lørdag den 26. februar 2011

Lykken er lysegrøn


Sådan kan det gå. Man kan finde en bid af lykken på en helt almindelig indkøbstur i Netto. Hvem skulle tro det?

Jeg drog afsted for at købe ind til weekenden og eftersom jeg var i det nødt-til-at-være-fornuftig hjørne, drejede jeg ind på parkeringspladsen hos Netto og fiskede en indkøbsvogn fra rækken. Jeg var helt klar til at fokusere på de dagligvarer, jeg havde brug for og som skal udgøre en del af de måltider, vi skal spise her i weekenden. Resten har jeg i køleskab og fryser. Der skulle bare suppleres!

Krydderurter i lysegrønne zinkskjulere! Pludselig stod de dér bare. Der var også andre farver, men de lysegrønne talte til mig. De talte meget højt. Og deres stemmer var fløjsbløde og gjorde mig blød i knæene forelsket og varm om hjertet. Jeg fandt en bid af lykken på en fredag i februar. I Netto!

Nu står krydderurte makkerparret i min vindueskarm i køkkenet og sender friske forårsvibrationer ud i rummet. De dufter og de ser godt ud. Timian og lavendel. Timian er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg kan bruge til, men lavendel måtte jeg lige slå op i "Den Store Bog om Urter". Lavendel. Det vel noget man bruger i sæbe? Parfume. Den slags. Men man kan sørme også lave lavendelscones, som skulle være overraskende lækre. Især om sommeren, står der godt nok, men det overser jeg og håber bare, at min lavendel nu vil blomstre, så jeg kan bage overraskende gode og velduftende scones. Jeg kan allerede smage dem og mærke smørret smelte.

7 kommentarer:

  1. Ja - du har ret - de ER dejlige , de gør også noget. Lavendel (blomster) er jo en af ingredienserne i Herbes de Provence...du kan bruge bladene også - klip lidt af og tilsæt i retter, hvor du ønsker dén smag.

    SvarSlet
  2. pøh.. i Netto går man ikke hjem med dårlig samvittighet :)) Netto og Fakta er mine favoritter.. jeg finner alltid noe som ikke står på min handleliste ;)

    lavendel kan du bruke i mat.. og cookies.. mmmmm... men ikke ha for meget i.. da blir det en bitter smag.. til lammekød er det vanvittig godt sammen med rosmarin og mynte.. jeg bruker helst blomsten men, man kan også bruke bladene..

    knus :)

    SvarSlet
  3. Dejlig lysegrøn lykke!
    Krydderurter og blomster kan i dén grad gøre mig lykkelig :-) Og tændte stearinlys...

    SvarSlet
  4. Skønne krukker - de er da ikke til at gå udenom! Den minder om forår og sol og varme :) Skønt - god træning i morgen. Knus Kenzo og Anette

    SvarSlet
  5. Smukt makker par du fandt der, kan godt forstå de skulle med hjem. :-)

    SvarSlet
  6. Ja slik kan det gå:))) Lavendel-duft skal virke beroligende iallefall....det rådes å legge blomster av lavendel i en tøypose under hodeputen, for god søvn:)
    Friske flotte krukker:) Vår i kjøkkenvinduet;)
    Ha en fin kveld Lene....klemmer:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.