onsdag den 23. marts 2011

Café Morgenkys


Da toget ankom til denne station og kørte ind på perronen, mens solen bød velkommen og fuglene sang ankomstmarch, lå jeg og sov sødt. Drømte. Var langt væk i en verden, der vist nok var en smule uhyggelig. Scenen var i hvert fald sat, men jeg følte mig ikke bange. Bare langt væk og kravlende på et gulv under et bord, mens jeg i mørket skulle nå frem til et vinduet, så jeg forsigtigt kunne liste mig til at se ud. Finde ud af, hvem som stod ude på gaden og prøvede at komme ind i lejligheden, hvor vi havde forskanset os. Jeg aner ikke, hvem vi var. Måske var det bare mig? Hvem mon jeg gemte mig for? Jeg ved det ikke, for så gjorde toget holdt og konduktøren hylede utålmodigt i fløjten og bad os stige ud. Nu.

Så nu sidder jeg her på Café Morgenkys med dagens første kop kaffe og prøver at få øjne. I dag var jeg gerne blevet på toget og blidt blevet rokket videre, mens landskaber og små byer for forbi. Der er ikke meget A-menneske over mig lige nu. Ikke desto mindre skriver jeg, for ordene i mig er altid klar. Sådan føles det. Nu har vi ventet så længe, synes de at sige, og vi har formeret os og er blevet så mange, at vi næsten ikke kan vente med at boltre os. Udforske. Udtrykke. Udleve.

Der er hyggeligt på Café Morgenkys. Så når jeg ikke kunne blive liggende under dynen i toget og futte afsted, har jeg tænkt mig at hænge ud her for en stund. Jeg har ikke travlt. Der er mere kaffe på kanden og dagen er så fin, ny og nærmest skrøbelig med sit tidlige forårslys. Det er næsten synd at bryde igennem det usynlige lag af drømmespind og bare gå ud i det. De andre passagerer er for længst forsvundet. Dér er bare mig, min kuffert og værten på Café Morgenkys, som diskret står bag sin disk og tørrer glas af. Han holder øje med mig, men jeg mærker det ikke. Vi registerer hinandens tilstedeværelse men siger ikke noget. Jeg kan mærke, at jeg er velkommen og at han nyder, at jeg sidder lige her med min kaffe og mine ord. Næsten som om det er en ære. Og jeg er jo hans gæst, en kvindelig passager fra dagens tog, en rejsende på vej mod ukendte destinationer og byer, som hun aldrig har set eller besøgt før. En kvinde fuld af stille forventning og glæde over at være på vej, men som nyder at tage sin første morgenpause, mens dagen bliver helt klar til tage imod og favne hende.

Egentlig passer min drømmelignende tornerosetilstand lidt dårligt til de planer, jeg har for i dag. Jeg skal nemlig forsøge at være praktisk. Søndag morgen rejser jeg til Spanien, og eftersom jeg ikke skal med tog, da stationen ligger langt nede sydpå, skal jeg havde fundet ud af, hvad jeg har tænkt at lægge i kufferten. Hvordan mon vejret er? Er det varmere end her, skal jeg finde lettere gevandter frem, glemme alt om støvler og vanter? Mine fantasifulde forventninger siger dristigt ja og jeg tænker, at jeg skal tage et kig på det, jeg kalder sommertøj. Sommertøj med måde. Jeg skal i hvert fald have fundet ud af, hvad der skal vaskes, stryges og gøres ved, for dagene flyder forbi som fisk gennem blåt vand. Pludselig er det søndag. Det ved jeg alt om. Hjælp, hvor blev dagene dog af? Og nu skal det ikke lyde som om, jeg slet ikke har tænkt mig at nyde min rejse frem til søndag, for det har jeg. Jeg har bare lyst til at blive så klar, som jeg nu kan blive, for selvom jeg selv synes jeg har gennemgået en rivende udvikling og er blevet et mere helstøbt og glad menneske, så vil det praktiske vist altid være en slags skyggeside. ;)

Men jeg kan godt finde ud af at pakke en kuffert! Og jeg kan godt finde ud af at gestikulere til værten på Café Morgenkys, så han kommer sejlende med en kande kaffe i den ene hånd og mælk i den anden. Han skænker og jeg nyder den klukkende lyd og duften af nybrygget mokka. Bare sidde her lidt endnu. Lidt endnu ...

Billedet er lånt på sydfranskferie.com

8 kommentarer:

  1. cafe morgenkys :) for et deilig navn :)) kanskje Megan skal skrive en bok med den tittel ??

    har du fået øjne nu :)) da ønsker jeg deg en fantastisk onsdag i foråret.. her er det vinterstorm :) klæm fra mæ

    SvarSlet
  2. Elsker hvad du skriver - og Spanien lige nu - uhm...nyd din stund på den skønne café med det underbare navn!

    SvarSlet
  3. Herlig lesing - som vanlig - Lene. Og jeg sier som de ovenfor: Nydelig navn på din kafé! Poetisk!
    Ha en fin onsdag. Her er vinteren på full fart tilbake!
    Klem

    SvarSlet
  4. Å sitte på cafe er noe av det jeg liker best. Nyte varm kaffe fra en kanne og kanskje en croisant? Se på alle de rundt meg, og de som går forbi. Hva skal de i dag? Hvor går de hen?
    Og du som skal til Spania.........kunne ønske jeg kunne følge med. Nå er jeg lei sne og kulde. Men solen er like om hjørnet, og jeg skal nyte den i full monn.
    Ha en nydelig dag!

    SvarSlet
  5. Sikke et smukt navn til en café :-) Det lyder dejligt, at du skal til Spanien - der må være helt vidunderligt på denne årstid.
    Ha' en god dag, Lene, her skinner solen fra en skyfri himmel og udelivet trækker ... Klem!

    SvarSlet
  6. Sannelig er du på reisefot, og Spaniatur høres herlig ut.
    Jeg setter meg i bilen og kjører til Oslo imorgen på prinsessebesøk, så jeg blir borte til søndag.
    Derfor benytter jeg anledningen til å ønske deg en riktig god tur!! Du finner nok din kafe morgenkyss der også, tenker jeg, din kafé morgensolkyss:O)
    Kos deg, klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Åh....Spania....håper du får sol og varme....selv skulle jeg vært i tornerosesøvn enda...er så trøtt! Været har holdt meg våken i natt. Buldret værre enn et gammelt lokomotiv...så du skjønner det er en slitsom bursdag, hehe:))
    Det du ikke pakker ned og glemmer, kan du shoppe!!
    Nyt dagen, klem fra meg som takker for hyggelig bursdagshilsen:)

    SvarSlet
  8. Det lyder skønt at du er på vej til Spanien. Håber du får en skøn tur :) God dag til dig :) Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.