torsdag den 17. februar 2011

Selvforkælelse


Det hele gik i stå i dag. Skriverierne. Læsningen. De gode citater. Det var som om kulden nåede mig og jeg måtte træde tre skridt baglæns i et forsøg på at holde mig oprejst. Jeg kan ikke påstå, at jeg ikke fryser. Jeg kan ikke påstå, at jeg ikke er træt. At længslen tager kvælergreb og rastløsheden pludselig kom snigende som en listig seriemorder med hang til rodløse kvinder.

Jeg flygtede. Jeg tog bilen og kørte ned i byen til den butik, jeg holder allermest af. Irma. Nogle gange kan jeg bare ikke med discount. Nogle gange er jeg nødt til at se på noget smukt. Lade mig friste af dufte og farver og et personale, som smiler og gør alt for, at man skal føle sig godt tilpas. Som er parate til at hjælpe og som om torsdagen faktisk har gode tilbud. Jeg flygtede ind i Irma, stred mig gennem kulden og vinden og forærede mig selv lidt gode ting. En buket tulipaner. To flasker god rødvin. Noget økologisk kød, som jeg vil lave en guddommelig pastaret af i aften. Lidt ost. Der skal champignon og fløde i saucen i aften. Der skal vin i glasset. Jeg vil varme mig ved stearinlys! Det må egentlig godt blive aften nu.

I dag generer lyset mine øjne. I dag orker jeg ingenting. Og jeg er hverken trist eller deprimeret. Jeg er bare tom. Måske er det helt naturligt, tænker jeg. At være tom på dette tidspunkt? Jeg tror jeg trænger til varme. Stearinlys. Musik. Et varmt tæppe. Tålmodighed. Selvforkælelse.

12 kommentarer:

  1. tomme dager kan være et ork ! man vil så gjerne men, man har ingen energi.. jeg tar frem headsæt og lytter til en bog.. jeg hækler.. jeg hviler.. fordi jeg kan.. og fordi jeg har behov for å lades opp.. guddommelig pastaret ?? hmm :)

    SvarSlet
  2. Lyder som en god dag til afslapning og selv forkælelse :-)
    Ønsker dig en guddommelig dag og ikke mindst aften.
    Knus

    SvarSlet
  3. Du gjorde nok helt riktig i å ta en pause fra skriverier og lesing:) Du får nyte kvelden når den endelig kommer:))
    Kaldt hos meg også...solen skinner men det er sur vind...så det SER ut som det er godt vær....når du er inne...
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Vet du ka, Lene, det høres ut som om du trengte til litt selvforkjælelse! Og så koselig det hørtes ut, da! riktig noe jeg selv kunne tenkt meg å gjøre! Slike impulsive avbrekk ar vi alle godt av, og når man som du kan inspirere til å gjøre noe lignende, så er det jo flott! Guddommelig pastarett hørtes... guddommelig ut! Jeg skal jammen lage en guddommelig suppe til oss her i dag: har allerede bakt noen deilige rundstykker, da kan det jo passe godt med en deeeilig, hjemelaget suppe til... Hmmm, må ta meg en tur ut i kjøkkenskapene og se hva jeg kan finne...

    Takk for inspirasjonen, kjære Lene.
    Klem

    SvarSlet
  5. Det er godt å høre at du følger dine instinkter. Man bør ikke hele tiden være produktiv (kanskje en kvinneting eller "flink pige" syndromet?)
    Hygg deg med det du måtte ønske....det skal jeg nå!!

    SvarSlet
  6. Gud, hvor jeg dog godt kan lide dig !!
    ( Irma- min ynglingbutik)

    SvarSlet
  7. Et smart valg!Noen dager er bare slik :)
    Kos deg i kveld!

    SvarSlet
  8. Og alt er præcis som det skal være... og du lytter til tomheden og giver den plads... Tillykke ;o)

    SvarSlet
  9. At acceptere tingenes tilstand har ikke nødvendigvis noget med dårligt humør at gøre, som du rigtigt nok skriver Lene, men tomhed efterfølges altid af stor inspiration.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet
  10. Det er vel helt normalt å ha sånne dager...du hadde nok godt av en pause fra skrivingen...kanskje kommer ordene da strømmende imorgen :)

    Håper du har hatt en super kveld med god mat og drikke.
    Klem

    SvarSlet
  11. Natten er snart her, og jeg håper du har kjælet for deg selv med god rødvin og god mat. Av og til er man tom, kanskje er det sjelen som forteller en at man trenger en pause, ingen inspirasjon som trigger en, bare være tilstede for seg selv..
    Nattaklem fra meg;)

    SvarSlet
  12. Jeg håber tebirkes, macchiato, tæpper, stearinlys, hygge, sofaflydning, rødvin, tid, ingenting, tulipaner og en guddommelig pastaret gjorde underværker...
    Smil til dig fra mig

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.