fredag den 25. februar 2011

Kaffe, kage og sofapuder


Jeg sidder med kaffekoppen og smiler i sjælen. Denne morgen er anderledes. Selvom jeg er træt og det er stadig er halvmørkt og koldt udenfor, føler jeg mig varm indeni. Det er sådan en velvære, der er svær at beskrive. Det er noget med græsk honning med timian. Små tærter med gedeost, soltørrede tomater og smeltet ost på toppen. En salat lavet med kærlighed og gulerødder. Og en kvinde, som jeg har lært at kende i Landsbyen. Helt tilfældigt. Hende besøgte jeg i går.

Hun må have puttet noget i den gode mad. Jeg tror hun har bagt glæde ind i de små tærter og puttet smil i salaten, for jeg kan smage det endnu. Mærke det. Jeg sidder og smiler, drikker kaffe med mælk og tænker tilbage på dagen i går, hvor jeg kørte nordpå. James, min gode gamle bil, sejlede mig afsted på motorvejen og klarede flot de værste vindstød. Udenfor susede et frossent vinterlandskab forbi og som jeg nærmede mig Storkøbenhavn, blev landskabet hvidere. Der var faldet sne. Åh nej, tænkte jeg, selvom jeg jo egentlig godt vidste det. På et tidspunkt bliver sneen for hvid. For kold. For malplaceret. Nærmest hånende. Sådan er det nu. Men James og jeg holdt os varme, mens vi nærmede os det hus, hvor Miri bor. Og så var det slut med kulde. Vi trådte ind i et univers med stor hjertevarme og isen smeltede uden tøven.

Hvilken eftermiddag. Det var som om vi blev opslugt af et rum af god snak, glæde og vision. Samtalen kom vidt omkring og blev på et tidspunkt glødende, storslået, fantastisk. Miri for pokker, vi fik godt nok vendt nogle ting, som har givet mig blod på tanden. Er du klar over, hvor kloge vi er? ;) Det føltes som om vi fik styr på hele verdenssituationen og greb fat i nerven på det essentielle i tilværelsen. Jeg blev høj og varm af solen, som kastede sin februarstråler og håb gennem vinduet og ramte os med fornyet kraft. Kaffe, kage og sofapuder. Tiden hyggede sig også og valgte at bruge 5 timers i vores selskab, mens den lyttede til snakken og nikkede indforstået. Godt så. Det gjorde godt så. Så godt!

Nu sidder jeg bare her og smiler. Føler mig heldig. Havde det ikke været for Landsbyen, så var jeg sandsynligvis aldrig stødt på Miri. Og det havde været synd. Men jeg tror det er meningen, for livet vil os det godt og at kende en kvinde så livsbekræftende klog er bestemt en gave. Jeg siger tak. Tak for god snak og for et venskab, der er kommet for at blive. Den slags skal man fejre. Det er noget af det allerbedste, livet kan byde på. Det er jeg ikke sekund i tvivl om. Det er den slags drømme er skabt af. Når der bliver sat ord på tanker, som pludselig kan flyve let og ubesværet i et rum af fællesskab. Når man forstår at noget kan bære.

Der må have været noget i de tærter. Eller i de hjemmebagte chokolade cookies. Jeg er glad i dag. Og nu ser jeg pludselig, at morgenen er smuk og himlen er tyggegummilyserød. Nu forstår jeg at jeg har ret. Livet er magisk! :)

14 kommentarer:

  1. Ja, det er en fantastisk landsby, den...og Miri er sød, du har helt ret....tak for alle dine fine ord!

    SvarSlet
  2. Det er vel nok dejligt at læse - ja, vi er heldige at finde venner her i landsbyen. Jeg var sammen med både Lavendel og Miri forleden dag og kan sige det samme som dig :-)
    Ha' en skøn dag, Lene, Klem!

    SvarSlet
  3. Åh, som det lyder dejligt! Den slags samtaler og venskaber gi'r varme til mange dage. Det er, så man kan mærke strålevarmen igennem skærmen. Kan godt lide tanken om en blogland som en landsby. Det giver god mening! Rigtig god fredag til dig og Megan :-)

    SvarSlet
  4. Snøft. Jeg bliver så rørt af dine ord. Jeg sad tilbage, da du og James kørte sydpå, med en dyb taknemmelighed over du var/er kommet ind i mit liv. Og jeg håber du bliver der.
    Knus :-)

    SvarSlet
  5. Dejlig læsning som bringer smilet og varmen frem - det kan hvis kun blive en god dag der skal nydes - ja Livet er magisk :-) Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  6. Tak for din kommentar. Jeg håber vi snart om benzinprisernes himmelflugt kan sige: Høj at flyve, dybt at falde.
    Alt tyder vist på, at du får en god dag.

    SvarSlet
  7. jovisst er det magisk .. og spesielt når man møter mennesker man kan "flyve" sammen med.. det gjør godt langt inne i sjelen :))

    SvarSlet
  8. Lene, for dælen.
    Har kuldegysninger over hele kroppen og næsten tårer i øjnene. Fantastiske er dine ord, jeg lapper dem i mig, smager på dem, elsker gedeost og honning og cookies, så også tak til Miri!
    Sender dig kærlige tanker fra en by langt, langt borte, hvor støvregnen drysser og tågen er tæt. Men jeg er varm i kroppen og i hjertet.
    Sikke ord om kærlighed. Fantastisk...

    SvarSlet
  9. Så koselig det hørtes ut, dere løste tydeligvis alle verdensproblemer samtidig som praten gikk:O)
    Her har vi 6 varmegrader og sol, bedre kan det ikke bli.
    Ha en fin fredag videre, klem fra meg;()

    SvarSlet
  10. Godt med venner man kan løse verdensproblemer med...og i tillegg få påfyll av energi og smil, ikke minst smil:))

    Jeg er sikker på at Aimee KAN lage mat:))
    Nå skal vi ut på tur i vårlig temperatur...ah, det skal bli nydelig:)
    Nyt kvelden Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  11. Det er rigtigt dejligt med den skønne omgangskreds her i Landsbyen Lene, når muligheden så er der for at mødes sådan fysisk face to face, er det bare om at benytte muligheden.
    Dejlig læsning, at i hyggede jer sådan.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  12. Lyder som en rigtigt dejlig dag, og hvor er blog landsbyen et fantastisk sted at bo :-)
    God weekend
    Knus

    SvarSlet
  13. Det er så fantastisk med dette mediumet som internett, hvor man kan møte fremtidige venner for livet. Slik har jeg også opplevet, og det beriker ens liv.
    Med ønsker om en deilig weekend!

    SvarSlet
  14. Takk for at du deler med oss, Lene!

    Ha en flott fredagskveld videre.
    Klem fra meg til deg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.