torsdag den 24. februar 2011

Op og ned og en tur nordpå


Vinteren fortsætter sin gang og februar lakker mod enden. Det er stadig koldt og blæsende og jeg føler efterhånden en vis utålmodighed sætte ind. Det er som om jeg venter på noget, jeg ikke helt ved, hvad er. For hvornår bliver det forår? Og hvordan bliver det forår? Bliver det smukt og solrigt med dage, som sender os sommertanker og giver mulighed for at sidde i haven? Mærke solens varme og glemme, at det var vinter. Jeg føler mig træt nu. Længslen efter forandring tager næsten overhånd. Det første glimt af foråret, som skubber vinteren ud i kulissen. Farvel, du har været på scenen lidt for længe denne gang. Siden november har du boltret dig med sne og kulde. Vi gider ikke se på dig mere. Vi har fået kulde nok. Lad tæppet falde. Lad os få et sceneskift. Nu!

Jeg ville egentlig slet ikke skrive om vejret denne morgen. Vejr er jo bare vejr. Noget af det, som man ikke kan gøre noget ved og som man må acceptere. Lære at forstå, at selvom det er koldt og vinteren trækker i langdrag og udfordrer tålmodigheden og trætheden på det kraftigste, så kan man vælge ikke at lade sig påvirke. Man kan stå op hver morgen, bare fødder på iskolde gulve og uimodståelig gåsehud så hvid som den sne, der nu er faldet igen, trække gardinet fra og stirre ud i februarmørket, spejde efter solen i horisonten og håbe så højt, at bjørnen vågner af sin sin vintersøvn. I dag kommer foråret! I dag vælger jeg at bære foråret i mit hjerte. Eller simpelthen bare konstatere, at det var dog et vidunderligt koldt blæsevejr. Mon vinden er ligeså bidende gennemtrængende kold, som den har været i snart to uger nu? Det var dog dejligt. Så kan jeg endnu engang iføre mig min tykkeste sweater, uldsokker og pakke mig ind i flere lag tøj, inden jeg bevæger mig ud. Og fryse alligevel.

Nogle gange slipper tålmodigheden bare op. Nogle gange stopper de positive tanker og stirrer dig lige i øjnene. Forvandles til drilske udfordrende negativiteter, der bider ligeså hårdt som den iskolde vintervind. Hvad har du så at byde på? Har du mere tålmodighed? Er der mere positivt kildevand i den indre tanketank? Så er det at man skal holde fast. Nu gynger skibet sgu! På med redningsvesten og forsøge at holde kursen. Horisonten synker og søsygen stiger. Hold fast!

Jeg holder fast. Jeg holder fast i tanken om, at sådan er livet. Op og ned. Sommer og vinter. Lys og mørke. Glæde og sorg. Og i dag skal jeg noget, som umiddelbart gør mig glad i låget. Noget, som jeg glæder mig til. James og jeg kører en tur nordpå og nej, vi skal ikke i lufthavnen og sætte mig på et fly, der lander et varmt sted med palmer og endeløse solskinsdage. Jeg skal en tur på visit hos en af de gæve kvinder i Landsbyen, som jeg holder meget af. Mageløse Miri! Miri med fokusfuglene, der ligesom jeg er så glad for mad. I dag skal vi spise frokost sammen og tale om gode ting. Vi skal tanke op, skal vi!

Ha' en god dag. Jeg tror sørme, at solen har tænkt sig at skinne. Pyt være med at det er koldt, når bare vi holder hjerterne varme. Og holder lidt om hinanden, hvis det bliver for koldt. Hyg dig. Det har jeg tænkt mig! ;)

12 kommentarer:

  1. Jeg kan slet ikke stå for din sætning: 'I dag vælger jeg at bære foråret i mit hjerte'. Det er nemlig det, vi gør i dag, hvor vinden suser og haven er dækket af sne.
    Ha' en dejlig torsdag, Lene! I eftermiddag bliver jeg 'bortført' til en oplevelse, Uffe har i ærmet, og jeg er meget spændt :-)

    SvarSlet
  2. Jeg vil finde tykke sokker og varme sjaler frem :-)

    SvarSlet
  3. Vi er nok mange der har det som du beskriver. Tålmodigheden er ved at være brugt op! Men, ja vejr er vejr.Så jeg hiver også i det varme tøj (både indendørs og udendørs)
    Men med solen uden for min rude vil jeg overse sneen og drømme om foråret.
    Ønsker dig en dejlig dag.

    SvarSlet
  4. Radioværterne i morgenens P4 mente, at det havde været vinter siden august!!
    Hav en herlig dag i godt selskab.
    Knus

    SvarSlet
  5. Kan vi unngå å snakke om været når vi har så mye av det som nå? Tror ikke det.....
    Ha et godt "tanke opp" møte:)) Smil:)
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  6. Ja, været er det ikke mye å gjøre med, så da får man heller ha slike koselige planer som du har idag, kos deg og klem fra meg under den kalde sol;)

    SvarSlet
  7. Er sikker på, at I har hygget jer super godt, I to :-) Håber, I har fået dejlig mad og er mætte og glade, når I vender hjem til der, hvor I kommer fra!
    Knus

    SvarSlet
  8. Det er vel ingen ting som varmer meir enn eit godt vennskap.
    Du skriver så bra, det er morro å lese uansett om det er om iskald vind eller same søren så får du det til å "lyde bra" !

    SvarSlet
  9. akk, ja.. forår.. her blæser det "småjævler" (spørg filosofen hvad det er ;) og i dag tidlig var der -15 garder da jeg luftet Rocky.. han ville hurtig hjem til varmen kan du tro :))

    håber din dag har været god :)knus

    SvarSlet
  10. Været er ogs for oss nordmenn et viktig samtaleemne, og noe man nevner for alle man treffer! Klart værert har innvrkning på oss menneskene, vi er jo en del av naturen, og hva er vel mer naturlig enn været... sommer som vinter, vår og høst - vi blir påvirket, enten i den ene eller andre retning, tror ingen mennesker stiller seg likegyldig til været. Man kan likevel velge - som du jo også påpeker- å aksepere kulden blåsten og ta det inn over seg og gjøre det til noen positvt i stedet for å krype sammen, hutre og fryse og... ja, jeg tror det gjør noe mentalt med oss...

    Håper du hadde en fin lunsj hos din landbyvenninne :-)
    Klem

    SvarSlet
  11. Kan godt lide tanken om at kulden kan holdes fra dørene, hvis hjertet holdes varmt. Tror du ikke, at det svære, negative ind imellem er nødvendigt for på andre tidspunkter at kunne møde hverdagen, mennesker og sig selv med oprigtig imødekommenhed og glæde?

    SvarSlet
  12. Har man ikke noe å snakke om med en fremmed, så er været en god ting. Alle har sine meninger om været, vet du.
    Jeg synes dere bruker så skjønne ord om årstidene: forår og efterår. Vi kaller dem for våren og høsten.
    Jeg håper du hadde en hyggelig frokost hos Miri. jeg kjenner henne som Bloggvenn for noen år siden. Jeg har en taske og noen hjerter som hun har sydd til meg. Du må hilse henne så mye meg fra meg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.