mandag den 21. februar 2011

Vær en gås :)


Mandag, morgen, mørke. Her sidder jeg med min kaffe i kølvandet på en weekend, som i grunden var ganske dejlig og afslappende. Små øjeblikke af glæde som perler på en halskæde. En halskæde, der når jeg tager den op og studerer den, ser godt ud i al sin enkelhed. Kæresten og jeg sluttede søndagen af med et besøg på en af byens gode restauranter. En italiensk en, hvor ejeren kæler for detaljen og hvor intet er overladt til tilfældighederne. Vi fik suppe og to gode hovedretter. Vi spiser sjældent det samme, men var hver især yderst tilfredse med vores valg. Suppen gjorde godt på en kold aften. Det var godt at sidde der i stearinlysets skær og lade smagsløgene forkæle, slutte ugen af med et velsmagende måltid og god betjening. At jeg så drømte mig lidt længere ned sydpå og flirtede med tanken om at sidde og skrive i selveste Italien, lade ordene dryppe som vinen fra karaflen, tage forskud på foråret og bade i den første vårsol, det er noget helt andet. Drømme er gode at have. Når bare man er klar over, at drømme kan blive til virkelighed! ;)

Jeg har tænkt lidt over jeres gode kommentarer på mit indlæg i går. Indlægget var resultatet af de sidste ugers tanker om værdier, valg og om at tiltrække sig lige det, man går og ønsker sig. Jeg har spekuleret lidt over de dér følelser og om at være et autentisk menneske. Måske er det fordi jeg i min søgen efter det, jeg skal beskæftige mig med fremover - udover at være forfatter - har lavet lidt research forskellige steder. Læst om andres bud på lykken. Jeg har ledt efter guldkorn, ledt efter små tegn på noget, der kunne blive. Noget, som fristede, trickede mig og gav mig blod på tanden. Det vil jeg! Jeg skynder mig at tilføje, at jeg ikke har fundet det endnu, men at jeg stadig leder, mens jeg nyder dagen og vejen. Rejsen. For livet er rejsen. Livet er ikke målet.

Mere om det senere. Lad mig sige så meget, at jeres kommentarer har givet mig noget at tænke videre på. Noget, som jeg også kan bruge i mine skriverier. Jeg samler på guldkorn og støvbolde af inspiration.

Noget, som inspirerede mig umiddelbart og gav mig et stort smil på læberne, var Gundas kommentar om at være en gås. Gunda har en god veninde, som har lært hende at være en gås. Så er der pludselig 2 gæs. Og nu er der 3, for jeg har også besluttet, at jeg også fremover vil være en gås, når jeg støder på negative mennesker. Mennesker, som ham manden i dyrehandlen, der sendte mig og dejlige Aimee et dræberblik med øjne så hårde som granit. En sur mand. En bitter sjæl, som selv har oplevet så meget lort i livet, at han nu vælger at gøre det surt for alle andre også. Eller? Overdrivelse selvfølgelig. Jeg aner det ikke. Men det er en god historie. Måske starten på en krimi? Han kunne jo være morder. Eller gå hen og blive det? Spøg til side. Gunda skrev, at når hun støder på sure mennesker i sin forretning, så vælger hun at være en gås. Jeg er en gås, siger hun så, og lader det prelle af som vand på en pressening. Jeg tager mig ikke af den slags! Jeg er et positivt menneske, som ikke lader mig tynge af andres negativitet og surhed. Hvorfor skulle jeg lade dem ødelægge min dag. Nej vel? Og så ler hun højt og klukkende og lyder faktisk lidt som en gås! :D

Tak Gunda, nu har jeg truffet en beslutning, som jeg vil bruge på resten af min rejse. Jeg vil til tider vælge at være gås. Ikke en af dem, man spiser til jul, for jeg er ikke et offer. Jeg er en glad gås, som både kan vralte og flyve. Og så googlede jeg en gås, for den skal naturligvis ledsage dagens indlæg. Se hvad jeg fandt. 3 skønne krammegæs hos mama.dk. Kram en gås! Det står der. Og hvem vil ikke gerne have et kram sådan en tidlig mandag morgen i februar? ;)

12 kommentarer:

  1. Jeg vil i hvert fald gerne! Gåsekram, mmhmm ;-)
    Og din veninde Gunda er en klog kvinde.
    Jeg vil øve øve øve og så øve lidt mere på at være en gås nogle gange; thi jeg kommer nemlig til at tage tingene til mig, selvom jeg ellers er et positivt menneske...

    SvarSlet
  2. hihihi,jeg ler så jeg rister her jeg sitter og katten kikker noe forskremt på meg ;)

    og selv om jeg denne mandagsmorgenen ser ut til å ha forsovet meg og strengt tatt bburde sitte i bilen på vei til jobb, bare må jeg kommentere litt til deg her nå!

    og så må jeg bemerke da at jeg sier denne setningen lavt inne i meg da, hihi ikke høyt så alle hører det...gunda er en gås, tenk..gunda er en gås...

    gakk,gakk ha en flott dag der nede Lene måtte den bli bra og du for et flott hus det blir snart på dere!!!

    og tenk, nå er vi tre!!!

    SvarSlet
  3. hørt! hørt! den tar jeg med.. jeg vil være en gås.. da har jeg beskyttelse mot sure oppstøt :)
    (har I det udtryk ? eller sier I at noen brokker sig ? )

    klæm fra mæ :)

    SvarSlet
  4. Sådan en positiv gås vil jeg også gerne være. Til sidst bliver vi måske en hel flok...

    SvarSlet
  5. Jojo - sure opstød har vi masser af i Danmark - tak til Gunda for ideen, og Megan for at formidle den, der er surhed NOK - mange hilsner Lavendel

    SvarSlet
  6. Jeg melder mig til gåseflokken - Gundam er herlig. Hvor er dit nye hus flot, og hvor bliver det dejligt for jer, når det står klart.
    Endnu engang tak for alle dine kloge ord:-)

    SvarSlet
  7. Uttrykket "det preller av som vannet på gåsa" kommer til sin rett her:)) Bra:)
    Vi blir hva vi tenker:))
    Nyt dagen, klemmings:)

    SvarSlet
  8. Vi bør ha en gås i oss alle sammen, som vi lar kvekke litt i ny og ne:O) Jeg skifter herved ham, og ikleder meg fjærpryd:O)

    Klem til deg;)

    SvarSlet
  9. Mmm ja, drømme er gode at have. Jeg drømmer om at bo en tid i Brugge i Belgien - i den lille gamle by, hvor man bare kan nyde at være. Her vil jeg gå rundt i ældgamle gader og indsnuse atmosfæren, bo oppe i en taglejlighed mellem tykke egebjælker og se ud på patinerede tage. Lytte til klokkespillet og skrive, spise dejlig mad, sidde med en drink eller en kaffe og se verden gå forbi..... åh drømme er dejlige... ;-)

    SvarSlet
  10. En gås vil jeg også være fremover. Lade andres sure miner og negative vibrationer prelle af :-)
    Og det med drømmene ja, dem skal vi holde fast i. Nogen bliver virkelighed og andre ikke. Men de er uden tvivl med at at vi lever.
    Knus

    SvarSlet
  11. Vi kan ikke styre hvordan andre mennesker vælger at leve deres liv, eller hvordan de vælger at behandle andre mennesker, men vi kan selv vælge hvordan vi vælger at reagere på andre menneskers gøren og laden, god ide med at lade andres gøren og laden prelle af som vand på en gås, selv føler jeg med de mennesker der har valgt at gøre hverdag til en kamp, en kamp for at være, eller føle sig som perfektionister og leve i evig konkurence med deres omgivelser, kun for at opleve at når de vundet een sejr, vil deres opmærksomhedssøgende ego smage endnu en sejr, velbekomme siger jeg bare.
    Dejligt at læse hvor langt du er kommet i din selvudvikling Lene.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet
  12. God morgen min gås :-)
    Så lige billederne af dit hus- du godeste hvor er det smukt !!!
    Beundrer din tålmodighed :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.