tirsdag den 1. februar 2011

En duft af ...


Mørket sover endnu med sin tunge dyne. I løbet af kort tid står lyset op. Dagen er tiltaget med over en time og lyset er anderledes. Der er en friskhed over det, det er mere klart og gennemtrængende. Når solen er fremme, kan man mærke, at den har magt. Som da jeg skulle afsted til København i torsdags og stod på perronen og ventede på toget. Solen skinnede over stationen og nikkede venligt til mig. 'Jeg tager med dig til byen', sagde den og gav mig en kærlig omfavnelse. Sådan føltes det, da jeg stod dér lige midt i en solstråle og fik varmen i ansigtet. Åh fryd at mærke varmen fra solen igen! Forår, jeg tager dig i mine arme, når du dukker op. Løber dig i møde og kaster mig i favnen på dig, kysser dig på panden med musik til. Du skal være så velkommen. Jeg savner dig af hele mit vinterhjerte!

Den 1. februar og lyset er anderledes. Men der er også noget andet, som er anderledes. Duften. Der lugter af noget, der godt kunne minde om meget tidligt forår. En spæd og forsigtig snert af vinde fra varmere himmelstrøg. Det kilder i næseborene og det er ikke på grund af frosten. Der er noget andet, noget der er svært at definere og sætte ord på. Er det jorden, som er ved at vågne? Duften af våd jord og vintermuld, der pludselig bliver vakt til live af solens første stråler. Våde og halvrådne blade, der har ligget siden efterårets vinde rev dem af træerne og ubarmhjertigt kastede rundt med dem. Måske er det noget jeg bilder mig ind, fordi jeg længes efter foråret. Men jeg kan huske duften af forår. Jeg husker nemlig i dufte!

Jeg har altid lugtet til ting. Min mor lagde mærke til det, fordi jeg som barn instinktivt tog alting op til næsen og snusede. 'Hvorfor gør du det' spurgte hun, åbenlyst forundret og kunne slet ikke genkende min glæde ved dufte. Ikke på den måde. Men alting har sin egen duft. Duft af bøger! Det er den herligste duft af sødt papir, tryksværte og endda læder, hvis det er en gammel indbunden bog. Støv, hvis den har stået for længe ulæst på en reol. Aftryk af den, der har læst i bogen. Bladret i den. Duft af viskelæder. Kan du huske de farvestrålende viskelæder fra skolen, som duftede (og smagte) af tyggegummi? Ja, nogle elever spiste dem sågar. Det gjorde jeg altså ikke! Jeg lugtede bare til dem. Og til skolebøgerne, blyanterne og læreren, som ikke brugte deodorant. Han duftede af mand. Til tider lidt for meget! Duften af regn og vådt hår, asfalt som emmer af fugt, når solen bryder frem bag skyerne efter et regnskyl. Dufte alle vegne! Og der hænger oplevelser på duftene. Små fragmenter som pirrer hukommelsen og tager mig med på rejse.

Forleden dag var jeg på Glasgow Central Station, hvor jeg ventede på toget til Greenock. I Greenock lå det kontor, hvor jeg arbejdede i næsten to år, da jeg boede i Skotland tilbage i 90'erne. Og hvordan endte jeg så dér så mange år efter? Jo, jeg spiste et bolsje med solbærsmag. Solbærsmag! Skotland! For jeg havde ofte en pose solbærbolsjer i min taske, da jeg boede i Skotland og smagen og duften af solbær er indbegrebet af togrejse fra Glasgow langs med floden Clyde op til Greenock. Og nu vælder en masse andre duftminder op i mig som røgen fra de skorstene, jeg kunne se fra togvinduet. Duften af Skotland.

Hvordan dufter dér udenfor din dør? Der, hvor du er i dag?

10 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene! Jeg kender disse ture i tidsmaskinen, som dufte kan sende os på. En duft af solbær-te sender mig tilbage til min mormors solvarme have, hvor solbærbuskene stod på rækker. Og en duft af varm skovbund er også fyldt med dejlige minder.
    Jeg har lige fodret fugle, men bemærkede ikke en speciel duft - måske skal det være lidt varmere, for jeg rigtigt kan fornemme lugten af våd jord og blade.
    klem og god torsdag til dig!

    SvarSlet
  2. Dufte betyder utroligt meget for mig, og jeg kan også huske dufte fra jeg var barn. Jeg elsker duften af jord og våde blade, og jeg elsker den duft, der er i mit engelske hus, hvor jeg er omgivet af masser af frisk luft og grønne områder. Jeg elsker også duften i min lille butik, hvor der er sæbe og duftlys og den slags. Uhhhhmmmmmmm...... Go' og dejlig tirsdag.

    SvarSlet
  3. Uh jo dufte kan sætte så meget i gang i hukommelsen!! Hos mig duftede der ikke af noget i morges, for sneen tager det hele.....Tit dufter der af brændrøg fordi vi næsten alle tænder op i pejsen når vi kommer hjem. Og lørdag er finsk saunadag og så er der røg! Men ofte er der selvfølgelig duften af kulde og klar luft der møder os. God dag!

    SvarSlet
  4. Jeg har det på samme måte. Dufter og lukter, spesielt fra barndommen, bringer minnene tilbake. Jeg husker godt de viskelærene. Jeg hadde et blå. Vi kalte dem elefantviskelær, fordi de var så store. Jeg var også av dem som tok et bit.

    Læreren min var en snill, eldre mann, men han hadde en uvane å spytte når han leste, og jeg satt på første rad. I tillegg luktet han sur sigar, for det var nemlig lov å røyke på lærerværelset den gangen. Det kunne nok hende at jeg sa jeg forsto matematikken når han ville hjelpe, fordi luften ble litt nærgående.

    Ingenting er som luften av bøker.

    Jeg vet ikke om våren har kommet her enda. Vi har riktignok 3,5 grader og litt regn i luften, men enda er det snø og is. Når vi nevner våren er lukten av brent gress, bråtebrann, et barndomsminne for meg. Jeg hadde også forstørrelsesglass og brant bokstaver inn i planker. Den lukten husker jeg også godt.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  5. Der dufterlugter ikke rigtig af noget udenfor den dør, som jeg gik ud af for at gå tur i frokostpausen. Det blæste for meget.
    Den bedste duft for mig er duften af campingvogn eller sommerhus. Så helt specielt - og fyldt med mange herlige minder.
    Ha en fin velduftende dag.

    SvarSlet
  6. Du er en dufter..som må lukte..jeg er også slik:)) Viskelær som duftet så godt!! Ute dufter det salt sjø og hav, love it:) i tillegg har vi en nesten vindfri dag idag....husker ikke sist!!!!!
    Som endelig ikkerøyker er luktesansen på topp igjen. Deilig:)
    Ha en deilig 1. dag i februar, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  7. Håper din nese har rett; at du dufter en tidlig vår! her rundt meg dufter det mest av is og snø ...dufer det????...og røyk fra piper på taket;)
    Nyt ettermiddag og kveld, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Dufter.. . Bringer også meg down memory lane right away! Glasgow - duften av fish-and chips med vinegar som slo mot meg når jeg kom rundt hjørnet mot Central Station... ummmmh! Måtte alltid ha en bag når jeg kom til City!

    Her lukter det krisp vinter, kaldt og friskt, blått, rent... Ikke mye vår i luften, men det er greit, her er det jo vinter ennå, det er slik det skal være, og det er så vakkert, og vi har nå en deilig tid foran oss.

    Ellers er duften av vinterepler noe av det deiligste jeg vet, minner meg om min barndom - kassen med epler i kjellerboden, store, røde og gule, skinnende, voksglatte,... Har inntrykk av at de beste duftene vi mennesker vet, er nettopp de som gir oss assosiasjoner til en lykkelig barndom.

    Klem

    SvarSlet
  9. Der er noget med vores sanser, noget med oplevelser, noget med hukommelsen, noget der minder om noget gammelkendt, det være sig syns, høre, og følesasen og så selvfølgelig lugtesansen Lene, jeg er meget enig med dig i at der er megen nostalgi omkring lugtesansen og dens tidligere erfaringer med dufte/lugte.
    Men her på fyn dufter der alligevel ikke af forår endnu, med mindre man befinder sig på Daloon, selvfølgelig.
    God dag.

    SvarSlet
  10. Janna, ja, fish & chips med vinegar er også en af de dufte, jeg forbinder med Glasgow. Jeg kom til at elske vinegar derovre.

    Nu får jeg helt lyst til en tur til Skotland. Har faktisk ikke været dér siden ... ;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.