fredag den 18. februar 2011

Et smil


Jeg har et hus med flere værelser, men i dag har jeg udelukkende boet i tomrummet.

I dag har jeg gjort lidt rent. Været på besøg i Blogland.  Og så har Aimee og jeg været en tur i dyrehandlen. Tænk sig, at en tur med hunden hos dyrehandlen kan være så befriende og gøre så godt. Vi har kigget på hundelegetøj. Vi har købt to bolde og en flaske lakseolie, så Aimees falmede vinterpels igen kan blive skinnende og blank. Smuk er hun jo, den gode Aimee, men også hun kan blive lidt forblæst og slidt af for meget vinter. Kender det kun altfor godt! ;)

Forfatteren i mig holder dog ikke fri. Det har jeg da erfaret. Jeg går ud i livet og så ser jeg. Betragter. Og eftersom jeg har besluttet mig for at være et positivt menneske, som forsøger at møde andre med et smil, så undres jeg til stadighed over den surhed, man bliver mødt med på sin vej. Men det skal ikke få mig til at holde op med at smile. Jeg øver mig! Måske kan jeg endda omvende nogen? Hvem var dog den smilende dame med kasket, vinterhud og en brun labrador, der dansede i sin snor? Det var såmænd bare mig. Men hvem var han så, den store mand, som kastede et vredt blik på mig gennem et par for længst døde øjne? Og som utålmodigt rev i ekspedienten, inden hun var helt færdig med at ekspedere mig?

Hvorfor så sur, kære mand. Er det min hund, du ikke bryder dig om? Er hun for glad og nysgerrig efter din smag? Eller er det mig med min kasket og store halstørklæde og en glad hund i snor, som får mig til at smile og kigge på legetøj med samme begejstring som min toårige labrador? Næh vel? Det handler slet ikke om mig eller min dejlige hundepige. Det handler om dig selv! Jeg håber du bliver glad igen. For din egen skyld. Jeg mener, nu er det jo weekend!

Men kassedamen i Føtex var et hit. Hun smilede og sagde hej. Det gør hun altid. Jeg elsker at komme ved hendes kasse. Man kan se, at hun kan lide sit arbejde. Hun holder af mennesker og sætter en ære i at yde en god service. Jeg smiler og nyder hvert sekund. Ja, jeg nyder pludselig at se mine varer køre ned af båndet, jeg nyder endda at se priserne blive slået ind på kasseapperatet og jeg rynker ikke på næsen, når hun siger prisen. Jeg siger bare "på beløbet" og betaler. Smiler. Er glad. Og går ud af Føtex og har fået en god oplevelse. Tak søde dame. Sikke en forskel det gør. Et smil.

Nu drikker jeg kaffe og inden længe går jeg ud i vinterkulden med hundene. Blæst og en smule snedrys. Jeg plukker en sommerblomst og bærer den med mig i hjertet. Venter. Tålmodigt. Måske. Længes lidt. Ja. Men noget skete i dag. Noget, som gav mig håbet tilbage. En kassedame. Et smil.

:)

6 kommentarer:

  1. det skal så lite til for å gjøre en forskjell.. et lite smil som gjengjeldes kan redde dagen :))

    stort knus til deg i tomrummet :))

    SvarSlet
  2. Nemlig Berit. Og hvis vi alle husker det. Hvis vi nu smiler. Hvor mange menneskers dag kan vi så ikke redde? :)

    Stort knus tilbage til dig ... og et smil!

    SvarSlet
  3. Sender dig et stort smil, for hvor har du ret. Så lidt skal der til. Et smil. Men for nogen kræver det stor øvelse og kamp at finde det frem. Så er det godt vi er nogen der vil dele ud af disse Smil:-)
    God weekend
    Knus

    SvarSlet
  4. Ja smil og vær glad!! Det hjelper på..for du blir hva du tenker...dette gjelder ved å slutte å røyke også...mener du det er veldig vanskelig og forbereder deg på tunge dager uten røyk, da får du det. Jeg har valgt å være happy, endelig fri....og jeg er det!!!
    Han sure mannen da...han hadde sikkert fælt:)) Jeg kan ikke ta med Major inn på dyrebutikk...han er alt for vill....Du kan få låne ham og prøve, hehe:)
    Nyt kvelden, klemmer:)
    ps. innlegget under var bra!!!!

    SvarSlet
  5. Ikke bare Aimee som får falmende vinterpels av vinteren.... Me to ;( HUd og hår, æsj men javisst virker det med trivelige, positive mennesker !!!

    Takk takk for nok et flott innlegg fra deg , du er så herlig!

    Når kommer den boka di...?

    God helg!

    SvarSlet
  6. Et smil er den korteste afstand mellem to mennesker.
    Tak for dit indlæg. Jeg ville godt ha mødt dig:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.