søndag den 27. februar 2011

Entusiasme


En grå og meget blæsende morgen mødte mig, da jeg kom ned af trappen. Det har stormet og rusket i træer og hus hele natten, men jeg har sovet med ørepropper. Og jeg har sovet godt! Dejligt at være veludhvilet og ankomme til søndag, kaffe og svensk brød med ost. Sidde og lade natten forsvinde ud af kroppen, resterne af drømme og søvn fordampe, forsigtigt, ingen hastværk. Sådan skal søndag være. Tid til at bare sidde. Nyde. Og kaffen smager ekstra godt om søndagen. Har du også lagt mærke til det?

Er du et menneske, som har let til begejstring? Det er jeg! Hvis noget føles godt, så har jeg svært ved at stå stille. Svært ved ikke at sige noget. Sige det højt. Det er som om hele min krop gerne vil fejre, når noget ligger godt i maven. Begejstring! Når jeg smager på noget mad, som kildrer min smagsløg. Ser en tunika, som er helt speciel og som jeg bare må eje. Jeg har noget med tunikaer. Eller noget andet, som bare føles godt og rigtigt. Noget som er smukt. Min kæreste siger at det er fordi jeg er københavner. Jeg gør flittigt brug af ordet fantastisk. Jeg har måske en tendens til overdrivelse, men det sætter ligesom tingene i perspektiv. Det her er sgu for godt til at være sandt. Er det ikke bare genialt? Smager det ikke bare himmelsk? Og han nikker og udtaler måske et forkølet "det smager da meget godt". Eller hvad med jyderne som bevidst underdriver alting? Ikke så ringe endda. Ikke så dårligt. Jeg har det ikke dårligt i dag. Nej venner, jeg har det godt i dag! Kan du høre og mærke forskellen?

Jeg tror ikke det er fordi jeg er født og opvokset i København. Det er simpelthen bare sådan jeg er. Som barn var det på samme måde. Jeg lod mig begejstre og rive med. Når noget føltes godt, så viftede jeg ivrigt med armene og munden løb over med glædestrålende gloser og superlativer. Jeg var en sodavand med brus. Masser af brus. Og det er jeg på en måde stadig. Selvom det kan være svært at bevare gejsten og gnisten, når man deler sin glæde og gode mavefornemmelse og så bliver mødt med noget, jeg er tæt på at kalde for flad ligegyldighed. Hvad så? Går gassen så af ballonen og brusen af hindbærdrikken?

Da jeg læste den gode Susan Jeffers bog om at danse med livet, blev jeg glad over et helt specielt afsnit om, at vi skal blive bedre til at fejre vores små sejre. Vi skal blive bedre til  at danse og juble, når noget føles godt i maven. Når vi har taget det første skridt mod det, vi drømmer om. Selvom der er lang vej endnu og der står mægtige bjerge og ufremkommelige klippespring foran os, selvom vi ikke kan se den snoede vej og ikke ved, hvad der præsenterer sig for os i morgen, så skal vi fejre i dag. Lige nu og her. Danse, når noget gør godt. Det er som et lokomotiv. Pludselig kommer der flere vogne på. Vogne fyldt med håb og glæde, fordi de tiltrækkes af det lokomotiv, som bruser fremad på brændstof af entusiasme. Det smitter gør det. Den dér glæde og lyst - den motiverer. Så gør det. Råb "ja", når du har vundet en lille sejr. Det er de små skridt, der tæller! Det i de små øjeblikke at det store opstår. Der er faktisk nok at juble lidt over! Og det er i det glædesmoment at de store visioner opstår. Drømmen om det, der før synes umuligt. Troen på, at man kan. At det kan lykkes.

Lad være at lade dig kue af de voksne, som med glædesløse stemmer siger, at det kan ikke lade sig gøre. Eller som bare ikke deler din begejstring og vender hovederne den anden vej. Der er kun én ting, der gælder og det din gode mavefornemmelse. Og den vokser sig større og stærkere, når du synger og danser den. Bruger lidt større ord end jyderne har det for vane. Eller bonden midt på Sjælland. Og det var kærligt ment, for de er jo vokset med den måde at tale om tingene på. Men jeg ved én ting Det gælder om at tillade sig selv at være glad! Også selvom det er en stille glæde, der bare risler som en lille kælen kilde. Der er mange måder at danse på ...

Vidste du i øvrigt at entusiasme kommer fra græsk og betyder inspireret af Gud?

Ha' en glad søndag!

15 kommentarer:

  1. Godmorgen kære Lene :-) Jeg har også let til begejstring. Og i gode tider holder den, selvom andre smiler sødt og siger, at det er da også super og vender sig. For i gode tider er jeg hårdhudet og stoler på min mavefornemmelse, og så bevares min begejstring, og den bærer frugt og bliver udmøntet. Men i sløjere tider har den brug for lidt krykke-værk. Og så er det om at finde nogen, som er med.
    Og nu vil jeg finde bilen, køre lidt nordpå og løbe en tur med min løbemakker. Hun kan nemlig altid få bruset og boblerne frem i mig.
    Knus og god søndag
    Katrine

    SvarSlet
  2. god morgen der nede i vinden og blesten ;)

    sitter med kaffekoppern og koser meg over det herlige innlegget ditt, og ja jeg lar meg lett begeistre og det blir enklere med alderen tror jeg eller...

    jeg lar meg jo tilogmed begeistre over å finne deilig mose midt i vakre København, hihi

    ha en vakker dag og takk for enda et flott innlegg fra deg- her skinner solen på pc skjermen og jeg skal straks til med noe maling der ute i entrèen...

    klem

    SvarSlet
  3. Enig enig, lad ikke de voksne hive dig ned på jorden igen - men bliv deroppe og nyd det!

    SvarSlet
  4. Også mig !!
    Jeg bliver så nemt begejstret og har ofte fået at vide jeg er barnlig.
    Men jeg er stolt af min evne til at glædes :-)
    Jeg får f.eks helt kriller i maven over dit billede af den flyvene hval :-)

    SvarSlet
  5. Begejstring ja tak. Kan osse glædes over ganske små ting som andre end ikke bemærker.
    Mine børn synes indimellem jeg er lidt barnlig. Men det iorden vil gerne have en barnlig sjæl. :-)
    Fantastisk dejlig søndag til dig..
    Knus

    SvarSlet
  6. Godmorgen Lene :)
    Dejligt med din begejstring og beskrivelsen af den - du kan kun smitte dine omgivelser på en dejlig positiv og livgivende måde - fortsæt for pokker med det - vi kan kun ha for lidt hindbærbrus i vore tilværelse - aldrig for meget !
    Faldt faktisk for nylig over at entusiasme betyder inspireret af Gud.

    SvarSlet
  7. nei, det visste jeg ikke :))

    man skal la seg begeistre.. og det gjør da ingenting om man overdriver :)) det smitter og plutselig er alle glade :))

    jydene ?? tja.. fulle av et kronglete språk.. bruker 20 ord der jeg ville brukt 5 :)) jeg hadde store problemer med å forstå humoren.. drev de grin med meg eller ?

    sodavand :)) med brus :))) hos oss heter det bare brus og kullsyre :)) sprudlevann er champagne :))

    ha en fortsatt dejlig søndag :))

    SvarSlet
  8. Heia kjære Lene, og takk for sist:)
    For en nytelse det var å titte inn til deg og lese det koselige søndagsmorgen-innlegget ditt. Vet du, jeg kjenner meg sånn igjen i det du beskriver om deg selv. Jeg har alltid vært veldig levende, veldig sprudlende, veldig følelsemenneske, og det har vært både på godt og vondt. Men jeg ville aldri ha vært annerledes, for det gir meg så mange nyanser på livsveien, så mange farger, så mange fine opplevelser:)

    Og ja, man skal la seg begeistre og man skal klappe seg selv på skulderen ved hver lille målstrek, for det gir inspirasjon og mot til å fortsette mot hovedmålet:)
    Ha en flott søndag,
    klem fra Kate:)

    SvarSlet
  9. Tusen takk for en flott komentar!

    Ha en fin dag så ses vi snart!! ;D

    SvarSlet
  10. Monotoni og kjedsomhet er hverdagsgledens største fiender. Det å evne å la seg begeistre over både stort og smått krydrer tilværelsen, og tilfører livet spontanitet og glede. Leve entusiamen!

    Ha en fin søndag videre, Lene, og takk for at DU deler din entusiastiske og livsbejaende glede med oss - det smitter, vet du!

    Klem

    SvarSlet
  11. Da må jeg være en Københavner...som lett lar meg bli begeistret..som lett blir glad og jeg ELSKER tunika...har masse i skapet men guh så mange fine jeg ser, hehe:)) Helt sant:)
    Ha en fin kveld, klem fra meg:)

    SvarSlet
  12. Jeg bliver også nemt begejstret - det er sjovt med denne forskel på folk, som er så tydelig. Husbond bruger fx sjældent glædestrålende gloser :O)
    Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlet
  13. Det drejer sig om taknemmelighed, vi tager så mange ting for givet i dag, at mange af de ting vores forfædre kæmpede for af goder bare tages for givet, da vi er vokset op med dem, hvis vi hver dag på et eller andet tidspunkt lod os begejstre over hvad der er hændt os i det forgangne døgn, simpelthen udviste taknemmelighed for mange ting som andre mennesker må kæmpe hårdt for i disse dage, ville vi få en meget bedre dagligdag Lene.
    I kærlige tanker, god dag.

    SvarSlet
  14. Jeg tror heller ikke, det handler særligt meget om, hvor man kommer fra. Jeg er i hvert fald fra Jylland (godt nok meget tæt på Århus, som jo lugter lidt af storby, men alligevel). Jeg er totalt let at begejstre - selvom det bliver lidt mindre med alderen. Vil dog gerne holde fast i det, alt hvad jeg overhovedet kan - og det er bloggen faktisk med til at gøre. Man bliver meget bevist, når man blogger synes jeg - og jeg lader mig ofte begejstre af smukke ord og smukke billeder her i Landsbyen. Og god mad, god kaffe, flotte farver, mine katte, spændende bygninger, duftende krydderier i bazaren, fuglene på taget, min elskede kæreste, gode film, musik og meget meget mere.
    Er glasset halvtomt, eller halvfyldt?
    Hos mig er det altid halvfyldt ;-)

    SvarSlet
  15. Jeg er mer av den typen som lar gledene sildre gjennom meg, litt stille, enn å rope den ut. Har nok vokst opp med at man ikke skal vise så mange følelser. Det er en lærdom det er vanskelig å vokse av seg!

    Men vi er alle forskjellige. Og det viktigste er at vi - hver og en av oss - blir kjent med vårt indre landskap. Vi skal jo leve med det resten av livet, ikke sant?

    Ha en herlig dag! PS: Jeg lar meg begeistre av deg. Du har alltid leseverdige innlegg! Klem fra det kalde Nord-Norge.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.