lørdag den 5. februar 2011

På lavt blus


Eftermiddagen er flere timer gammel. Det stormer stadig udenfor. Det knager i træerne og vinden synger serenader, som ville gøre selveste Pavarotti misundelig. Måske ville jeg foretrække Pavarotti, men jeg er ikke blevet spurgt. Vejret lader sig ikke hundse med. Det gør, som det vil.

Jeg er flad ovenpå forkølelsen. Træt i krop og sjæl. Tankerne er lagt lidt på hylden og en time på sofaen har gjort underværker. Lukkede øjnene og lyttede til vinden. Lod de planer, jeg ellers havde lagt for dagen, være, og hvilede mig i stedet for. Stod på "Nattoget til Lissabon", men de store filosoferende ord var lidt for pågående til mine trætte tanker. Jeg blev fyr og flamme. Og det var ikke meningen! Jeg trænger til at brænde på lavt blus. Ikke tænke den slags store og i grunden ret voldsomme tanker lige nu. Bare ligge. Være. Hvile.

Når man ligger dér og bliver overvældet af eftermiddagen og den træthed, som ofte følger i kølvandet på influenza og forkølelsesdårligdom og når man ikke orker ret meget, så er det uendelig godt at vide, at aftenens planer er fløjsbløde og velgørende. Jeg skal bare gøre mig i stand, skifte tøj og smide lidt make-up i ansigtet. Smyge mig i en velvalgt duft fra en af de parfumer, jeg kan lide at bruge og så lade mig fragte lidt nordpå. Gå fra bilen og ind i hus, hvor der bor en mand sammen med sin kæreste. Min bror! Og det er altså manden, der er min bror, ikke hans kæreste. Det er min svigerinde! ;)

Min bror laver italienske lækkerier til os i aften. Kom, sagde han og kæresten, så disker vi op. I skal blot medbringe jer selv og godt humør. Og det gør vi så. For humøret fejler såmænd ikke noget. Det kan godt være at energien ikke er den største, men lysten til hygge og god mad er bestemt til stede. Og han laver god mad, min bror! Det glæder jeg mig til. Et stort glas fyldig rødvin i glasset. Stearinlys. Snak over bordet. Et lille familiært selskab. Aften. Snart.

11 kommentarer:

  1. Det lyder skønt at i er inviteret ud at spise i aften :) Det kan man godt lige klare selvom man er mat efter sygdom. God fornøjelse ;) Knus

    SvarSlet
  2. Du har en flott kveld å se fram til:) Håper formen stiger!! Og ikke minst at smakssansene fungerer til tross for influensa.
    Vi har også storm...helt ille her. Det blir en kort ettermiddagstur med MAjor idag.
    God fornøyelse, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Så hyggelig det høres ut, Lene. God vin, mat og hyggelig selskap - hva er vel bedre enn det?

    Stormen herjer også her i nord, selv om vinden ike tar så mye her i skogen, vi er litt avskjermet for vær og vind.

    Takk forresten for hyggelig kommentar hos meg i dag. Jeg har tidligere fortalt at jeg brygger på et innlegg om verdier, om personlige valg...livssyn... I det innlegget refererer jeg nettopp til de ordene av Thoreau du nevner i dag. Det er så godt sagt, og summerer opp det jeg hat gått og grunnet på i det siste. Jeg studerte ide' historie en gang for lenge siden, og Thoreau var en av dem jeg studerte og som fanget min interesse med sin tenkning om blant annet verdier.

    Ha en herlig kveld, Lene.
    Klem til deg fra meg.

    SvarSlet
  4. Det lyder da bare fantastisk skønt Lene - ikke dårligt med sådan en bror der laver lækker mad ;-) Du trænger da også til, at blive dejig forkælet overpå den omgang sygdom - ha en hyggelig aften/weekend

    SvarSlet
  5. Ih, hvor er du heldig at have en bror, der laver mad til sin søster m.fl.
    Jeg har også en bror, der glæder sig til en masse ting og ikke gør noget som helst ved det.
    Nyd aftenen i familiært selskab.
    Knus

    SvarSlet
  6. Selvom man er på lavt blus, kan man nyde og tanke op af at være sammen med gode mennesker, hvor der er hjertevarme og energioverskud, og hvor det kan rummes, at man ikke er på toppen. For nogen gange sker det vidunderlige, at man får tanket op og går energifyldt derfra, og man kan vinke endeligt farvel til forkølelse og influenza-hangover. Fordi den del af én også rummes der.
    Og når der så endda bliver kræset om og lavet til, bliver det ikke bedre. Du er heldig, er du. :-)
    Jeg ønsker dig en god aften i godt, kærligt og nærværende selskab. Jeg ved, du nyder det og værdsætter det og glædes til det.
    Knus :-)

    SvarSlet
  7. Det lyder som en dejlig aften du har i vente. Uhm italiensk mad og godt selskab!
    God aften.

    SvarSlet
  8. syns det er så kos med stormen som uler utenfor når man er trygg på at huset er solid :

    kosleig med en bror i nærheten, har en jeg og men vi sees så altfor sjelden men når det skjer er det herliggt !

    fortsdatt god helg, håper formen straks er bedre .

    klem fra meg

    SvarSlet
  9. Uuhmmn, hvor lyder det dejligt. Håber du fik rødvin i glasset, der gjorde godt og gav den sidste rest af forkølelse baghjul. Sender positiv energi og helbredende tanker i din retning, med ønsket om, at du snart er på højkant igen.

    Klem!

    SvarSlet
  10. Føler så med deg, har vært forkjølt selv i helga. Måtte dessverre jobbe, selv om jeg helst skulle holdt senga!
    Jeg må si jeg setter stor pris på bloggen din. Jeg holder på å lese meg opp på det du har skrevet tidligere, og jeg synes du er et modig menneske. Du er ærlig, åpen og sårbar. Likevel deler du dine indre tanker med oss, du lar oss kikke inn i ditt indre landskap.
    Det setter jeg som leser stor pris på. Selv om jeg ikke kjenner deg, får jeg lov til å bli kjent med deg. Gjennom din blogg, på dine premisser og gjennom dine ord.

    Din blogg gir meg noe, og det vil jeg takke deg for!
    Ha en givende uke. Klem fra Nord-Norge.

    SvarSlet
  11. Dejligt at høre, at du er kommet dig godt over forkølelsen. Håber, I havde en vidunderlig lørdag aften.
    Klem til dig - og god mandag :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.