lørdag den 5. marts 2011

Broen mod forår


Solskin fra morgenstunden! Selvom der er tvivlsomme skyer i horisonten, tror jeg på solen og håber at den vil skinne dagen igennem. For hvilken forskel det gør! Nu har vi vandret gennem tåge, skydække og grå dage i sorthvide toner og længslen efter farver er vokset for hvert eneste skridt. Er der mon sol rundt om det næste hjørne? Vi har ledt i kroge, revner og sprækker efter små tegn af sollys, næsten som at lede efter rav ved Vestkysten. Man ved det er dér, men finder man det? I dag fandt solen os. Der er tegn på noget derude. Scenen er ved at skifte. Måske ikke i dag og heller ikke morgen. Men snart.

Vi står på broen mellem vinter og forår. Den bro er vi nødt til at passere for at komme over den brusende elv med farlige understrømme, som vil, hvis vi falder ned fra broen, opsluge os og føre os direkte ind i intetheden. Vi er nødt til at tage de skridt og broen er lang. Jeg forestiller mig en slags hængebro, som gynger faretruende, men som også er smuk i sin udformning. Enestående arkitektur. Og den gode Johann Wolfgang von Goethe har engang sagt at: 'Architecture is frozen music'. I grunden en smuk tanke. Den kan vi tage med os, når vi står på den gyngende bro over elven og spejder ud i ingenting. Lytte efter den frosne musik og følge lyden af foråret, mens vi tager det næste skridt videre. Der er ingen genveje nu. Det er bare at gå!

Solen gør godt. Jeg kan mærke energien og føler mig samtidig træt i min vinterkrop. Lidt mere kaffe måske? Det er jo lørdag og så må man godt summe og give sig tid. Tid er faktisk den smukkeste gave, man kan give sig selv. Vi har jo altid så travlt! Vi skal skynde os videre, vi tænker på alt det, vi skal nå og tillader os sjældent os selv bare at sidde, være og gøre ingenting. Tid er største gave og den eneste egentlig luksus i tilværelsen. Har du prøvet at sige til dig selv: Jeg har masser af tid? Det gør jeg tit i øjeblikket, fordi jeg befinder mig i en fase, hvor jeg brug for tid. Jeg har brug for at lytte til mig selv og den stemme, som ikke kan få ørenlyd for egoet, der snakker løs uafbrudt og som sjældent siger noget fornuftigt. Har du lagt mærke til, hvordan den stemme ofte modsiger sig selv? Og kommer med råd, som viser sig at være helt forkerte? Den pludrer, sludrer og holder aldrig mund. Men der en en anden stemme bagved. En tavs stemme. Og når man giver sig selv tid, så begynder den at synge. Først ganske sagte. Så lidt højere.

Jeg vil gerne skrive mere om tidsgaven, men jeg har ikke tid! Og nu smiler jeg stort og synes selv, at jeg er rigtig morsom her fra morgenstunden. Sandheden er at fortsættelse følger. Jeg har jo masser af tid! ;)

Nyd øjeblikket og fuglene, som nu synger så smukt. Gå videre af broen mod forår, men stands op engang i mellem og nyd udsigten. Giv tid! Og ha' en dejlig lørdag! :)

Billedet er lånt på albatros-travel.dk

11 kommentarer:

  1. mon det bilde er fra Tjeldsund lige ved Harstad ??

    nå hengebro.. jo det skal tillit til å gå over en sådan.. det har jeg gjort :) det gikk fint :)) selv om vandet stod ved anklene :)) jeg bare lot være å tenke på det.. jeg er god til det.. å la være ;) sådan holdt jeg op å ryge..

    ha en deilig dag.. her snøer det stadigvæk horisontalt.. :)

    SvarSlet
  2. Tid.
    Tid er en gave!
    Tiden er kostbar.
    Og tiden går om vi vil det eller ej.
    Og du er morsom :-)
    Og jeg savnede jer i går...arbejdede til klokken solen går ned...

    SvarSlet
  3. Vi savnede bestemt også dig, søde Miri!

    Og Berit, broen er vist fra Borneo! ;)

    SvarSlet
  4. "Det finns en stor men ändå helt alldaglig hemlighet. Den delas av alla människor, alla känner den, men få ger den någon eftertanke. De flesta tar den för självklar och funderar inte alls på den. Denna hemlighet är tiden."
    Sitat ukjent

    Ja, det er det det handler om, Lene; å gi seg tid!!! Til å nyte øyeblikket... tiden...nuet - øyeblikkets hverdagslige gleder...

    I dag tar jeg meg tid til en bloggrunde på formiddagen, har nybrygget kaffe i kanna, nyter stillheten, ser ut på ruskeværet - det blåser, men solen titter fram innimellom, og jeg vet at vi ER på vei mot våren, men i mens VIL jeg ta meg TID til å kose meg med det som er!!!

    Snart skal jeg bake en deilig, kydret tyttebærkake, som vi kan nyte etter en sen lunch... gledene skaper vi jo selv... til gledene i dag hører det med en krydderkake. Enkelt!

    Ha en fin lørdag, Lene.
    Klem

    SvarSlet
  5. Tid er luksus, sa sant, men her på hytta står faktisk tida litt stille, og det nyter jeg;)
    Stormen uler utenfor og det laver ned med snø...jeg tror jeg blir inne idag:O)
    Kos deg, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Tiden har det med å fly avgårde og ikke strekke til alt man burde få gjort...det er utrolig godt å sette seg ned og slappe av og ikke bry seg om at tiden går av og til. Jeg elsker rolige lørdags- og søndagsmorgener!

    Her har vi fortsatt myyye snø, så våren føles veldig langt unna! Men idag skinner iallefall solen fra blå himmel og det er fin temperatur.

    Fikk hun betennelse altså? Det høres ikke godt ut...Jeg skal ta av bandasjen litt senere og se hvordan det ser ut. Jeg har veldig lyst på skitur med hundene idag, men er litt usikker på om det er så lurt for Kaja sin del...men tar jeg det med ro og følger med på henne, bør det vel gå bra?
    Hmm...

    Ha en super lørdag!
    Klem

    SvarSlet
  7. P.S: Det engelske månedsbrevet gikk greit å skrive :). Tusen takk for tilbudet dit!
    Det skal jeg huske på :)

    SvarSlet
  8. Jeg smiler også stort. Tid er en gave. Tavshed er en gave. Jeg er så enig, og det lyder som en dejlig proces, du er i med at få ego'ets stemme til at forstumme lidt, så den tavse stemme kan få ørenlyd. Virkelig ikke nødvendigvis en nem opgave, men kan få engle - eller fugle - til at synge, når det lykkes, på en kåd forårsdag. Lige som i dag f.eks. Tak, Lene for endnu et dejlig indlæg, og dejlig lørdag til dig:-)

    SvarSlet
  9. Jeg har alltid tid...føler jeg:) HAr alltid hatt det også:)
    Det jeg ikke har er sol....det er storm og det snør.....og det liker jeg dårlig!!
    Nyt lørdagen din, klem fra meg:)

    SvarSlet
  10. Har massor med tid, men den rusar ändå. och sp fint det var här. Mycket gott att läsa..
    Kramar Lycke

    SvarSlet
  11. Ikke at have tid nok er noget ego sludder, vi har al den tid vi selv prioriterer, det er paradoksalt nok at når nogen har stået helt ude på kanten af livet, men er kommet tilbage igen, finder vekommende pludselig al den tid til livet til at være nærværende i nuet, som det førhen var en umulighed at finde.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.