torsdag den 3. februar 2011

Skumringstime


Skumringstime. Endnu en dag forsvinder i horisonten. Vinker farvel og sender mig et fingerkys. Det har været en dag, hvor energien kom tilbage. Bare et snert. Lige nok til en god gåtur ud i eftermiddagen. Til at mærke vinden tage fat i håret og nyde solens velgørende stråler over landskabet. Nok til igen at stige på vippebrættet og konstatere, at jeg virkelig har fået styr på balancen, noget, som jeg bestemt ikke havde, da jeg første gang forsigtigt kravlede "ombord" tilbage i november.

Jeg holder af timen mellem dag og aften. Mødet mellem lys og mørke og kontrasterne, som spiller op til hinanden. Selvom mørket tager over, giver dagen aldrig op. Jeg kommer igen, hvisker hun og ler sin dagsgamle latter, mens hun pifter afsted som en ballon, man lukker luften ud af. Vi ses i morgen!

Jeg kan godt lide at synke ned i mørket og lade det erobre mig. Tænde stearinlys og begynde at forberede aftensmåltidet. Duftene, der breder sig i køkkenet. Krydderierne og valget mellem surt og sødt. Salt. Blandingen. Alkymien.

Det er godt at se tilbage på en dag, hvor jeg rejste mig fra forkølelsens jernfaste favntag og begyndte at frigøre mig. Lidt. Et skridt af gangen! En dag med lidt af hvert. Og hvor jeg skrev digte! Nej da. Jo sørme så! Det har jeg ikke gjort i årevis. Og det var slet ikke planlagt, men de kom springende, mens jeg læste. Frem med notatbogen og ud med ordene. De flød af sig selv. En poet er genopstået fra de døde. Måske.

Skumringstime. Nu er jeg træt. Træt på den gode måde.

Billedet er lånt på lulilab.com

5 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig dag at vinke farvel til. Og du fik inspirationen foræret, da du valgte at lytte til kroppen. Skønt!

    SvarSlet
  2. Timen mellom dag og kveld..blåtimen:) Den kan gi utrolig mye vakkert lys:) Jeg var ut på tur med Major i den timen idag. Deilig:)
    Gi kroppen den trenger til å bli frisk, kos deg og nyt kvelden:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Det lyder godt. Du har lyttet og er blevet hørt. Men sådan er det jo. Vi vil helst det hele og hele tiden, udnytte alle minutter og timer, så vi intet spilder. Men du fik mere igen, da du gearede ned. :-)
    God aften og knus :-)

    SvarSlet
  4. Dejligt at læse at du også har talent for digte Lene, og rart at læse at balancebrættet gør sin indvirkning.
    God aften.

    SvarSlet
  5. Å jeg elsker den blå time, det er en af de største glæder ved vinteren.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.