boende på pensionatet to år i træk. Jeg vidste det, tænker hun og kan slet ikke skjule sine tanker. Den slags fører ikke noget godt med sig. Jeg skulle have fundet et andet sted at tilbringe resten af mine 2011 dage. Men jeg mener det skam, Marts, forsætter jeg. Hvad vil du gerne være? Drømmer du om at være Juli? Feriemåneden over den alle, fuld af solskin, blå himmel og en favorit i så mange danskeres hjerter, fordi det er den måned på året, hvor ungerne har fri fra skole og man drager ud i det ganske land og udland på ferie. Bader i Middelhavet. Spiser blæksprutter og drikker kold hvidvin eller sidder på terrassen i sommerhuset og kigger ud over Vesterhavet med en god kop te, mens solen synker i horisonten. Er det hende, du drømmer om at være?

Marts ryster på hovedet. Jeg har mange gode drømme, svarer hun så, og der er mange ting, som jeg gerne vil gøre. Men jeg har ikke lyst til at være nogen som helst anden, end den jeg er. Hvorfor søge andres græsgange, når man kan boltre sig på sine egne? Hvorfor forsøge at imitere, når man kan være lige den, man er, og gøre det fuldkommen perfekt, fordi man er født til det? Det er det allerbedste, tilføjer hun og blinker til mig, mens hun drikker mere kaffe. At være helt sig selv. Med hud og hår og skumle skyggesider, som, viser det sig ofte, slet ikke er så skyggefulde, men bare en del af helheden. Det perfekte. Et helt unikt værk, som ikke findes magen til i hele verden. Hun trækker sit hvide sjal tættere om sig og smiler det smukkeste vinterforårssmil og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hun bare skal være den hun er. Hun er perfekt som Marts!

Spørgsmålet kommer sig nu af, at Mia i går skrev et indlæg om sin ungdomsdrøm hvad profession angår. Hun ville være pilletriller. Og i tidernes morgen var det skam et helt specielt håndværk, hvor apotekeren og hans folk selv blandede ingredienserne og trillede deres piller. De var alkymister! Men det er en helt anden historie, som I kan læse om hos Mia. Jeg kom til at tænke på de ting, jeg gik og drømte om den gang. Jeg ville være forfatter. Eller journalist. Og skulle det være noget helt andet, var valgt klart. Dyrlæge! Jeg elskede jo dyr. Jeg var skam også i praktik på Landbohøjskolen, men eftersom jeg var sproglig student og ikke interesserede mig spor for hverken kemi eller matematik og egentlig heller ikke havde de store interesser for biologi som sådan, så droppede jeg den tanke igen. Det var bare dyrene, jeg elskede. Højt og inderligt. Og så var der lige en ting til. Jeg ville være detektiv!

Detektiv har altid haft en sød klang i mit øre. Det pirrer mig, spændingen, gåderne. Hvem har gjort det? Jeg spillede meget Cluedo og gættede på, om det var Professor Blomme i biblioteket med skruenøglen. Eller Fru Rød i køkkenet med pistolen? Så lysestagen da? Den dag i dag er jeg stadig vild med krimi-gåde-ting. Som barn legede jeg detektiv sammen med min veninde Trine, som boede på Jagtvej på Østerbro. Efter skole drak vi cacaomælk i den store lejlighed med udsigt over Fælledparken og så udspionerede vi folk fra altanen og digtede historier om, hvor skumle og farlige de var. Fru Jensen var pludselig seriemorder. Hr. Hansen havde slået konen ihjel og begravet hende i Fælledparken, hvor en hund nu var i færd med at grave lige op i håb om, at det var et kødben. Det gyste i os, som historierne blev bedre og bedre. Det hændte også, at vi fulgte efter folk. Vi skyggede dem og gik forsigtigt flere meter bag dem uden at sige noget. To skolepiger, som ellers havde let til latter. Vi var gravalvorlige. Vi var detektiver!

I dag vil jeg være forfatter. Og senere svømmer. Hvad med dig? Marts er marts og dagen er ny. Ja, der ligger lidt sne, men sådan er det jo på denne årstid og på broen mellem vinter og forår. Vi er tæt på nu. Bliv ved med at gå, nyd turen og ha' en dejlig fredag. Jeg har fået helt lyst til at spille Cluedo! ;)

5 kommentarer:

  1. Herlig læsning, Lene, og du kan sikkert stadig nå at blive detektiv :-) Vi kan jo heldigvis tage en dag med alle vores ønsker, i hvert fald hvis det ikke skal være en levevej.
    Her ligger der også en hel del sne, og da jeg kiggede ud ad vinduet ved 22-tiden, stod der en grævling og spiste.
    Ha' en dejlig fredag, klem!

    SvarSlet
  2. Ja...jeg vil være....gartner...med folk "til det grove" :-) - kun nusse om blomsterne...hmm..det er jo nærmest det, jeg gør...osse...så vil jeg være en allerh...god og sød mormor - knus

    SvarSlet
  3. Jeg fulgte mine drømmer den gang og ble yrkesmessig det jeg drømte om...men om det er en drømmejobb..se det er en annen sak:O)
    Her er Mars hvit og hun snør,men jeg skal nyte hyttelivet i helga uansett.
    Kos deg hele dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Herligt at se at vi har detektivspillene til fælles... ;-) Jeg elsker også Cluedo og lignende spil - og som jeg fortalte engang i juleferien, så er jeg også vild med detektivspil på computeren. Jeg har dog (for) sjældent tid til dem, men de er herlige! I morgen skal jeg vise dig en trailer til et helt andet PC-detektiv-spil, som samtidig er så smukt, så smukt rent grafisk. Et af mine yndlingsspil for det er på alle måder en nydelse... ;-)

    SvarSlet
  5. He - Cluedo er fantastisk! Herhjemme er mindstepigen stor nok nu til at være med - det er konge! *S* Detektiv - det er osse mig - lige nu vil jeg gerne gå på jagt efter andres potentialer... og drive dem frem ! ;O))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.