fredag den 11. februar 2011

Muskler søges!


Jeg savner mine løbeture! Sådan. Nu har jeg sagt det. Jeg savner den ventil, mine løbeture altid har været og den frihed, jeg mærker i hele kroppen, når jeg sætter i gang og løber ud af landevejen. Lyden af løbeskoene mod asfalten. Jeg savner fornemmelsen af, hvordan kroppen i starten kan protestere lidt, for efter en lille kilometer eller to pludselig falder ind i en rytme, der er helt perfekt. Alting flyder sammen. Lyden af mit åndedræt, kroppens bevægelser, vinden i mit hår og varmen, der stiger. Tankerne bliver lettere og efter et stykke tid bliver de til fjer, som bæres væk af vinden. Vinker farvel, mens jeg løber videre til lyden af god musik i IPoden. Farvel. Nogle gange kommer der nogle andre tanker op. Nogle lette og godgørende nogle. Små åbenbaringer af lys og svar på noget, jeg febrilsk havde ledt efter alle mulige andre steder. Mine løbeture!

Bækkenskaden satte mig ud af spillet. Og de sidste par uger har jeg været underdrejet af forkølelse. Ingen motion! Kun gåturene, som jeg bestemt værdsætter og endda sætter stor pris på. I starten gjorde det ondt, når jeg gik. Selv mine gåture var begrænsede. Nu kan jeg gå temmeligt langt og jeg har været en god pige. Hele vejen. Jeg har lavet mine strækøvelser. Jeg har lavet dem hver dag, flere gange og jeg har trænet på vippebrættet, så jeg nu har fået en god balance. Kom ikke her ... Men løbeturene! I miss who I was with you. En replik fra en film, jeg så den anden aften. Ordene blev selvfølgelig sagt i en helt anden sammenhæng og ikke fra en kvinde med morgenhår, som har lavet morgenøvelser, stræk og bøj og nu sidder på en fysiobold med kaffe og juice og kigger ud på en blæsende morgen med sparsomt lys.

Jeg har hele tiden forsøgt at tænke positivt på det. Jeg kan ikke løbe. Ikke nu. Jeg har fået en skade, som kræver kærlig opmærksomhed og genoptræning. Jeg har været velsignet med en fantastisk fysioterapeut, som er gået op i min behandling med stor entusiasme og som virkelig er ved at få mig ret køl. Eller rettere sagt. Hun gør hvad hun kan. Jeg skal gøre hvad jeg kan! Og det gør jeg.

Nu har jeg fået flere lektier for. Jeg skal styrketræne. Maveøvelser og øvelser for mit bækken. Jeg skal have et stærkere korset, så jeg ikke bliver skadet så let. Mit kære bækken. Jeg har brug for muskler til at holde det på plads. Jeg har brug for muskler! Min søde veninde Sidse kaldte mig engang for Lene armsvag! Ja, det gjorde hun! Men jeg grinede og tænkte, at hvis bare jeg kan løbe så stærkt, at ingen kan fange mig, så er jeg sgu da ligeglad. Men det er jeg ikke længere. For jeg er blevet fanget. Af min alder og af en skade, jeg ikke kan ignorere.

I næste uge starter jeg på svømning. Noget, jeg ikke har praktiseret i mange år, men jeg kan svømme og har endda lært at gøre det på den rigtige måde. Jeg har fået en veninde med og købt ny svømmebadedragt. Kan jeg mon finde suset i vandet, som jeg finder det, når jeg løber? Kan jeg mon drukne alt det, jeg ellers smider fra mig på løbeturene og stå op af baljen som en ny og bedre kvinde? Jeg er villig til at prøve og jeg ved, at det vil gøre mig godt. Træning uden belastning!

Og så vil jeg sgu lave de mavebøjninger. Hvis min fys vil have et muskelbundt (det sagde hun), så skal hun få det! Jeg smiler stort, for jeg ved godt, at jeg aldrig bliver et muskelbundt og heller ikke har tænkt mig at stræbe imod det. Jeg er en kvinde! Men stærkere, det vil jeg være og det skal jeg blive. Og løbeturene? Jeg starter forsigtigt igen i dag. Bare en kilometer. Lidt har også ret. Men hvor jeg dog glæder mig. Hvor jeg dog elsker det!

Kan du have en god fredag! Håber du får lidt motion og laver det, du allerbedst kan lide. Og husk styrketræningen. Bare lidt. Tænk at jeg sidder her og skriver det. Mig! Lene Armsvag rejser sig som Fugl Phønix! :)

Billedet er lånt på community.dr.dk

9 kommentarer:

  1. Høres fornuftig ut med styrketrening;) Jeg er ikke så glad i vann, men det er jo flott trim for hele kroppen. Skjønner godt du savner løpingen, det gjør jeg selv, men føttene og ryggen min vil ikke lenger;)
    Kos deg, det blir hyggelig å møte Siv, hun er en trivelig jente!...for jeg har også møtt henne;) Tenker dere får mye å snakke om.
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Uha, Lene... hvor jeg dog også savner mine løbeture! Så forfærdeligt meget.

    Men hernede er det bare ikke rigtigt muligt. Jeg bor midt inde i Istanbul, i et gammelt kvarter med brostensbelagte, stejle gader - og jeg har aldrig nogensinde set én eneste løber hernede (i snart 9 måneder).

    Prøver at styre lysten med gåture, selvom jeg nogle gange synes at have bly i bagdelen, så jeg ikke husker at komme ud. Det er ikke godt! Men i går kom jeg jo ud, og det var fantastisk!

    Jeg er desværre også en Eva Armsvag; eller jeg blev i hvert fald da mine knæ desværre afgjorde, at jeg ikke længere kunne spille fodbold. Dengang var jeg i det mindste BENstærk ;-)

    Normalt svømmer jeg også - og vi har måske fundet et sted hernede, hvor dét i det mindste kan lade sig gøre :-)

    Rigtig god fredag - og weekend - til dig også, Frk. Phønix!

    Kærligst
    Eva

    PS: Når jeg læser dine morgenbeskrivelser med udsigt til lys og måske vide horisonter, længesjeg efter Danmark så det river i mig...

    SvarSlet
  3. Hvor er det godt at læse, at du skal ud at løbe en lille tur i dag! Jeg tror også, at svømning er rigtig godt for os - burde nok tage mig selv i nakken og få begyndt. For mig er det mest overkommeligt at gå, løbe og cykle. Ha' en dejlig dag, Lene, klem!

    SvarSlet
  4. .....du skulle nok hatt et strikketøy, Lene.
    Ha en deilig weekend.

    SvarSlet
  5. øv,øv !! det høres ikke godt ut !! svømming er vel den beste trening der man bruker alle kroppen muskler.. og jeg tror at en time eller to i ugen ikke skader hverken din eller min krop.. men, vi har dessverre ikke de samme gode svømmehaller her hjemme som den i Hjørring :( jeg må ha varmt vand ellers fryser jeg ihjæl :)

    god fredag til dig :)

    SvarSlet
  6. Jeg har praktiseret mine fem tibetanere i dag, der indgår også maveøvelser, så du skal få en rigtig flot sixpack at se til sommer Lene.
    Jeg er nu overbevist om at din fys ved hvad hun taler om, det lyder ihvertfald sådan.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  7. Eg seier berre : heia Lene !!

    SvarSlet
  8. Du bliver da bare så flot med din nye træning for hele kroppen. Den vil finde harmoni igen og komme stærkere ud af det.
    Held og lykke med det hele og god weekend
    Knus Karina

    SvarSlet
  9. En betændt achillesene har også sat en stopper for mit løb. Men nu har jeg aflastet i snart 4 måneder og det er ikke blevet bedre. Så nu prøver jeg istedet med langsom genoptræning. Nye løbesko og et vippebræt er indkøbt og jeg går langsomt igang igen.
    For hold da op hvor jeg også savner mine løbeture!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.