tirsdag den 22. februar 2011

Mad på menuen


Så blev det tirsdag. Morgenen kaster sit første lys over vinterlandskabet, nøgne træer står som silhouetter mod en grålig himmel. Jeg ser kun efter en ting. Blæser det stadig eller er grenene forholdsvis rolige? Det ser lovende ud. Mit hjerte er begyndt at længes så meget efter forår, at den bidende gennemtrængende vind næsten gør ondt. Kan man få en præmie for at fryse? For så er jeg helt klart kandidat til den medalje. Jeg tror egentlig ikke, at min krop er lavet til en vinter, som nu kører på 5. måned. Sådan er det bare! Jeg accepterer det og pakker mig godt ind, men jeg er svær at gøre rigtig varm.

Noget, som dog kan give mig varme og som får mig til at være helt til stede i nuet, er madlavning. Vi ved jo efterhånden allesammen, at det er en stor fordel for velvære, ja lykke endda, hvis man mestrer evnen til at være til stede i øjeblikket. Når man lever her og nu og ikke bekymrer sig om morgendagen eller det, der måske vil komme. Når man glemmer fortiden og siger tak for de oplevelser og erfaringer, man har høstet, gode som dårlige. Tak, jeg har lært en masse. Jeg er blevet til den, jeg er. Hvert eneste sving og hver eneste dal har fortalt mig noget. Havde de ikke været dér, havde jeg ikke haft det livssyn, jeg har i dag. Så havde jeg slet ikke været mig. Hvem jeg så havde været, kan vi tage en anden dag. Det kræver vist et indlæg for sig selv. Nej. Når vi glemmer fortid og fremtid og er fuldt ud til stede i øjeblikket, så breder velværen sig som ringe i vandet. Kroppen slapper af og tankerne fokuseres på lige netop det, vi gør lige nu. For eksempel at snakke med en god ven. Vi bliver til bedre lyttere, hvis vi virkelig er til stede og ikke tænker på, hvem der skal ordne vasketøjet i morgen. Eller på Tante Olgas fødselsdag i næste måned. Du har fanget den! Godt, så går vi videre ;)

Madlavning. Det var det, jeg ville sige. Jeg elsker det. Jeg elsker at tage de gode råvarer ud af køkkenet. Tage dem i hånden, mærke dem og dufte til dem. Begynde at skære dem ud. Forberedelserne er vigtige. Løg, hvidløg, peberfrugter. Hvad der nu skal i gryderetten for jeg har en svaghed for gryderetter. Jeg har en svaghed for alkymien i at blande ting, så de får helt den rigtige smag i perfekt forening. Det er en slags trylleri. At finde den dér guddommelige balance, som kildrer smagsløgene og som dufter skønt i hele køkkenet. Og til mine norske læsere, skal jeg nok lige tilføje at der er forskel på at dufte og lugte på dansk! Når noget dufter, så dufter det godt. En god parfume. En blomst. Mad. Når noget lugter derimod, så er det mindre godt. Gylle lugter. Det dufter ikke!

Når jeg går i køkkenet, så sker der noget. Så kommer jeg ned på jorden og helt ind i det, jeg nu skal foretage mig. Og jeg kan godt lide at give mine selvkomponerede retter navne. Jeg opfinder mit eget menukort og lader ordene beskrive noget magisk, eksotisk, poetisk. Det er en leg! Og jeg glemmer tid og sted, mens løgene syder i olivenolien og vandet til pastaen koger. Eller noget helt andet. Smage. Bedømme. Nu er den dér!

Og så kommer næste øvelse. Spisning. Nyde måltidet og give sig tid. Lige det kunne jeg godt blive lidt bedre til, specielt i øjeblikket, hvor jeg let kommer til at fryse, når jeg har spist mit måltid og tænker på tæppe og varm te. Lige på det tidspunkt glider mine tanker væk fra nuet og sender mig på langfart, sydpå, oliventræer, varme, vidunderlig vin og resterne af solnedgang i horisonten. En dagdrøm, som giver varme og velvære på en kold vinteraften!

Behøver jeg at tilføje, at jeg elsker mad? ;)

Billedet er lånt på djfgeo.dk

15 kommentarer:

  1. Godmorgen Kære Lene :-)
    Mad uhmm..Elsker også gode mad oplevelser at lave den er nok gået lidt af fløjten, stod faktisk i lære som kok en gang i en fjern fortid.

    Tilstedeværelsen her og nu hvor er det skønt når vi kan det. Når man føler et flow uden fortyrrende tanker om fortid og fremtid.
    Sådan en dag vil jeg have i dag, bare bære og nyde hvad der måtte komme.
    Fantastisk og magisk dag til dig :-)
    Knus
    ps. jeg er heller ikke bygget til denne hårde hånd af kulde der holder fast i vort kære Land ;-)

    SvarSlet
  2. Lige præcist, Lene. Hvor er det dog vigtigt at være i nuet - og hvor har jeg indimellem svært ved det. Men jeg øver mig... Jeg er der ikke endnu, rejsen er endnu lang - men jeg ved, at det er et sted, jeg gerne vil besøge. Landet Nu, hvor fremtiden ikke kan tænkes; den kommer bare, pludselig er den der. Hvor alt opleves præcist når det sker. Uden bagtanke, uden fortanke. Jeg vil dog også gerne besøge det land, hvor fremtiden rent faktisk KAN tænkes, men hvor den kun tænkes sjældent, momentarisk og når det føles godt eller nødvendigt. Landet hvor fremtiden ikke stjæler nutidens plads.

    Behøver jeg tilføje, at jeg elskede dit indlæg? ;) Det smagte virkelig godt.

    SvarSlet
  3. Endnu et dejligt indlæg - og beskrivelse af din passion - det at kunne hengive sig, blive et med det man er optaget af og så få et fantastisk måltid som blot skal nydes - forsæt du blot dagen Lene med masser af livsnydelse :-)

    SvarSlet
  4. Jeg må innrømme at jeg er best på å spise:O) Her i huset er det gubben som kokkelerer, og du kan tro jeg lever enkelt nå når jeg er alene på hytta:O)
    Duft er jo hos oss også et "penere" ord enn lukt, men de går nok over i hverandre i betydningen, og i enkelte dialekter brukes vel nesten ikke ordet duft:)
    Ha en flott dag!.. nok en solskinnsdag her, så legemet skal luftes på tur idag igjen:) Klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Jeg har fortsatt litt igjen å lære på å leve i nuet, jeg har lett for å 'henge meg opp i' både fortid og fremtid - men jeg ser helt klart fordelen med å klare å legge det tilside :-)

    Jeg er også veldig glad i å lage mat, og elsker å eksperimentere med forskjellige sammensetninger og varianter :-D Takk for dagens språkleksjon ;-)

    Ha det godt, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  6. Mums ville gerne spise middag hos dig :-)
    Og det er koldt ! Det gør ondt i huden at cykle !

    SvarSlet
  7. jo men, det er så træls at det tager kun nogle minutter å spise det man måske har brugt timer på å lave :))) jeg er også til gryderett.. det skal være smag.. små og store, sødt og surt, vi elsker krydder her i huset.. og nåde den som har slurvet :)) det beste er toppingen.. Læsø salt ;)) vi har ikke brugt andet salt i 10 år !

    i dag blir det kun bruchetta.. med italiensk pølse :)

    god aften til dig :)

    SvarSlet
  8. God mad er god ballast for sjælen :-)

    SvarSlet
  9. JEg blir alltid imponert over mannensker som liker og lage mat....vel, jeg har blitt bedre med årene men....liker vel at det skal gå kjapt ja:))
    Skritt-telleren ha jeg kjøpt her:
    http://butikk.greteroede.no/1038944.o2 Men du får sikkert kjøpt det på sportsbutikker i DK. Det er iallefall motiverende til å røre seg. Det anbefales å ha minst 10 tusen skritt pr dag.
    Løp og kjøp:))
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  10. Det er nemlig så dejligt, når vi formår at være i nuet. Madlavning er også for mig en måde at glemme alt omkring mig.
    Ha' en dejlig aften, Lene, varme klem!

    SvarSlet
  11. Godt du også er glad for at løbe Lene, så du kan få omsat kalorierne, dejligt at læse at du elsker noget som mange betegner som en gang trivielt arbejde, det må vel være muligt at smage på herlighederne en dag, jeg er nemlig også til gryderetter.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet
  12. Så fint innlegg du har skrevet om matlaging. Jeg kunne nesten kjenne duftene mens jeg leste :)
    Hos oss lager jeg hverdagsmaten, og mannen min lager mat i helgene. Jeg synes det er artig å lage mat når jeg kan prøve noe nytt og eksperimentere litt, men det er ikke alltid så lett, for vi har ganske så kresne unger...

    Gryteretter er godt, det liker jeg også :)

    Ha det godt.
    Klem :)

    SvarSlet
  13. Det er så inspirerende å lese det du skriver...hadde det ikke vært for at jeg er mett og god nå, så kunne jeg tatt en "svingom" på kjøkkenet og lagd noe godt etter å ha lest dette innlegget :)
    Jeg ser for meg at du går rundt på kjøkkenet og koser deg og at du virkelig bruker tid på mattilberedingen.

    Håper maten ble god!
    Klem

    SvarSlet
  14. Godt å høre om andre som også liker mat. Fantastisk å lese :))Jo eg liker å lage middager men svikter når det gjelder dessert og alt som har med deig å gjøre.
    Er så heldig å vere gift med ein baker og konditor.
    Vil verkeleg anbefale resturangen NOMA i København. Kåra til verdens beste!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.