mandag den 14. februar 2011

Kunsten at lytte


Hvad skal jeg skrive om i dag? Et helt blankt skrivefelt. Det er sjældent, at jeg på forhånd ved, hvilke ord der kommer ud her om morgenen og hvad de skal beskrive. Jeg stoler bare på, at der er en lille historie gemt i mig. Nogle ord, som er passende for lige netop denne morgen. Jeg lader mine fingre danse over tastaturet og følger med, så godt jeg kan. Jeg stoler på processen. Jeg kan mærke, at noget vil komme og det gør dér altid. Når jeg lytter. Når jeg lader mine tanker hvile, tager en dyb indånding og bare skriver. Ord, som flyder.

Bogen, jeg læser i øjeblikket, og som jeg trængte til på netop dette stadie i min rejse hedder "End the Struggle & Dance with Life" og er skrevet af Susan Jeffers. Nogle af jer kender den måske allerede i forvejen? Jeg tror faktisk, at det var Stifinneren, som anbefalede den i forbindelse med en kommentar, han lagde til et af mine tidligere indlæg. Tusind tak for det! Det er blandt andet derfor, jeg bliver så glad for jeres kommentarer. De små gode ord, I lægger til mig. Jeg bliver inspireret! Noget I skriver, noget I nævner. De tanker, I får, når I læser mine ord, giver mig tanker, når jeg læser jeres. Og gode bøger bider jeg mærke i. Da Stifinneren havde nævnt bogen og skrevet et citat derfra, noterede jeg mig bogen. Og eftersom jeg er en hyppig gæst på amazon.co.uk, kom jeg til at bestille den. Den må jeg læse, tænkte jeg! Så lå den dér på hylden og ja, snart kom den dag, hvor ordene blinkede som neon til mig.  Jeg måtte bare tage bogen i mine hænder, sætte mig ned i sofaen med briller og te og læse. Det gav helt mening. Lige hvad jeg havde brug for lige nu!

Jeg får mange små guldkorn i bogen. Noget ved jeg allerede i forvejen. Det er sagt. Men Susan Jeffers siger det på en anden måde. Der er egentlig ingen hemmeligheder på livets vej. Det er ofte det helt enkle og åbenlyse, der viser sig at være svaret. Mens vi spekulerer i øst og i vest og leder med lys og lygte efter en sand åbenbaring, ligger de vise sten ofte for vores fødder og venter tålmodigt. Og en ting er helt sikkert. Vi har svaret i os selv. Men lytter vi til os selv? Lytter vi til stilheden, sidder vi stille længe til at høre den stemme, der bor i os og som repræsenterer den del af os, hvor troen, håbet og mulighederne bor? Dér, hvor vi, når vi virkelig lærer at tackle vores tanker, som ellers tumler og skriger og aldrig tier stille, finder roen i os selv og finder ud af, at vi faktisk kan danse med livet? Mange gør nok ikke. Jeg gør ikke! Eller rettere sagt, jeg har ikke gjort det før. Men nu skal det være anderledes! Susan Jeffers kommer med forskellige forslag til, hvordan vi kan lære at danse med livet. Og jeg mener lære! Det handler om gode rutiner. Det handler om gentagelser og om at tro.

Sandheden er, at jeg godt ved det! Min indre stemme får ørenlyd engang i mellem, men slet ikke nok. Jeg tror faktisk, at det er den stemme, der former ordene og får mine fingre til at danse, når jeg skriver. Det er den stemme, som øser af poesi og som fylder mig med små glædelige åbenbaringer og som jeg nogle gange formår at give udtryk for på skrift. Nu vil jeg være den stemme!

Jeg går i lære, mens lyset bryder frem på himlen. Stormen larmer som tankerne fra egoet, men inden i mig er en helt anden stemme parat til at blive hørt, hvis jeg kan lære at lytte. Og det vil jeg lære! For jeg forstår nu, at det er lige netop dér jeg finder meningen med mit liv og derfra hvor jeg kan tage de første dansetrin mod det, jeg er skabt til at gøre. Lyder det vildt og stort og nærmest uopnåeligt? Jamen, det er det faktisk ikke! Det er faktisk helt enkelt. Man skal bare lytte! Jeg vil slutte med et par ord fra SJ, som hun selv så engang hun skulle gå tur i en skov. Det har nok ikke været hvilken som helst skov, for jeg ser mest forbud og strenge reglementer, når jeg skal gå tur i skoven. Her må ikke være løse hunde! Og den slags. Men ...

When you come upon a magic place, listen ...

Jeg ønsker dig en dejlig mandag. Prøv at lytte! Vi har jo fået to ører og kun en mund ;)

12 kommentarer:

  1. Dejlige ord og meget spændende at læse om bogen, du er optaget af lige nu, Lene! Jeg er selv ved at læse 'Jordens søjler' af Ken Follett, og den er farlig, fordi den stjæler min nattesøvn :-) Jeg elsker at blive inspireret af, hvad I andre læser.
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  2. Å være en god lytter er en god egenskap!! En viktig egenskap også!!
    Stiv kuling som uler her også....Major ville ikke ha en lang tur....
    Nyt dagen Lene,klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Lyder som en dejlig bog du har gang i Lene - bare titlen siger hvis alt - den har jeg noteret mig - ha en dejlig mandag:-)

    SvarSlet
  4. Å lytte er utrolig viktig, hvordan skal du ellers utvikle deg selv? Men jeg liker å lytte til stillheten innimellom, for den er ikke så stille som man tror:O)
    Nyt dagen videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Tovepia, at kunne lytte til stilheden er en gave! :)

    SvarSlet
  6. Lyder som en spændende bog. Bog-inspiration fra andre er skønt! God mandag - der er et spørgsmål til dig i mit indlæg her http://www.kenja.dk/wordpress/?p=13100 - måske vil du svare på det? Knus

    SvarSlet
  7. Ja, og to HÆNDER, der kan skrive det, vi andre gerne lytter til! Hvor smukt er det lige *SS*
    Tak fordi du er her ;o)

    SvarSlet
  8. Selvudvikling handler ikke kun om at læse og forstå, men også om at praktisere Lene.
    Susan er en vis kvinde med mange dejlige guldkorn, kan godt forstå at du er begejstret for hende.
    I kærlige tanker, god aften.

    SvarSlet
  9. stillhet er en sjelden ting i dag.. og nei, vi er bestemt ikke flinke (dygtige) til å lytte hverken til våre medmennesker eller vår indre stemme.. vi har for travelt..

    jeg er begynt å ta meg tid.. tid til å lytte til meg selv.. min kropp.. min indre stemme.. en prosess jeg føler krever en god porsjon egoisme og dertil hørende dårlig samvittighet :))

    håper din dag har vært hyggelig :) knus

    SvarSlet
  10. Vi har nemlig svarene på alle spørgsmål i os selv.
    Og mange gange kan vi ikke se skoven for bare træer.
    Og som du kan skrive. Jeg elsker at lytte til dig.
    Knus

    SvarSlet
  11. Takk for sist, Lene :-) Som du så, så kosa jeg meg skikkelig i byen din :-D Fine ord du hadde skrevet om treffet vårt - vi sees nok igjen :-))

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  12. Et fantastisk innlegg, Lene.

    Klem!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.