onsdag den 2. februar 2011

Kyndelmisse


I dag er halvdelen af vinteren gået. Det er Kyndelmisse. En gammel dansk helligdag og en fordanskning af det latinske ord for lysmesse. I dag markeres vinterens vendepunkt og i den katolske kirke fejres dagen stadig med en stor lysmesse, hvor alle de lys, der skal bruges i det kommende år, skal velsignes. Så tænd en masse stearinlys i aften. Det har jeg tænkt mig! For jeg synes det skal fejres, at vi nu går mod forår.

Det er nu ikke fordi jeg vidste så meget om Kyndelmisse i forvejen. Jeg så ordet i kalenderen og slog det op. Hvad var det nu? Noget med en masse lys. Og nogle gamle traditioner og varsler. Der er flere af slagsne, men den sjoveste er nu denne, for vejret i dag skulle varsle om forårets kommen: Hvis det blæser så meget, at 18 kællinger ikke kan holde den 19. ved jorden, så vil foråret snart være på vej! Den har jeg tænkt lidt over. Nu er det altså ikke fordi det blæser særlig meget i dag, desværre fristes man til at sige, men ellers er det jo bare at stille op. Jeg er den ene kælling! Er der 18 andre gode kællinger derude, som er friske på at prøve? ;)

Skal man tro det varsel, så er foråret vist ikke lige om hjørnet. Men hvem tror på den slags? Jeg vil bare tænde en masse lys og glæde mig over, at vi er nået hertil. Nu føles vinteren ikke mere så lang. Det er lysere. Og jeg er betydeligt friskere end i går! Jeg har spist spanske appelsiner, som Eirin anbefalede. Jeg har passet på mig selv efter kærlig påmindelse fra Ravheksen og taget den langsomme vej for at nå hurtigere frem, som Mette så klogt nævnte. Tak for alle jeres søde kommentarer. Det hjælper!

Det og en masse lys! Glædelig aften og Kyndelmisse!

Den ene kælling ;)

Billedet er lånt på da.wikipedia.org/wiki, hvor jeg selvfølgelig også fandt ud af lidt mere om Kyndelmissen

10 kommentarer:

  1. Hey - jeg er med på kællingeholdet. :-) Og det blæste faktisk en del her til morgen. Det er så stilnet af i mellemtiden. Men måske i morgen? Nå men håber ellers at du bliver din forkølelse helt kvit. Er selv røget ind i en dårlig hals med lidt medfølgende snothas-noget. Men har været nødt til at tage på arbejde disse dage, og DET hjælper ikke på det. Skulle jeg hilse og sige.
    Håber ellers du trives. Har ikke været forbi den sidste uge. Alt har været på lavt blus.
    Knus og varme klem
    Katrine :-)

    SvarSlet
  2. Katrine, gode kælling, kan altid regne med dig! ;) Jeg har jo lært at tage den lidt med ro, tror jeg nok, og det må jeg bare gøre i disse dage. Er lige ved at lave en grydefuld mad fuld af vitaminer og så tager jeg den derfra!

    Nu er vi 3 kællinger, Kirsten (Nordboen) har også meldt sig! Det bliver sgu da meget sjovt! ;)

    Knus tilbage

    SvarSlet
  3. ..og nå er vi fire "kællinger"! Ååååh, jeg takker så inderlig for dine varmende og hjertegode kommentarer hos meg! Og jeg er så glad - at livet fortsatt er mitt, for det er jo ingen selvfølge. Livet skal nytes og nippes til...det vet jo vi "filosofer" alt om...Tusen takk for dine gode tanker - og jeg tror på tankens kraft - og det gode liv, vil jeg leve!! (jeg heter jo også Liv... selv om jeg bruker begge navnene) Jeg ønsker også deg riktig god bedring. Pass på deg selv, og plei deg med omhu - i kropp, sinn og sjel....
    Jeg leste et sted at denne Kyndelmessen sier noe om at hvis det er regnfullt i dag, så blir det en fin vår...og her har det vært tåkete og regnet i dag!! Så jaaa, snart er våren i anmarsj, med alle sine vakre begivenheter...
    Varme klemmer til deg

    SvarSlet
  4. Halvdelen av vinteren bare? oj.... jeg har vært på tur i +4 gra og jeg fikk gått over 5 tusen skritt...i vårvær:) Nydelig. Så i kveld er jeg over 9000 skritt!!
    Nyt kvelden....klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  5. Liv Hege, jeg er så glad for, at du også er med på "kællingeholdet" :)

    Og det er du vel også, kære Havfrue, røgfri og med skridttæller!? ;)

    SvarSlet
  6. Det burde feires ja!
    Jeg synes også at vineren ikke føles så tung nå...det er lysere og mildere - det gjør livet lettere :)

    God bedring!
    Klem

    SvarSlet
  7. Hej Megan,

    Jeg er ny her på din blog - men har læst dine indlæg de sidste par dage - og er allerede indfaget, godt underholdt og behaget af dine dejlige ord. Vi har tændt en masse lys her til aften. Læste nemlig også min mors blog i morges; og hun skrev også om lysfesten. Kan godt lide traditioner og ritualer, der markerer årets gang. Og låner gerne fra andre lande og religioner (og jeg er ikke engang religiøs!).

    Glæder mig til at følge med her på bloggen :-)

    Kh. Eva

    SvarSlet
  8. herlig, her tennes lys og ;)

    og dette var såvisst ny info for meg. ha en vakker natt og fin fin torsdag;)

    SvarSlet
  9. Jeg holder meget af kyndelmisse som vi fejre hvert år med lys og pandekager. Sjovt nok er mange af de gamle varsler indbyrdes modstridende, men jeg agerer også gerne forfløjen kælling for det gode formål.

    SvarSlet
  10. Den 2. februar regnes også for at være årets koldeste dag. Og det skal nok passe, for jeg husker mit livs fødselsdage som nogle meget kolde oplevelser - hvis man altså vovede sig ud. Men samtidig er det sådan en dejlig dag, for det er, som om vi har passeret et "skarpt" hjørne - nu er den værste vinter forbi... ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.